Παρατείνεται, λόγω αυξημένης ζήτησης, έως τη Μεγάλη Πέμπτη 29 Απριλίου το online αφιέρωμα «Μνήμες Δικτατορίας» της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.
Οι ταινίες για όσους δεν πρόλαβαν θα είναι διαθέσιμες, δωρεάν , στην ψηφιακή αίθουσα της Ταινιοθήκης online.tainiothiki.gr έως τις 23:59 της Μ.Πέμπτης.
Πρόκειται για το νέο, τέταρτο κατά σειρά, πρόγραμμα της επιτυχημένης ενότητας «Η Ταινιοθήκη στο σπίτι» που διοργανώθηκε με αφορμή την επέτειο από το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου. Με 11 εμβληματικές ταινίες μυθοπλασίας των Θ. Αγγελόπουλου, Π.Βούλγαρη, Δ.Θέου, Θ.Ρεντζή / Ν.Ζερβού, Ν.Κούνδουρου, Φρ. Λιάππα, Δ.Μακρή, Ρ.Μανθούλη, Τ.Μαρκετάκη, Γ.Σταμπουλόπουλου, Π.Τάσιου και 2 ντοκιμαντέρ των Σ. Μανιάτη / Γ.Τσεμπερόπουλου και Ν.Καβουκίδη.
Την εκδήλωση έθεσε υπό την αιγίδα της η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών, λαμβάνοντας υπ’ όψη τη μεγάλη απήχηση των προηγούμενων τριών κύκλων προβολών της Ταινιοθήκης στην ελληνική ομογένεια.
To αφιέρωμα υλοποιείται με την υποστήριξη του Δεύτερου Προγράμματος 103,7.
Το σποτ του αφιερώματος στην διεύθυνση https://youtu.be/QWRSkvMtkig
Ta Χανιώτικα νέα – αν δεν έχει γίνει μέχρι τώρα – να κάνουν ένα εκτενές αφιέρωμα στην Αντιμεταξική εξέγερση του 1938.
Η Κρήτη ήταν η μόνη περιοχή που αντιστάθηκε – ξεσηκώθηκε ασχέτως της έκβασης του κινήματος, που κόστισε και τον ανγκαίο εκπατρισμό στελέχους του κινήματος που πέθανε εις την ξένη..
Μια ιστορική αναφορά μπορεί να συνδέσει και τα χρόνια από την λειτουργία της Κριτικής χωροφυλακής στον Ηπειρωτικό Ελλαδικό και δη Μακεδονικό χώρο, που άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις τάξης και δημοκρατικής λειτουργίας- υπάρχουν αναφορές για το ευθυτενές και ευπρεπισμένο παραστατικό των Κρητών χωροφυλάκων – και γενικά του σοβαρού έργου που προσέφερε το σώμα της Κριτικής χωροφυλακής. Υπάρχει και η αναφορά για την για πρωτη γορά κατάδειξη της αναγκαιότητας ύπαρξης αστυνομίας πόλεων ( αστυφυλακής) απ την παρουσία της Κριτικής χωροφυλακής στην Μακεδονία – Θεσσαλονίκη. Και διότι η λειτουργική της παλιάς Ελληνικής στρατιωτικής αστυνομίας ( χωροφυλακή μετέπειτα) ήταν εκτός της συγχρονίας της εποχής και πέρα για την εξυπηρέτηση των αστικών κοινωνικών αναγκών. Και κατόπιν δημιουργήθηκε η Ελληνική επί τούτου αστυνομία πρός τα τέλη της δεκαετίας του 1920.
