Ο τοµέας της επιχειρηµατικής αναλυτικής (business analytics) αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο για τον αεροπορικό κλάδο, επιτρέποντας στις εταιρείες να λάβουν τεκµηριωµένες αποφάσεις βασισµένες σε δεδοµένα.
Με την εφαρµογή αναλύσεων και µελετών, οι αεροπορικές εταιρείες µπορούν να βελτιστοποιήσουν τις λειτουργίες τους, να αυξήσουν την αποδοτικότητα και να προσφέρουν βελτιωµένες εµπειρίες στους επιβάτες τους. Η παρούσα ανάλυση εξετάζει τους τρόπους µε τους οποίους τα business analytics χρησιµοποιούνται στον αεροπορικό κλάδο και τα πλεονεκτήµατα που αυτά προσφέρουν.
Βελτιστοποίηση ∆ροµολογίων και Προγραµµατισµός Πτήσεων
Τα Business Analytics επιτρέπουν στις αεροπορικές εταιρείες να αναλύουν ιστορικά δεδοµένα πτήσεων, καιρικών συνθηκών, πρότυπα κινήσεων αεροσκαφών και άλλες κρίσιµες παραµέτρους για να βελτιστοποιήσουν τα δροµολόγια και τον προγραµµατισµό των πτήσεων. Με την ανάλυση αυτών των δεδοµένων, οι εταιρείες µπορούν να καθορίσουν τις βέλτιστες ώρες αναχώρησης και άφιξης, να µειώσουν – όσο είναι δυνατό – τις καθυστερήσεις και βελτιώσουν συνολικά την αξιοπιστία τους. Αυτό οδηγεί τελικά σε µείωση του κόστους των καυσίµων και αυξάνει την ικανοποίηση των επιβατών.
∆ιαχείριση Συντήρησης
Αεροσκαφών
Η προγνωστική ανάλυση (predictive analytics) είναι κρίσιµη για τη διαχείριση της συντήρησης των αεροσκαφών. Οι αεροπορικές εταιρείες χρησιµοποιούν αισθητήρες που συλλέγουν δεδοµένα σε πραγµατικό χρόνο από τα αεροσκάφη, τα οποία στη συνέχεια αναλύονται για την πρόβλεψη πιθανών τεχνικών προβληµάτων και δυσλειτουργιών. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει την προγραµµατισµένη συντήρηση πριν εµφανιστούν σοβαρά προβλήµατα, µειώνοντας το κόστος και διασφαλίζοντας την ασφάλεια των πτήσεων.
Εµπειρία Επιβατών
Τα Business Analytics παρέχουν σηµαντικές πληροφορίες για τη βελτίωση της εµπειρίας των επιβατών. Μέσω της ανάλυσης των δεδοµένων των επιβατών, οι αεροπορικές εταιρείες µπορούν να προσαρµόσουν τις προσφορές και τις υπηρεσίες του αναλόγως µε το προφίλ και την εξατοµίκευση των αναγκών του κάθε επιβάτη (ή οµάδας επιβατών – clustering). Για παράδειγµα, µπορούν µέσω της ιστορικής συµπεριφοράς των επιβατών και βάσει των προτιµήσεων τους (πχ. στην επιλογή θέσης, στην επιλογή διάφορων υπηρεσιών, γευµάτων. Κλπ.)΄. Αυτή η προσέγγιση αυξάνει την ικανοποίηση και την αφοσίωση των επιβατών.
∆ιαχείριση εσόδων
Οι αναλύσεις των εσόδων, της δυναµικής τιµολόγησης καθώς και άλλων µετρικών, βοηθούν τις αεροπορικές εταιρείες να µεγιστοποιήσουν τα έσοδα τους. Μέσω της ανάλυσης των δεδοµένων ζήτησης και προσφοράς, οι εταιρείες µπορούν να προσαρµόσουν τις τιµές των εισιτηρίων σε πραγµατικό χρόνο, ανάλογα µε την πληρότητα των πτήσεων και την εποχικότητα. Αυτή η στρατηγική βοηθά στην εξισορρόπηση της ζήτησης και στην εξασφάλιση υψηλότερων κερδών.
Βελτιστοποίηση Επιχειρησιακών Λειτουργιών
Τα Business Analytics µπορούν να χρησιµοποιηθούν για την παρακολούθηση και την βελτιστοποίηση των επιχειρησιακών διαδικασιών. Οι αεροπορικές εταιρείες µπορούν να αναλύσουν δεδοµένα από διάφορες πτυχές των λειτουργιών τους, όπως η διαχείριση του προσωπικού, η διαχείριση των αποθεµάτων και οι διαδικασίες επίγειας εξυπηρέτησης. Η βελτίωση αυτών των διαδικασιών οδηγεί σε αύξηση της αποδοτικότητας και µείωση των εξόδων.
∆ιαχείριση Αερολιµένων
Οι αερολιµένες χρησιµοποιούν business analytics για να βελτιώσουν τις λειτουργίες τους και να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες στους επιβάτες. Με την ανάλυση δεδοµένων σχετικά µε την κίνηση των επιβατών, τα επίπεδα ασφαλείας και τις καιρικές συνθήκες, τα αεροδρόµια µπορούν να βελτιστοποιήσουν την διαχείριση των πόρων τους. Αυτό περιλαµβάνει την κατανοµή των αεροσκαφών στις θέσεις στάθµευσης (apron), την διαχείριση των πυλών (gates), την κατανοµή του προσωπικού, την διαχείριση των υπηρεσιών εδάφους (handling) και την συνολικότερη βελτιστοποίηση της εµπειρίας στον αερολιµένα, τόσο για τον επιβάτη όσο και για τον εργαζόµενο.
Σηµαντικές Προκλήσεις
και Προοπτικές
Παρά τα πλεονεκτήµατα, η εφαρµογή των business analytics στον αεροπορικό κλάδο συνοδεύεται από προκλήσεις. Η διαχείριση και η ανάλυση τεράστιων ποσοτήτων δεδοµένων απαιτεί εξειδικευµένες υποδοµές και τεχνολογίες. Επίσης, η προστασία των δεδοµένων και η συµµόρφωση µε κανονισµούς όπως ο GDPR είναι κρίσιµες για την αποφυγή παραβιάσεων. Τέλος, η ανάγκη για εξειδικευµένο προσωπικό και συνεχής εκπαίδευση αποτελεί µία διαρκή πρόκληση.
Χρήσιµα Συµπεράσµατα
Τα Business Analytics όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, αποτελούν ένα αναπόσπαστο εργαλείο για τον αεροπορικό κλάδο, επιτρέποντας την καλύτερη λήψη αποφάσεων, τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών και την βελτίωση της συνολικής εµπειρίας των επιβατών. Παρά τις προκλήσεις, η σωστή αξιολόγηση των αναλύσεων µπορεί να οδηγήσει σε σηµαντικά οφέλη για τις αεροπορικές εταιρείες, τους αερολιµένες και τους οργανισµούς και φορείς του αεροπορικού κλάδου. Με την επένδυση σε τεχνολογίες analytics και την ανάπτυξη κατάλληλων στρατηγικών, ο αεροπορικός κλάδος µπορεί να ενισχύσει την αποδοτικότητα και την ανταγωνιστικότητα του, δίνοντας λύσεις σε µακροχρόνια προβλήµατα της αεροπορικής βιοµηχανίας.
*Ο ∆ηµήτρης Ζοπουνίδης είναι µεταπτυχιακός φοιτητής, Αναλυτική των Επιχειρήσεων και Επιστήµη των ∆εδοµένων, Πανεπιστήµιο Μακεδονίας BSc ∆ιοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήµιο Μακεδονίας, συντονιστής Παρατηρητήριου Τουρισµού Κρήτης, ΜΑΙΧ, ιδρυτής aviationlife.gr και Παρατηρητήριου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης