… στην περί νηστείας παράδοση της Oρθοδόξου Eκκλησίας μας
Θεολογική και ιατρική προσέγγιση του Δρ. Ηλία Ε. Μαζοκοπάκη
Είναι αλήθεια πως με την πρώτη αναφορά στην κυκλοφορία του παραπάνω βιβλίου του κ. Μαζοκοπάκη Ηλία, απού εδιάβασα στην έγκριτη εφημερίδα «Χανιώτικα νέα», ξεσηκώθηκε το ενδιαφέρον μου για να το αποχτήσω, γιατί οι εμπειρίες μου λένε, πως βιβλίο απού εκδόθηκε από τον πολυσπουδαγμένο στρατιωτικό ιατρό του πολεμικού μας ναυτικού, διδάκτορα της Ιατρικής Πανεπιστημίου Κρήτης και πτυχιούχο τση Θεολογικής σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών Δρ. Ηλία Μαζοκοπάκη δεν είναι δυνατόν να μην είναι καλό, ενδιαφέρον, και με πολλά δασκαλέματα, και χρήσιμα συμπεράσματα.
Όμως ο αξιότιμος κ. Ηλίας με πρόλαβε, γιατί με αξίωσε τσ’ εξαιρετικής τιμής, με την ευγενική ντου χειρονομία, και μου το ‘μπεψε και με την πολύ τιμητική, για την ταπεινότητα μου, αφιέρωση και την ιδιόχειρη υπογραφή ντου. Κύριε Ηλία, σας διαβεβαιώ πως με συγκινήσατε πάρα πολύ, γι’ αυτό και τα ευχαριστώ μου είναι πολλά πολλά κι οι γ’ ευχές μου πολλές, κι οι καλύτερες, για σένα, τη σύζυγο σου, και τη θυγατέρα σας. Χωρίς καμία αμφιβολία κύριε Ηλία Μαζοκοπάκη και το βιβλίο σου αυτό, όπως και τα προηγούμενα, είναι αποτέλεσμα της κοπιώδους και εμπεριστατωμένης εργασίας, αλλά και του ευσεβούς πόθου και της πατρώας ευσεβείας σου, όπως λέει και στο ευλογητικό γράμμα του ο Σεβασμιότατος Αρχιεπίσκοπος μας Ειρηναίος.
Στο δε προλογικό σημείωμα του ο καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών ο κ. Γεώργιος Ν. Φίλιας, εκφράζει την άποψη ότι δια της νηστείας ο πιστός καθίσταται ικανός να μεταρσιωθεί προς τον ουρανό, ενώ παραμένει στη χοϊκή καθημερινότητα. Αλλά και Συ αξιότιμε κ. Μαζοκοπάκη επισημαίνεις στον πρόλογο σου πως η επιστημονική έρευνα έχει αποδείξει ότι τα περισσότερα από τα θανατηφόρα νοσήματα απού εμφανίζει ο σύγχρονος φίλαυτος και φιλήδονος άνθρωπος (όπως καρδιαγγειακά, νεοπλασματικά, μεταβολικά, αυτοάνοσα κ.α.) σχετίζονται κυρίως με τον καθημερινό τρόπο ζωής του και την υιοθέτηση βλαπτικών για την υγεία του διαιτητικών- διατροφικών συνηθειών.
Κι έτσι ξεκινάς την αναφορά σου για το καλό τση νηστείας αγώνα, γιατί όπως επισημαίνεις και πάλι, δεν νοείται χριστιανική ζωή χωρίς άσκηση. Η νηστεία δε αποτελεί ένα πανάρχαιο εκκλησιαστικό θεσμό. Δεν είναι ανθρώπινη εφεύρεση, αλλά θεοπαράδοτη εντολή. Αναδείχνεις με τη θεολογική κι επιστημονική σου προσέγγιση τη σοφία για τσοι σωστές επιλογές, προτάσεις κι υποδείξεις των πατέρων για τη διατροφή την περίοδο τση νηστείας, και εξηγείς τους ευεργετικούς λόγους τση συνδυασμένης κατανάλωσης οίνου και ελαίου, κάποιες φορές. Με κρητικές μαντινάδες δε και λαϊκές παροιμίες εκθειάζεις τσ’ ευλοημένες τροφές όπως τον σίτο, τον οίνο και το έλαιον, απού κι η γι εκκλησία μας ευλογεί. «Όποιος έχει σιτάρι, κρασί και λάδι στο πιθάρι, έχει του κόσμου τα καλά και του θεού τη χάρη», «Πρώτα θεμέλια του σπιτιού ψωμί, κρασί και λάδι», «Σαν έχω λάδι και κρασί και κριθαροκουλούρα, γλεντώ σα να ΄μαι βασιλιάς με την ασκομαντούρα».