Η όλη αντιστασιακή αντιμεταξική των Κρητών κίνηση, δεν θα πρέπει να είναι ανεξάρτητη του δημοκτατικού αισθήματος των κρητών – κοντά ακόμη και αντιμοναρχικών- μια και ουσιαστικά η δικτατορία του 1936 ήταν κύρια έργο – που το εισηγήθηκε και επέτρεψε ο άνακτας Γεώργιος Β’ ώς ικανοποίηση της Εγγλέζικης μεθόδευσης για την Ανατολική Μεσόγειο- και πρακτικά το υλοποίησε ο στρατιωτικός Μεταξάς. Οι κρητικοί που είχαν και κακή εμπειρία απ τους δυνάστες – τέως τότε Οθωμανούς- αλλά και τα παίγνια των μεγάλων δυνάμεων για χρόνια σε βάρος της Νήσου, ασφαλώς και αντέδρασαν στην Μοναρχοδικτατορική δεσποτεία , και ώς τότε νέώτερο Ελληνικό έδαφος – εν σχέσει με τον κορμό της Ηπειρωτικής Ελλάδος και δή την παλιά Αθηνοκεντρική ή κατισθμίως προσδιορισμένη Ελλάδα. Και ταυτόχρονα και το μέγεθος της Νήσου επέτρεπε ένα στρατηγικό έως και κοινωνικό στρατιωτικό βάθος ανάπτυξης του κινήματος το 1938.
Στην όλη έρευνα – αν δεν έχει γίνει και ίσως εδώ ο γράφων την αγνοεί και πρός τούτο ζητά την επιείκια και του φιλόξενου φυλλου των Χανιώτικων νέων και των αναγνωστών και των μελετήτων- στην όλη έρευνα μπορεί να αναφερθεί ότι , στα στρατοδικεία της εποχής που δικάζονταν οι συμμετέχοντες στο αντιστασικά αντιμεταξικό κίνημα, βασιλικός επίτροπος ήταν ο Σόλων Γκίκας ο οποίος είχε πάρει εντολές απ τον ίδιο τον άνακτα Γεώργιο Β’ να εισηγείται βαριές ποινές αλλά επουδενί λόγο την ποινή του θανάτου , για να μην ξεσηκωθούν οι Κρήτες που και το Μεταξικόμοναρχκό καθεστώς τους φοβόνταν.
Ο ίδιος ο μετέπεια πρωθυπουργός Κων/νος Μητσοτάκης ανέφερε ότι λόγω του κινήματος του 1938 ο εκ των ηγητόρων
συγγενής του Αριστομένης Μητσοτάκης , κατέφυγε στην Κύπρο όπου και έφυγε απ την ζωή και ό ίδιος ο Κων/νος Μητσοτάκης μετέφερε τα οστά του στην πατρώα γή τα επόμενα χρόνια.
Μια έρευνα για την σημασία της συγκρότησης μια δημοκρατικής κρατικής τάξης με την δημιουργία και λειτουργία του σώματος της κρητικής χωροφυλακής και ενός αντιδυναστικού και αντικατασταλτικού πνεύματος της κρητικής κοινωνίας στον εικοστό αιώνα μέσα στα πλαίσια της Ελληνικότητας της Κρήτης , και όπως αυτή η Ελληνικότητα προσδιορισμένα κρητικά συνετέλεσε στον παραπέρα ολοένα εκδημοκρατισμό της χώρας, μια τέτοια ερευνα- αν δεν υπάρχει και την αγνοεί ο γράφων – μπορεί να αποτελέσει ένα θέμα μιας ιστορικής τριβής. Και δεν θα πρέπει νάναι ανεξάρτητο γεγονός της αποφυγής στην Κρήτη του μεταπολεμικού εμφύλιου σπαραγμού της Ηπειρωτικής Ελλάδος τα έτη 1946-1949 , μια και ένα πνεύμα δημοκρατικής συνδιαλλαγής και συννενοήσεως για την πρόοδο υπήρχε ώς κοινωνικό υπόβαθρο στους Κρήτες και στην Κρητική κοινωνία.
Ευχές για καλό Πάσχα
και στο φιλόξενο φύλλο
και στους Κρήτες