“…οι ιδιωτικοποιήσεις των τελευταίων χρόνων ήταν ξεπούλημα για να εξυπηρετηθούν συμφέροντα. Δεν βοήθησαν στη μείωση του χρέους…”
Α. Τσίπρας
Υπεγράφη, λοιπόν, η “τροποποιημένη” συμφωνία με την Cosco κι έτσι το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας θα ελέγχεται πλέον από την κινεζική εταιρεία. Εγκρίθηκε και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού η συγκέντρωση των περισσότερων οικονομικά εύρωστων αεροδρομίων της χώρας στο γερμανικό Δημόσιο. Δύο ξένες κρατικές εταιρείες θα ελέγχουν πλέον στρατηγικής σημασίας τομείς για τη χώρα μας: τον τουρισμό και τη ναυτιλία. Και για μεν τη συμφωνία με την Cosco ο κ. Δρίτσας μας ενημέρωσε, ότι παρόλο που ο ίδιος θεωρεί ότι το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. «…ελέγχεται από τους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς, την Ε.Κ.Τ. και ισχυρούς ιδιωτικούς ομίλους…» έγινε μια διαπραγμάτευση και θα συμμετέχει μειοψηφικά το ελληνικό Δημόσιο στη διοίκηση του ΟΛΠ, αλλά για τα 14 αεροδρόμια, αν και το οικονομικό αντικείμενο είναι μεγαλύτερο, δεν έγινε καμιά τροποποίηση της αρχικής συμφωνίας Σαμαρά. Να υποθέσω ότι εδώ δεν έγινε καμιά διαπραγμάτευση, γιατί προφανώς υπέκυψε η κυβέρνηση στους ισχυρούς οικονομικούς ομίλους που ελέγχουν κατά τον κ. Δρίτσα το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.; Και μήπως, λέω εγώ, αυτά τα συμφέροντα ελέγχουν και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού; Κι αν είναι έτσι, εμάς τους πολίτες ποιος μας ελέγχει και δεν αντιδρούμε; Οι δανειστές, λοιπόν, απαίτησαν αυτές τις συγκεκριμένες ιδιωτικοποιήσεις κατά τον κ. Δρίτσα, ενώ ο πρωθυπουργός προηγουμένως μας έλεγε ότι η ιδιωτικοποίηση γίνεται για την ανάπτυξη του λιμανιού. Βέβαια ο υπουργός δεν ακύρωσε μόνο τον πρωθυπουργό, αλλά αυτοακυρώθηκε. Ούτε λίγο ούτε πολύ μας είπε ότι η πώληση των μετοχών δημόσιας περιουσίας… ένα Θατσερικό μοντέλο, το οποίο είχε αποτύχει να εφαρμοστεί σε άλλες χώρες… εμείς, είπε, τα καταφέραμε να το εφαρμόσουμε με επιτυχία. Συνεχίζοντας όμως μας λέει ότι η διαδικασία της πώλησης του ΟΛΠ δεν τελείωσε, ενώ ο κ. Τσίπρας αναφέρθηκε σε… μια αποκρατικοποίηση, που θα ανοίξει τον δρόμο και για άλλες επενδύσεις. Με τα αεροδρόμια ο κ. Τσίπρας, ενώ ήταν λαλίστατος σαν αντιπολίτευση, δεν καταδέχτηκε έως τώρα να ασχοληθεί, άλλωστε γιατί να το κάνει και οι 4 βουλευτές του Νομού δεν αντέδρασαν. Διερωτώμαι όμως αν τα παρέδιδε άλλη κυβέρνηση, θα παρέμεναν έτσι σιωπηλοί; Πέρα από τον… πόνο του κ. Σπίρτζη, το πολιτικό προσωπικό της χώρας δεν ασχολείται με την παράδοση των αεροδρομίων, η συμπολίτευση σιωπά, η αντιπολίτευση επιχαίρει που η συμφωνία της εφαρμόζεται στην πράξη, οι πολίτες δεν αντιδρούν κι έτσι η γερμανική εταιρεία είναι εδώ, να κινείται ελεύθερα, για να καταγράψει τα νέα της περιουσιακά στοιχεία, που θα της δώσουν τη δυνατότητα να επωφελείται τις υπεραξίες του ελληνικού τουρισμού. Ο επικεφαλής της Fraport έκανε και δηλώσεις, που μας ενημερώνει για τις μελλοντικές αυξήσεις. Τώρα πριν αρχίσει να… επενδύει, θα αυξηθούν τα ρυθμιζόμενα αεροναυτικά τέλη, όπως τα τέλη αναχωρούντων από 12 σε 13 € και για τα επόμενα χρόνια θα φθάσουν έως και τα 18 €. Υπάρχουν και τα μη ρυθμιζόμενα τέλη, όπως π.χ. παροχή ενέργειας στα αεροσκάφη, διαλογή αποσκευών κ.λπ. για τα οποία δεν μας είπε αν και πόσο σκοπεύουν να αυξήσουν. Στα ρυθμιζόμενα τέλη ανήκουν επίσης και τα τέλη φωτισμού, στάθμευσης, προσγείωσης, security κ.λπ. Αυτό το τελευταίο θα εφαρμοσθεί για πρώτη φορά από τώρα και θα μπει 1,5 € ανά επιβάτη, το οποίο δεν υπήρχε πριν γιατί ήταν ενσωματωμένο στα 12 €. Επομένως η αύξηση τελών ανά επιβάτη ξεκινά με 2,5 και όχι με 1 €, πράγμα που σημαίνει ότι ο κίνδυνος είναι ορατός να μας εγκαταλείψουν οι εταιρείες χαμηλού κόστους. Για τα Χανιά με 1,4 εκατ. αναχωρούντες επιβάτες σημαίνει μια επιβάρυνση στις αεροπορικές εταιρείες 3,5 εκατ ευρώ. Προφανές είναι ότι μια τέτοια εξέλιξη ευνοεί τη γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa, που συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της Fraport. Και εδώ είνα ορατός ο κίνδυνος να εκμεταλλεύεται μονοπωλιακά το δικό μας αεροδρόμιο η γερμανική εταιρεία. Ας θυμηθούμε τις παλιές… καλές εποχές πόσο κόστιζε ένα εισιτήριο για Αθήνα. Για όσους ταξίδευαν…