Μόνο πως με τσοι παροιμίες και τσοι μαντινάδες ξεσηκώθηκε η θύμηση μου και μ’ αντιγάηρε και μενα σε χαλεπούς καιρούς, στον καιρό τση κατοχής, απού πλούσιοι επτωχεύσανε κι επεινάσανε. Εμείς επαέ όμως απού οι γ’ Αφεντάδες μας είχανε λάδι στα πιθάρια ντωνε, κρασί στα βαρέλια ντωνε και κριθάρι οι γι αποθήκες ντωνε, πείνα δεν εγνωρίσαμε. Ήτανε ο καιρός απού το κριθάρι τ’ ανταλλάσσανε με τιμαλφή και με ασημένια σερβίτσια και με χρυσά νομίσματα για να ζήσουνε. Κι ετσά είχε αναδειχθεί περίτρανα η γ’ αξία των ευλοημένων τούτονα τροφών απού η εκκλησία μας ευλογεί στσοι πανηγυριώτικους σπερνούς και τσοι λουτρουγιές, ανήμερα ούλων των εορτών, ολοχρονίς του χρόνου, τον σίτο, τον οίνο και το έλαιο. Απού εκτός από βασικές τροφές για τσοι διατροφικές ανάγκες των ανθρώπων, όπως είπαμε και παραπάνω, είναι και υγιεινές. Αν και όλες οι τροφές ως κτιστά δημιουργήματα του Θεού είναι καθαρές και καλές, όπως επισημαίνεις και συ κ. Ηλία.
Όμως εμείς πρέπει να επιλέγουμε πάντοτε τσοι υγιειενότερες και ν’ αρκούμαστε στην αναγκαία για τη συντήρηση μας ποσότητα τροφής. Και να μην αφήνομε την όρεξη να μας ελέγχει αλλά να την ελέγχομε εμείς, γιατί κάθε επιθυμία δεν είναι μόνο μάταιη και απατηλή, αλλά ακόμη μπορεί να γίνει σπόρος και αμαρτωλών πράξεων με κακά αποτελέσματα και δυσάρεστες συνέπειες. Γι’ αυτό και η νηστεία, όπως την εκθειάζει ο Ιερός Χρυσόστομος, ως μητέρα όλων των αγαθών και δασκάλα της σωφροσύνης και κάθε άλλης αρετής, και μέγιστο όπλο κατά του διαβόλου. Ενώ ο Μέγας Βασίλειος συμβουλεύει «Ει βουλει ισχυρόν ποιήσαι τον νουν, δάμασον τήν σάρκα διά νηστείας». Αλλά κι ακόμη, σύμφωνα και με τσοι δικές σου, αξιότιμε κ. Ηλία, επιστημονικές και θεολογικές προσεγγίσεις σου που τσοι στηρίζεις με τσοι πολλές σου γνώσεις και τσοι θεμελιώνεις μ’ ένα πλήθος από παραπομπές στσι πηγές και στα βοηθήματα απού συμβουλεύτηκες και πήρες πληροφορίες, γα να τεκμηριώσεις τα γραφόμενα σου, φαίνεται ξεκάθαρα πως η νηστεία καθίσταται ευεργετική και για την ανθρώπινη υγεία. Τελειώνοντας όμως την αναφορά μου στο πολύ σπουδαίο και απαραίτητο βιβλίο του κ. Ηλία Μαζοκοπάκη, για κάθε ορθόδοξη χριστιανική οικογένεια, μετά τα τόσα ψυχωφελή και ψυχοσωματικά συμπεράσματα απού προκύπτουνε από τις επιστημονικές και θεολογικές προσεγγίσεις, για τον καλό τση νηστείας αγώνα, του ιατρού και θεολόγου κ. Μαζοκοπάκη. Αλλά και τη σοφή καθιέρωση της νηστείας κατάλυσης οίνου και ελαίου, που βοηθά τους πιστούς, και στην αποτροπή οξείας μέθης, κ. Ηλία Μαζοκοπάκη.
Ευκές και καλά λόγια σου πρέπουνε για το άριστο και χρήσιμο πόνημα σου σε σενα και την οικογένεια σου. Να είσαι πάντα δυνατός, υγιής και άξιος.