«Οι άνθρωποι του Πολιτισμού μας υπενθυμίζουν ότι η ζωή είναι ωραία όταν αγαπάμε, όταν προσφέρουμε…» λέει στις Διαδρομές ο Χανιώτης ηθοποιός και σκηνοθέτης Δημήτρης Καλογεράκης, ο οποίος σκηνοθετεί την παράσταση της θεατρικής ομάδας του Δικηγορικού συλλόγου ” 7 λογικές απαντήσεις” που παρουσιάζεται στο Βενιζέλειο Ωδείο. Έργο με βαθύ κοινωνικό μήνυμα, αφού αφορά στις σχέσεις της σημερινής οικογένειας στην Ελλάδα. Με αφορμή την παράσταση οι διαδρομές συναντήθηκαν με τον Χανιώτη σκηνοθετη στο Μουσείο Τυπογραφίας και μίλησαν για το Θέατρο, τους χώρους Πολιτισμού στα Χανιά, την Τέχνη και την αλληλεγγύη, στοιχείο που αναδεικνύει το ανθρώπινο πρόσωπο της κοινωνίας μας….
“7 λογικές απαντήσεις” του Λεωνίδα Προυσαλίδη. Ποιά είναι τα ερωτήματα που θέτει το έργο;
Είναι ένα πολύ δυνατό κείμενο. Το ξέρω από τα συναισθήματα που μου δημιούργησε διαβάζοντας το, αλλά και βλέποντας τις ερμηνείες των ηθοποιών- μελών της θεατρικής ομάδας του Δικηγορικού συλλόγου Χανίων. Είναι συγκλονιστικό. Δεν πρόκειται για μια κωμωδία, είναι – θα έλεγα- μια μαύρη κωμωδία. Πραγματεύεται καταστάσεις μέσα από την ίδια μας την ζωή, ή τον ίδιο μας τον εαυτό έαν κάνουμε μια ”βουτιά” μέσα μας. Εάν προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τους ήρωες που ερμηνεύουν τους επτά ρόλους, είμαι σίγουρος ότι θα μειδιάσουμε με πικρία. Μιλά για την έλλειψη επικοινωνίας, την εσωστρέφεια. Σήμερα βλέπεις ότι δεν υπάρχει επαφή μεταξύ των ανθρώπων, είτε πρόκειται για την κοινωνία ενός χωριού είτε μιας οικογένειας. Πώς επικοινωνούν αυτοί οι άνθρωποι; Τι τους κάνει να μην επικοινωνούν; Όλα αυτά τα ερωτήματα υπάρχουν μέσα στο έργο. Ο συγγραφέας του πολύ εύστοχα, ασχολείται με τον ψυχισμό των 7 αυτών ηρώων, ξεκινώντας από την μάνα τον κεντρικό ρόλο, δηλαδή το πώς επικοινωνεί με τα παιδιά της, με τον άντρα της, τί δρόμο παίρνουν τα παιδιά, τι ανάγκες και τι καθοδήγηση χρειαζόταν να έχουν, τη συμπεριφορά τους στο κοινωνικό περιβάλλον. Όλα αυτά τα πράγματα που περνάνε από γενεά σε γενεά, εξελλίσονται μέσα στο έργο. Τα πώς και τα γιατί, τα βλέπει ο θεατής.
Σε αυτήν την έλλειψη επικοινωνίας και εσωστρέφειας, έχει συμβάλλει καθόλου η οικονομική κρίση;
Δεν έχει να κάνει με την κρίση. Την κρίση την δημιούργησαν κάποιοι, είναι τεχνητή η κρίση και εμείς πρέπει να την ακολουθήσουμε, χωρίς δημοκρατικές διαδικασίες, γιατί κανείς δεν μας ρωτάει τί θέλουμε να κάνουμε, απλά μας επιβάλλουν πράγματα με τον μανδύα της Δημοκρατίας. Όλα αυτά είναι ένα ” θέατρο”, δυστυχώς. Το να επικοινωνούν οι άνθρωποι μεταξύ τους, δεν έχει να κάνει με την κρίση. Για παράδειγμα πριν χρόνια, στις γειτονιές οι άνθρωποι γνωρίζονταν μεταξύ τους, ο ένας ήξερε τα προβλήματα του άλλου και υπήρχε μια αλληλεγγύη ως προς την κοινωνική συνύπαρξη. Τώρα αυτό χάνεσαι σιγά σιγά και δεν ευθύνεται η κρίση. Υπάρχουν βέβαια εστίες που διατηρούν αυτήν την παλιά νοοτροπία, π.χ την αλληλεγγύη που δείχνουν πολλοί άνθρωποι. Γενικά, μας έχει καταλάβει ένας φόβος νομίζω, η αβεβαιότητα του αύριο.
Ο ρόλος του Πολιτισμού και των ανθρώπων του Πολιτισμού ποιός είναι, ανάμεσα σε όλα αυτά;
Μα, τι είναι Πολιτισμός; Πολιτισμός, δεν είναι η αγάπη, το ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο, η κοινωνική συνύπαρξη, η αλληλεγγύη; Εάν δεν είναι όλα αυτά Πολιτισμός, τότε τί είναι; Οι άνθρωποι του Πολιτισμού, αυτά μας υπενθυμίζουν. Ότι η ζωή είναι ωραία όταν αγαπάμε, όταν προσφέρουμε…
Έχετε δημιουργήσει το Πανελλήνιο Μεταναστευτικό Θέατρο, το οποίο πρόσφατα παρουσίασε ένα θεατρικό στο Κατάστημα Κράτησης Κρήτη 1 σε μια προσπάθεια να μετατραπεί έστω για λίγο το γκρίζο και ψυχρό περιβάλλον της φυλακής. Είναι η αλληλεγγύη, στοιχείο που αναδεικνύει το ανθρώπινο πρόσωπο της κοινωνίας μας;
Ναι, από το 1996 και μέσα στα χρόνια ύπαρξης μας, έχουμε προσφέρει ό,τι μπορούμε τόσο σε ιδρύματα, όσο και σε κοινωνικά συσσίτια- παντοπωλεία, στις φυλακές έχουμε ξανα παρουσιάσει θεατρικές παραστάσεις π.χ παλιότερα στις Αγροτικές φυλακές. Συμβάλλουμε κι εμείς όσο μπορούμε, θεατρικά, όσον αφορά την έννοια της κοινωνικής προσφοράς.
Πως βλέπετε τα θεατρικά πράγματα στα Χανιά; Υπάρχει θεατρόφιλο κοινό;
Υπάρχει θεατρόφιλο κοινό, όπως υπάρχει και θεατρική δράση. Γενικά στα Χανιά, πάντα υπήρχε μια έντονη πολιτιστική δραστηριότητα. Εγώ θυμάμαι όταν επέστρεψα από το εξωτερικό, το ΄96 ότι υπήρχε στα Χανιά έντονη θεατρική δραστηριότητα. Κάτι που είναι πάρα πολύ θετικό.
Χώρους που θα στεγάσουν πολιτιστικές δραστηριότητες έχουμε αρκετούς στην πόλη μας;
Υπάρχει μια έλλειψη. Ας πούμε το Μουσείο Τυπογραφίας, αυτός ο απίστευτα σημαντικός χώρος, θα έπρεπε να βρίσκεται πιο κεντρικά ώστε να έχει πρόσβαση ο οποιοσδήποτε, οποιαδήποτε ώρα. Χώρους για θεατρικές ομάδες, επίσης δεν έχουμε πολλούς, η αλήθεια να λέγεται. Υπάρχει το θέατρο Βλησίδη, το Ωδείο Χανίων και τώρα δημιουργείται ένας νέος χώρος στο παλιό Τελωνείο. Υπάρχουν όμως τόσες πολιτιστικές ομάδες που χρειάζονται χώρους προετοιμασίας αλλά δεν υπάρχουν. Κτήρια υπάρχουν αλλά δεν τα αξιοποιούν. Και η αλήθεια είναι ότι και οι δήμοι, τα τελευταία χρόνια, έχουν απομακρυνθεί από τους δημιουργούς, τους καλλιτέχνες. Δεν υπάρχει στήριξη όπως παλιότερα, κι αν υπάρχει αυτή είναι απειροελάχιστη.
Συμμετείχατε ως ηθοποιός στην ταινίας “Creta Divina” (Θεϊκή Κρήτη) του Φώτη Κωνσταντινίδη με πρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Πάουελ, ένα αγγλόφωνο δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ που φιλοδοξούσε να αναδείξει την ιστορία, τον πολιτισμό, του νησιού. Εμείς οι Έλληνες γνωρίζουμε τον πολιτισμό μας;
Ξέρει σήμερα ένα 12χρονο παιδί, τι σημαίνει Μινωικός πολιτισμός, τι σημαίνει 28η Οκτωβρίου, τι σημαίνει Θερμοπύλες; Υπάρχουν βέβαια εστίες που κρατάνε ”αντισκάρι” όπως λέμε εδώ στην Κρήτη όπως οι λαογραφικοί- χορευτικοί όμιλοι, τα θέατρα, τα μουσεία. Εγώ χάρηκα π.χ όταν διαπίστωσα ότι στο Μουσείο Τυπογραφίας έρχονται παιδιά και κάνουν εκπαιδευτικά προγράμματα. Κι αυτό είναι πάρα πολύ σπουδαίο. Γιατί τα παιδιά είναι που πρέπει να γνωρίζουν την ιστορία μας, τον Πολιτισμό μας. Τα παιδιά είναι που θα μεταφέρουν στο μέλλον αυτόν τον θησαυρό των γνώσεων.
Στην τηλεοπτική σειρά, το ΝΗΣΙ, υποδυθήκατε τον ισοβίτη φύλακα της Σπιναλόγκας. Το Νησί ήταν μια όαση ποιότητας στην φαιδρή τηλεοπτική πραγματικότητα. Ωστόσο σήμερα τέτοιες παραγωγές εκλείπουν από το τηλεπτικό τοπίο.
Όλα χρειάζονται. Αλλά τώρα να καθίσει ένας που αντιμετωπίζει προβλήματα π.χ οικονομικά για να δει lifestyle εκπομπές και να του πούνε ποιά παντρεύτηκε, ποιά χώρισε, τι φουστάνι έβαλε και με ποιον κοιμήθηκε, και εάν θα τα ξανα φτιάξει με τον πρώην της, όλα αυτά είναι παρακμή. Και δυστυχώς έχουμε περισσότερες εκπομπές lifestyle, παρά ενημερωτικές. Εγώ δεν έχω δει να δίνουν βήμα σε ανθρώπους της Τέχνης και των Γραμμάτων. Προϊόν πολιτιστικό έχουμε αλλά δεν προβάλλεται. Το Νησί ήταν μια ποιοτική παραγωγή που σεβόταν τον θεατή για αυτό και είχε τέτοια αποδοχή. Τώρα, δεν υπάρχει και η οικονομική δυνατότητα για τέτοιες παραγωγές. Σε αυτό έχει συμβάλλει η οικονομική κρίση.
Κλείνοντας 30 χρόνια στο θέατρο, ποιο είναι το απόσταγμα αυτής της θεατρικής διαδρομής;
Για μένα μετράει η αγάπη με την οποία δημιουργείς, και η αλήθεια την οποία καταθέτεις, το πώς σέβεσαι τον θεατή, είτε είσαι ηθοποιός ερασιτέχνης είτε επαγγελματίας, είτε είσαι σκηνοθέτης. Δεν πρέπει να υποτιμάς τον θεατή. Ευελπιστώ στα Χανιά να συνεχίσουν να γίνονται θεατρικές παραστάσεις με ποιότητα, με εντιμότητα και με αγάπη.
Info:
* Παραστάσεις θα δοθούν σήμερα Σάββατο 21 και αύριο Κυριακή 22 Ιανουαρίου στο Βενιζέλειο Ωδείο με ώρα έναρξης στις 9 μ.μ.
* Η παράσταση είναι κατάλληλη για ανηλίκους άνω των 15 ετών. Πρωταγωνιστούν με αλφαβητική σειρά:Γιώργος Βεργάκης, Μαρικίτα Καλογεράκη, Γιάννης Μανουσάκης, Λαέρτης Μαρκογιαννάκης, Ευαγγελία Νικάκη, Ρένα Νικηφοράκη-Μανιουδάκη, Δήμος Χαριτάκης.
* Τα έσοδα της παράστασης θα δοθούν σε ιδρύματα της πόλης των Χανίων. Τιμή εισιτηρίου 8 ευρώ. Για κρατήσεις θέσεων στο τηλέφωνο 2821055306