Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Η υποχρέωση ψηφιακής έκδοσης και διαβίβασης στο MyData ΚΑΙ των Στοιχείων ∆ιακίνησης!

Ως τώρα γνωρίζαµε πως η ΑΑ∆Ε, µέσω της ψηφιακής πλατφόρµας MyData, ενηµερώνεται µε αυτόµατο τρόπο, για όλες τις αξιακές συναλλαγές (π.χ. των πωλήσεων µέσω Φορολογικών Μηχανισµών και Ταµειακών µηχανών,  των πωλήσεων µε χειρόγραφα ή µηχανογραφηµένα τιµολόγια ή αποδείξεις κ.τ.λ.). Με την εγκύκλιο Α.1122/31/7/2024[1] δόθηκε το πράσινο φως για την αυτόµατη ενηµέρωση της ΑΑ∆Ε και των διακινήσεων των αγαθών µε τα ∆ελτία Αποστολής ή µε όποια άλλα στοιχεία διακίνησης ή παραλαβής αγαθών. Συνεπώς µιλάµε πλέον για ψηφιοποίηση και των ∆ελτίων Αποστολής !  

 

Τα παραπάνω, και όσα ακολουθούν, ισχύουν για όλα τα παραστατικά διακίνησης αλλά και παραλαβής άρα π.χ. αφορούν και τα  ∆ελτία Ποσοτικής Παραλαβής![2]

 Ας τα δούµε αναλυτικά µε απλά λόγια:

 Ποιες είναι οι φάσεις του εγχειρήµατος:

 Η εφαρµογής της ψηφιοποίησης των ∆ελτίων Αποστολής συνεπώς και της αποστολής τους ηλεκτρονικά στην πλατφόρµα MyData (όπως γίνεται τώρα για τις τιµολογήσεις) θα γίνει σε δύο φάσεις[3]:

 Α’ ΦΑΣΗ: Θα υποχρεούνται να αναρτούν στο MyData τα στοιχεία διακίνησης και παραλαβής (σ.σ. ∆ελτία Αποστολής, ∆ελτία Ποσοτ. Παραλαβής κτλ),  προαιρετικά έως 30/11/2024 και υποχρεωτικά από 1/12/2024 οι κάτωθι επιχειρήσεις:

α)  έχουν τζίρο άνω των 200.000 ευρώ στην Φορολογική δήλωση που υπέβαλλαν για την χρήση 2022[4].

β) οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως τζίρου, που δραστηριοποιούνται στους τοµείς των ενεργειακών προϊόντων (καύσιµα), φαρµακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίµων, οικοδοµικών και συναφών υλικών, καθώς και της παραγωγής, τυποποίησης και εµπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου. Γενικά είναι αυτές οι επιχειρήσεις που προαναφέρθηκαν αλλά στην εγκύκλιο Α.1122/2024 υπάρχει ο πίνακας των συγκεκριµένων υπαγόµενων  ΚΑ∆ (Κωδικοί δραστηριότητας που έχει η εφορία)[5]

Β’ ΦΑΣΗ:  Θα υποχρεούνται να αναρτούν προαιρετικά έως 31/3/2025 και υποχρεωτικά από 1/4/2025, στο MyData, τα στοιχεία διακίνησης και παραλαβής (σ.σ. ∆ελτία Αποστολής, ∆ελτία Ποσοτ. Παραλαβής κτλ όλων των υπόλοιπων των επιχειρήσεων !

Ποιες είναι οι εξαιρέσεις στην υποχρέωση ψηφιοποίησης των παραστατικών διακινήσεων και παραλαβών[6];

Υπάρχουν λοιπόν και εξαιρέσεις στην υποχρέωση ψηφιοποίησης των ∆ελτίων Αποστολής και διαβίβασης τους  κατά τα γνωστά στο MyData.

Πάνω – κάτω θα λέγαµε πως οι εξαιρέσεις αυτές είναι αυτές που ήταν και στα απλά ∆ελτία Αποστολής που έχουµε τώρα είτε χειρόγραφα είτε µηχανογραφηµένα. Έτσι απαλλάσσονται:

α) οι αγρότες ειδικού καθεστώτος[7],

β) η διακίνηση των αγαθών που «ρέουν» (νερό, ρεύµα, φυσικό αέριο, θερµική ενέργεια  κ.τ.λ.)

γ) οι διακινήσεις για τα εργαλεία και τα µηχανήµατα των τεχνικών τα οποία τα µεταφέρουν για να διεκπεραιώσουν µια εργασία τους.

δ) η διακίνηση από τα γραφεία τελετών (άλλο δεν µας έλλειπε να είχαν και αυτά  υποχρέωση…)         

ε) η διακίνηση των παγίων και του εξοπλισµού µιας επιχείρησης όταν αλλάζει επαγγελµατική έδρα ή µετακινεί τα υποκαταστήµατα της.

Μέχρι πότε µπορούµε να διαβιβάσουµε ηλεκτρονικά τα στοιχεία διακίνησης ή παραλαβής;

1] Αυτός που εκδίδει το ∆ελτίο Αποστολής πρέπει να διαβιβάσει στην ψηφιακή πλατφόρµα MyData πριν την έναρξη διακίνησης των αγαθών [8] !

2] Αυτός που παραλαµβάνει ένα ∆ελτίο Αποστολής από Ηµεδαπή Επιχείρηση τοι οποίο έχει εκδοθεί ψηφιακά πρέπει να σκανάρει το QRcode (αυτό το περίεργο µαύρο τετραγωνάκι) την ώρα που .. παραλαµβάνει τα αγαθά!!! Σε πραγµατικό χρόνο δηλαδή ! Άρα αυτός που έχει το ∆ελτίο Αποστολής και µεταφέρει τα αγαθά πρέπει να έχει στο ∆/Α αυτό το QRcode (αυτό σηµαίνει ψηφιοποίηση του ∆/Α) και αυτός που παραλαµβάνει, εκείνη την στιγµή,  να σκανάρει το ∆/Α στο QRcode και έτσι, µε αυτό τον τρόπο να κάνει, ας το πούµε «αποδοχή» της παραλαβής όχι µόνον για αυτόν αλλά και ψηφιακά για την Εφορία.[9]

3] Στην προηγούµενη περίπτωση, όταν έχουµε εκδότη του παραστατικού διακίνησης µια αλλοδαπή εταιρεία, τότε µπορεί ο λήπτης των παραστατικών αυτών (σ.σ. η επιχείρηση ηµεδαπής) να αναρτήσει (σ.σ. διαβιβάσει στο MyData) το παραστατικό έως την 20η ηµέρα του επόµενου µήνα[10].

4] Αυτός που εκδίδει ∆ελτίο Ποσοτικής Παραλαβής επειδή ο αντισυµβαλλόµενος δεν έχει εκδώσει ∆/Α (δεν εκδίδεται ∆ελτίο Αποστολής π.χ. από τους αγρότες ειδικού καθεστώτος) µπορεί να το αναρτήσει εντός 15ηµερών από την διακίνησή τους καθώς έχουµε περιπτώσεις ελλείψεων πλεονασµάτων κ.τ.λ. που απαιτούν επιπλέον διαδικασίες

5] Όταν έχουµε µεταφορτώσεις αγαθών πάλι πρέπει να σαρωθεί ο QRcode των σχετικών µε αυτές παραστατικών ακριβώς µε την ολοκλήρωση της µεταφόρτωσης[11].

6] Το ∆ηµόσιο επίσης διαβιβάζει υποχρεωτικά τις διακινήσεις των αγαθών όµως από 1/1/2026

 

Πότε θα εφαρµοστούν τα σχετικά µε την υποχρέωση αυτή πρόστιµα;

∆εν έχει εκδοθεί ακόµα η εγκύκλιος που θα ενεργοποιήσει την δυνατότητα επιβολής προστίµων. Το 2025 θα δούµε τι θα γίνει. Επιχειρήσεις όµως που δεν θα κινηθούν άµεσα στις απαραίτητες προσαρµογές θα βρεθούν µπροστά σε δυσάρεστες εκπλήξεις όταν τα πρόστιµα αυτά ενεργοποιηθούν.

Τι σκοπό έχουν οι ελεγκτικές αρχές;

Κατ’ αρχάς σε έλεγχο µιας διακίνησης αγαθών ο ελεγκτής βλέπει από τον φορητό H/Y αν έχει εκδοθεί ψηφιακά το ∆ελτίο Αποστολής και αν αναρτήθηκε στο MyData. Συνεπώς «πατέντες» να χάνονται τα χειρόγραφα ∆/Α µετά την διεκπεραίωση της διακίνησης τέλος..

Προοπτική του εγχειρήµατος, είναι ακόµα και η περίπτωση να περνά ένα φορτηγό από τα ∆ιόδια (που θα έχουµε), και να µπορεί, µε ηλεκτρονικό τρόπο,  να καταλαβαίνει το σύστηµα ποιο όχηµα έχει ή δεν έχει ∆ελτίο Αποστολής!  Και όχι µόνο. Αν έχει π.χ. ένα φορτηγό υποχρέωση υγειονοµικής άδειας για την µετακίνηση των προϊόντων να διαπιστώνεται ηλεκτρονικά ότι µπορεί να έχει το ∆ελτίο Αποστολής αλλά δεν έχει την άδεια.

Ας πάµε και σε επίπεδα περισσότερης επιστηµονικής φαντασίας. Σύµφωνα µε το άρθρο 6 της Α.1123/2024, τα είδη των ∆ελτίων Αποστολής θα πρέπει να καταχωρούνται ψηφιακά µε τον κωδικό που χρησιµοποιούν οι επιχειρήσεις. Όµως µαζί µε αυτόν θα πρέπει να χρησιµοποιούν και την Ενιαία Κωδικοποίηση Ειδών σύµφωνα µε τον Κανονισµό (ΕΟΚ) αριθ.2658/1987 των 1.216 σελίδων.  ∆ηλαδή µε λίγα λόγια προσπαθούν να πλησιάσουν την δυνατότητα ελέγχου και της απογραφής των ειδών τουλάχιστον σε επίπεδο οµαδοποίησης τους.

Κατανοούµε όλοι πως είναι ένα αµφιλεγόµενο εγχείρηµα: Ή πετυχαίνει σοβαρό πλήγµα στην φοροδιαφυγή ή καταποντίζει τις επιχειρήσεις σε ένα κυκεώνα υψηλού κόστους διαχείρισης καθώς, για να οργανωθούν και να τηρήσουν τα προαναφερόµενα, ίσως  απαιτηθούν επιπλέον εξοπλισµοί, επιπλέον σύµβουλοι, επιπλέον απασχολούµενοι…

Συνεπώς η ψηφιοποίηση των πάντων έχει εισβάλλει µε βίαιο τρόπο στην ζωή µας, ιδίως στο φορολογικό τοµέα, και µένει να δούµε τα αποτελέσµατα του όλου σχεδιασµού. Για το καλό µας ή για το κακό µας; Να ευχηθούµε το πρώτο.


*Ο Κωνσταντίνος Αρτ. Σταυρουλάκης είναι οικονοµολόγος Ανωτάτης Βιοµηχανικής Σχολής Θεσσαλονίκης 

 

 

 

Παραποµπές

[1] https://www.taxheaven.gr/circulars/47725/a-1122-2024

[2] Να σηµειωθεί ότι έχουµε και την Α.1123/2024 για τα τεχνικά θέµατα του εγχειρήµατος (https://www.taxheaven.gr/circulars/47726/a-1123-2024) .

[3] Άρθρο 1 της Α.1122/2024

[4] Σε Νοµικά πρόσωπα που η χρήση τους δεν λήγει 31/12/2022 εξετάζεται ο τζίρος της χρήσης που ξεκινά εντός του 2022

[5]

[6] Άρθρο 2 της Α.122/2024

[7] Όµως είναι υπόχρεοι να εκδώσουν ψηφιακό δελτίο αποστολής οι λήπτες (έµποροι αγοραστές) των αγροτικών προϊόντων τους

[8] ‘Άρθρο 3 παρ 1 της Α.1122/2024

[9] Άρθρο 3 παρ. 3 της Α.1122/2024

[10] Αναφέρω έως την 20η του επόµενου µήνα και εννοώ από τον µήνα έκδοσης του τιµολογίου του εκδότη αλλοδαπής ή από το παραστατικό παραλαβής των αγαθών (βλ Άρθρο 4 περ.5)

[11] Άρθρο 3 παρ. 4 της Α.1122/2024


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα