Είναι σχεδόν αυτονόητο ότι ψωνίζουμε και συχνά πετάμε προϊόντα που θα μπορούσαν να καταναλωθούν. Στη Γερμανία και όχι μόνο, μεγάλο μέρος της αγροτικής παραγωγής μένει στα χωράφια. Γιατί;
Μια πατάτα εδώ, μια πατάτα εκεί. Υπάρχουν σε αφθονία και η μια μετά την άλλη μπαίνουν σε μικρότερα σακιά ή σε διχτάκια για να βρουν το δρόμο τους προς την αγορά. Για μέρες ολόκληρες οι γεωργοί μαζί με τους εργάτες τις μαζεύουν. Μένουν όμως πολλές αχρησιμοποίητες, όχι μόνο γιατί κάποιες είναι χαλασμένες αλλά γιατί απλά δεν έχουν το σχήμα που θα έπρεπε να έχουν. Περίπου 30 άνθρωποι από το Βερολίνο και τα περίχωρα μάζεψαν τέτοιες πατάτες από τα χωράφια του Φρανκ Πρόχνο κάτω από βροχή και θερμοκρασία που δεν ξεπερνούσε τους 8 βαθμούς Κελσίου. Κατάφεραν να μαζέψουν πολύ περισσότερες από όσες χρειάζονταν.
Αυτό λίγο-πολύ συμβαίνει σε πολλές καλλιέργειες στη Γερμανία. «Το πρόβλημα αυτό το είχαμε και με βιολογικά προϊόντα. Πετάξαμε πολλά από αυτά» λέει στην DW ο Φρανκ Πρόχνο.
Ως καταναλωτής ντρέπεται, όπως λέει, να πετάει τόσα προϊόντα. Σύμφωνα με την περιβαλλοντική οργάνωση WWF κάθε χρόνο πετιούνται στη Γερμανία 18 τόνοι αγροτικών προϊόντων, ένας παράγοντας ιδιαίτερα ανασταλτικός για την προστασία του κλίματος.
Ο Φραν Πρόχνο έχει προσκαλέσει πολλές φορές απλούς πολίτες ή σχολικές τάξεις μετά την περίοδο της συγκομιδής να δουν από κοντά την παραγωγή. Μένουν πάντα με το στόμα ανοιχτό για το πόσα πολλά προϊόντα, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν, απλά καταλήγουν στα σκουπίδια. Ο ίδιος ο Φρανκ Πρόχνο πολλές από τις πατάτες ή άλλα προϊόντα που μένουν τα χρησιμοποιεί για ζωοτροφές. Τα στοιχεία είναι σε κάθε περίπτωση σοκαριστικά. Σύμφωνα πάλι με τη WWF, το 30% της παραγωγής στη Μεγάλη Βρετανία δεν φεύγει ποτέ από τα χωράφια.
Ανταγωνισμός και από τα βιολογικά προϊόντα
Στη Γερμανία ο εκπρόσωπος των Γερμανών Αγροτών τονίζει πως οι γεωργοί προσπαθούν να μην αφήνουν τίποτα στα χωράφια. Με το πέρασμα του χρόνου υποστηρίζει πως η παραγωγή έχει βελτιωθεί και έχουν καταφέρει να είναι μικρότερη ώστε να μην υπάρχει μεγάλη σπατάλη. Για τον Φρανκ Πρόχνο πάντως μεγάλη ευθύνη για αυτή τη σπατάλη φέρουν και οι καταναλωτές, οι οποίοι δεν είναι πρόθυμοι να αγοράσουν προϊόντα των οποίων το μέγεθος και το χρώμα δεν είναι όπως θα έπρεπε να είναι.
Ένας ακόμα λόγος είναι ο μεγάλος ανταγωνισμός από τα βιολογικά προϊόντα. Κάποιοι παραγωγοί και σε αυτόν τον τομέα παράγουν πολύ περισσότερο από όσο χρειάζεται. Παρόλο που υπάρχουν συμφωνίες με τις εταιρείες χονδρικού εμπορίου. στο τέλος οι χονδρέμποροι μπορεί να μην πάρουν τα προϊόντα, όταν διαπιστώσουν ότι υπάρχουν ατέλειες.
Το τελευταίο διάστημα πάντως πυκνώνουν οι πρωτοβουλίες πολιτών για ενημερωτικές εκστρατείες και ευαισθητοποίηση των καταναλωτών. O Φρανκ Πρόχνο προσφέρει το περίσσευμά του σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη ή σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για το κλίμα.