» Ψηφιακό μετασχηματισμό έφερε η καραντίνα
Εξάχρονα με τεχνολογικές δεξιότητες… ενηλίκων να μαθαίνουν γραφή και ανάγνωση μέσα από ψηφιακά εργαλεία, δημόσιοι υπάλληλοι να επεξεργάζονται ηλεκτρονικά από το σπίτι τους αιτήματα πολιτών, ηλικιωμένοι να κλείνουν ηλεκτρονικά ραντεβού σε γιατρούς και υπηρεσίες, μουσικές συναυλίες και παραστάσεις να μεταδίδονται ζωντανά μέσω διαδικτύου!
Θα ήταν μια ιδεατή πραγματικότητα για τη χώρα μας, εάν δεν ήταν ένας… βίαιος ψηφιακός εξαναγκασμός, τον όποιο βιώνουμε λόγω της πανδημίας. Τα “Χ.ν.” σήμερα, προσεγγίζουν το πώς οι νέες τεχνολογίες συνέβαλαν στην διαχείριση μιας σειράς τομέων της καθημερινότητας που μέχρι πριν λίγο καιρό φάνταζε από δύσκολο έως… ουτοπικό να μεταφερθούν στο ψηφιακό περιβάλλον.
Στο 17ο επεισόδιο, βγαίνουμε για ποδηλατάδα στην οδό Κυδωνίας, «ακούμε» την φιλαρμονική ορχήστρα της Βιέννης και κάνουμε ρεζερβέ ποτό σε μπαρ της Μαδρίτης.
ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παιδιά από 4 έως 18 ετών, από το πρωί ως το βράδυ μπροστά σε μια οθόνη, μαθαίνουν, μελετούν, συμμετέχουν, εκπαιδεύονται, κοινωνικοποιούνται, μέσω της σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης, η οποία επεκτείνεται και πέραν του σχολείου, στα φροντιστηριακά μαθήματα ή ακόμα και στις δραστηριότητες.
«Με όλες τις ελλείψεις, με όλα τα κενά και σε δίκτυα με όλο το έλλειμμα σε δεξιότητες και σε τεχνολογικό εξοπλισμό, με όλα τα προβλήματα, ναι, μπορούμε να πούμε ότι καταφέραμε να κρατηθεί μια συνοχή στην σχολική κοινότητα» τονίζει στα «Χ.ν» η προϊσταμένη της διεύθυνσης α’βάθμιας εκπαίδευσης Π.Ε. Χανίων, Πόπη Ψαρουδάκη, επισημαίνοντας ιδιαιτέρως την προσπάθεια που γίνεται από τους ίδιους του εκπαιδευτικούς: «Αυτοί οι άνθρωποι κατάφεραν και αναβάθμισαν τις δεξιότητές τους, επιμορφώθηκαν, έμαθαν πάρα πολλά πράγματα, μόνοι τους στον μεγαλύτερο βαθμό κάνοντας έναν αγώνα επιμόρφωσης και στήνοντας τα δικά τους δίκτυα αλληλοβοήθειας» σημειώνει, εκτιμώντας πως από αυτήν την διαδικασία θα ωφεληθεί η εκπαίδευση την επόμενη ημέρα της πανδημίας καθώς οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν με μεγαλύτερη άνεση να κάνουν χρήση των ψηφιακών εργαλείων μέσα στην τάξη. «Οι Δήμοι της Π.Ε. Χανίων υποστήριξαν πάρα πολύ την εκπαίδευση και συνεισέφεραν τα μέγιστα. Αυτοί σήκωσαν το βάρος του εξοπλισμού» προσθέτει, διαπιστώνοντας πως «δεν μπορούμε να πούμε ότι όλα είναι εντάξει, τα προβλήματα τώρα εντοπίζονται κυρίως στα δίκτυα αλλά και σε διακοπές ρεύματος που είναι συχνές αυτές τις ημέρες στους δήμους Σφακίων και Κισσάμου. Αγωνιζόμαστε έχοντας απέναντί μας πολλά εμπόδια».
Εκτός από την εκπαιδευτική διαδικασία, η κα Ψαρουδάκη εξηγεί πως υπάρχει «ένας τεράστιος όγκος δουλειάς και ένα πλέγμα σχέσεων που διεκπεραιώνεται μέσα από τις νέες τεχνολογίες: Η τηλεκπαίδευση είναι μπροστά όμως από πίσω για να στηθεί όλο αυτό υπάρχει διαρκής επικοινωνία της διεύθυνσης με τους διευθυντές, με τους συντονιστές εκπαιδευτικούς, είναι οι σύλλογοι διδασκόντων που συνεδριάζουν, είναι ακόμα και η προετοιμασία για επιστροφή στις τάξεις.
Η τηλεκπαίδευση χωρίζεται σε «σύγχρονη» που υλοποιείται μέσω της πλατφόρμας webex της cisco και «ασύγχρονη» μέσω του e-me του πανελλήνιου σχολικού δικτύου ενώ για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση δεν έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα. Επίσης, η εκπαιδευτική διαδικασία συμπληρώνεται από εκπαιδευτικά κοστολόγια, εκπαιδευτικό υλικό ενώ «τα πάντα συμμετέχουν στην εκπαίδευση, messenger, viber, ομάδες γονέων, σύλλογοι σχολείων» καταλήγει η κα Ψαρουδάκη.
ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ
Ραγδαίος είναι ο μετασχηματισμός στον δημόσιο τομέα που μέχρι πρότινος λειτουργούσε με «παραδοσιακό» τρόπο και η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών γινόταν με ρυθμούς… χελώνας. Στα Χανιά, ανάμεσα στις υπηρεσίες που δίνουν την δυνατότητα ηλεκτρονικού ραντεβού συμπεριλαμβάνεται η ΔΕΗ, ο ΕΦΚΑ, το ΙΚΑ και ο ΟΑΕΔ ενώ ηλεκτρονικά αποστέλλονται μια σειρά δικαιολογητικών για την έκδοση πιστοποιητικών και βεβαιώσεων, για επιδόματα (μητρότητας, λοχείας) για έκδοση κάρτας ανεργίας κλπ.
Σε διαδικασία ψηφιακού μετασχηματισμού έχει μπει και η ΔΟΥ Χανίων. Σύμφωνα με πληροφορίες των «Χ.ν.» είναι σε εξέλιξη η αναμόρφωση του συστήματος ηλεκτρικών ραντεβού, μια διαδικασία στην οποία συμμετέχει πιλοτικά η ΔΟΥ Χανιών και η οποία ευελπιστεί να βάλει «τέλος» στις ουρές και μετά την λήξη της πανδημίας. Παράλληλα, τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να ανακοινωθεί κεντρικά η δυνατότητα για ηλεκτρονική «κατάθεση» πινακίδων για όσους ιδιοκτήτες οχημάτων δεν επιθυμούν να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας του 2021.
ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ
Σε όλους τους Δήμους της Π.Ε. Χανίων, οι νέες τεχνολογίες έχουν επιστρατευτεί για την διευκόλυνση των δημοτών και την ασφάλεια των εργαζομένων.
«Η πανδημία είχε καταλυτική επίδραση στην ταχύτητα ενσωμάτωσης των νέων τεχνολογιών και των ψηφιακών εργαλείων στους Δήμους. Εάν το πηγαίναμε με τον συνήθη ρυθμό της δημόσιας διοίκησης, για να συντελεστούν όλες αυτές οι αλλαγές θα χρειαζόταν ίσως μία δεκαετία. Υπό αυτήν την έννοια… με την πανδημία κερδίσαμε κάποια χρόνια ψηφιακού μετασχηματισμού» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Δήμαρχος Πλατανιά, Γιάννης Μαλανδράκης.
«Στον Δήμο Πλατανιά, χάρη στην προετοιμασία που είχε γίνει από την περασμένη άνοιξη, η εφαρμογή του ποσοστού 50% για την τηλεργασία κατέστη δυνατή από την αρχή της δεύτερης φάσης της πανδημίας. Το σύνολο σχεδόν των διοικητικών πράξεων, προσλήψεις, προκηρύξεις, κανονιστικές πράξεις, διεκπεραιώνονται από απόσταση ενώ πλέον και το τμήμα προμηθειών δουλεύει εξ αποστάσεως, με τους αρμόδιους εργαζόμενους να προκηρύσσουν διαγωνισμούς από το σπίτι. Φροντίσαμε για την προμήθεια εξοπλισμού, λάπτοπ κλπ για κάθε διεύθυνση, ώστε να μπορούν οι εργαζόμενοι να δουλεύουν εξ αποστάσεως χωρίς να χρησιμοποιούν τα ιδιωτικά τους μέσα ενώ τους έχουμε εξοπλίσει και με γραμμές ίντερνετ για να εργάζονται» σημειώνει ο κ. Μαλανδράκης.
ΑΓΟΡΕΣ ΜΕΣΩ ΙΝΤΕΡΝΕΤ
Ο τομέας που ευνοήθηκε ιδιαίτερα μετά το κλείσιμο του λιανεμπορίου ήταν το ηλεκτρονικό εμπόριο. Στα Χανιά, ένας αριθμός καταστημάτων, κατάφερε να προχωρήσει σε δημιουργία e-shop αλλά πολύ περισσότερα καταστήματα, χρησιμοποιώντας τα κοινωνικά δίκτυα κρατούν το πελατολόγιο τους, καθώς δέχονται παραγγελίες και προχωρούν σε παραδόσεις κατ’όίκον, δίνουν πληροφορίες για προϊόντα, προτάσεις και περιγραφές. Έτσι, οι τοπικές επιχειρήσεις κατάφεραν να διατηρήσουν πλεονέκτημα έναντι των μεγάλων αλυσίδων, κρατώντας την προσωπική επαφή και επικοινωνία με τους πελάτες τους, κάτι που όπως εκτιμούν έμποροι, συγκράτησε ένα κομμάτι των αγορών σε τοπικό επίπεδο.