“Τη αυτή ηµέρα, 25 και 26 µηνός Σεπτεµβρίου, εορτάζοµεν την µετάστασιν Ιωάννου,του Αποστόλου και Ευαγγελιστού, ηγαπηµένου φίλου Ιησού Χριστού”.
Έτσι θα µάς πληροφορήσει το Συναξάρι της ηµέρας και θα µάς οδηγήσει στους Ιερούς καιρούς της Καινής ∆ιαθήκης.Θα βρεθούµε στις όχθες της Λίµνης Γενησαρέτ στη Γαλιλαία, κοντά στους ψαράδες και ανάµεσά τους οι γιοί του Ζεβεδαίου, Ιάκωβος και Ιωάννης, που είναι στη δούλεψη του πατέρα τους, εύπορου ψαρά, ιδιοκτήτη µεγάλου ψαροκάικου. Μόνο που αυτή η θητεία δε θα κρατήσει. Θα ακούσουν το µεγάλο κάλεσµα, από έναν παράξενο ∆ιδάσκαλο, βαπτισµένο πρόσφατα από το δικό τους δάσκαλο, Ιωάννη τον Πρόδροµο. «‘‘Ελάτε µαζί µου και θα σάς κάνω ψαράδες ανθρώπων’’. Και ευθέως αφέντες τα δίκτυα ηκολούθησαν αυτόν…» Ματθ. 4,21
H µετέπειτα πορεία του Ιωάννη υπήρξε σπουδαία και βαρυσήµαντη.Είναι παρών στη Μεταµόρφωση του Κυρίου στο Όρος Θαβώρ, µαζί µε τον Πέτρο και τον αδελφό του Ιάκωβο. «Και εθεάσατο την δόξαν Αυτού…». Στο Μυστικό ∆είπνο ανέπεσεν στο στήθος του Ιησού, παρακαλώντας να του φανερώσει τον Προδότη (Ιωάν.13,25).Στην κορυφαία στιγµή της Σταυρικής Θυσίας είναι µαζί µε την Θεοτόκο κάτω από το Σταυρό, όταν όλοι είχαν φύγει και αναλαµβάνει την υπέρτατη τιµή να γίνει ο Υιός της Παρθένου.. «Ιωάννη, ιδού η Μήτηρ σου…», «Γύναι ιδού ο Υιός σου…» (Ιωαν.19,26-27). Και παρέλαβε τη Μητέρα του Θεού εις τα Ίδια. Ο άγιος Γρηγόριος Παλαµάς υπερτονίζει την τιµή, λέγοντας ότι ο Ιωάννης «έγινε Υιός της Παρθένου κατά χάριν και αδελφός του Ιησού», Γρηγ. Παλαµά, Οµιλία κβ΄. Μετά τη σύλληψη του Ιησού ο Ιωάννης τον ακολούθησε µέχρι τον αρχιερέα Κα`ι`άφα και µεσολάβησε να εισέλθει και ο απ. Πέτρος. Αυτό το γεγονός φανερώνει το θαρραλέο και παρορµητικό του χαρακτήρα του και είναι,ίσως,ένας από τους λόγους που ονοµάστηκε υιός της Βροντής.Mετά την Ανάσταση του Θεανθρώπου παρέµεινε στα Ιεροσόλυµα και είχε υπό την προστασία του την Παρθένο Μαρία.
Μετά την καταστροφή των Ιεροσολύµων το 70 µ.Χ. ο Ιωάννης εγκαταστάθηκε στην Έφεσο και από εκεί αργότερα εξορίστηκε στην Πάτµο, όπου έγραψε το βιβλίο της Αποκάλυψης.Από την Πάτµο ξαναγύρισε στην Έφεσο, όπου και πέθανε ειρηνικά σε βαθιά γηρατειά περί το έτος 100 µ.Χ. Τό τέταρτο Ευαγγέλιο είναι δικό του έργο, αρχίζει µε τις γνωστές λέξεις «Εν αρχή ην ο Λόγος…», αναφέρεται στη θεότητα του Θείου Λόγου, δηλ. του Ιησού Χριστού και γι αυτό ονοµάστηκε Θεολόγος. Οι τρεις Καθολικές επιστολές της Καινής ∆ιαθήκης είναι επίσης δικό του έργο µε βασική κατευθυντήρια γραµµή την Αγάπη. Άλλωστε στα τελευταία χρόνια της ζωής του µόνιµο κήρυγµά του σε όλους όσους τον πλησίαζαν ήταν τα λόγια “Τεκνία αγαπάτε αλλήλους”. Το µεγαλειώδες έργο της Αποκάλυψης, αποτελεί µοναδικό θησαυρό, ικανό να κατευθύνει κάθε άνθρωπο στην αλήθεια των µελλούµενων να συµβούν και να τον στρέψει κοντά στο Θεό και τη σωτηρία.
Ο Ιωάννης αποστέλλει τα µηνύµατα της Αποκάλυψης στις 7 εκκλησίες της Μ. Ασίας, πρώιµες χριστιανικές κοινότητες, για να επιστηρίξει τις νέες αλήθειες του Χριστιανισµού και να βοηθήσει στην οικοδόµηση του καινούριου κόσµου της σωτηρίας εν Χριστώ Ιησού. Η Σµύρνη, η Πέργαµος, τα Θυάτειρα, η Έφεσος οι Σάρδεις η Φιλαδέλφεια, η Λαοδίκεια θα λάβουν τα µεγάλα πνευµατικά µηνύµατα από ειδικό αγγελιοφόρο του Αγ.Ιωάννη. Η Μ. Ασία θα αποτελέσει προπύργιο του Ελληνισµού και του Χριστιανισµού και το ίδιο ισχύει και για την Πάτµο. Από την τριπλή ιερή σχισµή του Σπηλαίου της Αποκάλυψης -σύµβολο της Αγίας Τριάδος- ο Ιωάννης θα δεχτεί από τον ίδιο τον Ιησού Χριστό τις µεγάλες προφητικές αλήθειες “εις επήκοον”, για να τις ακούουν οι πάντες στη διαδροµή των αιώνων και να φρονηµατίζονται. Η Αποκάλυψη θα αποτελεί έκτοτε τη µέγιστη παρακαταθήκη, αήττητον όπλον κατα του Αντιχρίστου, πανοπλία δώρο του Εσφαγµένου Αρνίου στον αγώνα κατά του σκότους και υπέρ της ανθρώπινης σωτηρίας. Άλλωστε, αυτή είναι η κεντρική νοηµατική δοµή του µεγαλόπνοου προφητικού έργου, δηλ.
ο α γ ώ ν α ς των δυνάµεων του φωτός κατά των σκοτεινών εκπεσόντων αγγέλων και του Αντιχρίστου.
Ας προσεγγίσοµε το σπουδαίο περιεχόµενο της Αποκάλυψης του Υιού της Βροντής. Και όχι µόνο µία φορά. Η εορτή του Ευαγγελιστή ας γίνει αφετηρία µόνιµης προσέγγισης και µελέτης των προφητικών εικόνων και αληθειών που εκπέµπονται από το Ιερό σπήλαιο της Πάτµου. Θα βρεθούµε κοντά στις κύριες νοηµατικές δοµές, τις 7 Σφραγίδες, τις 7 Σάλπιγγες και τις 7 Φιάλες. Οι Σφραγίδες παραπέµπουν στα φοβερά δεινά που θα συµβούν και θα τα φέρουν οι 4 καβαλάρηδες που παρουσιάζονται στις 4 πρώτες Σφραγίδες. Οι φοβεροί λιµοί, οι πόλεµοι, ο θάνατος και οι αρρώστιες είναι µόνο οι αρχικές δοκιµασίες, γιατί θα ακολουθήσουν χειρότερες κρίσεις και θα επακολουθήσει η µεγάλη θλίψη (Αποκάλυψη κεφ. 8, 9 και 16). Οι 7 Σάλπιγγες προαναγγέλλουν και άλλες χειρότερες πληγές. Φωτιά και χαλάζι θα καταστρέψουν τη χλωρίδα της γης, ενώ θα συµβεί και καταστροφή και της θαλάσσιας ζωής καθώς και µόλυνση του νερού των ποταµών και των λιµνών. Σµήνη ακρίδων θα επιπέσουν επί της γης, ενώ δαιµονικός στρατός θα αφανίσει χιλιάδες ζωές, όπως αναγγέλλει η 6η Σάλπιγγα… Στην 7η Σάλπιγγα θα προαναγγελθούν οι 7 Φιάλες, που θα πέσουν στη γη και θα φέρουν µεγάλες τιµωρίες και δοκιµασίες. Τα νερά των θαλασσών, των ποταµών και των λιµνών θα αλλοιωθούν, τα πυρηνικά και χηµικά απόβλητα, η µόλυνση του περιβάλλοντος, όλα θα προκαλέσουν εφιαλτικές συνθήκες εις βάρος της ζωής και της επιβίωσης των ανθρώπων. Τα πάντα προφητεύονται και προαναγγέλονται και είναι πρώτιστη ανάγκη ο σύγχρονος άνθρωπος να προβληµατιστεί, να διδαχτεί και να αλλάξει.
Έχοµε πολλά να διδαχτούµε όχι µόνο από την Αποκάλυψη αλλά και από τη ζωή του Ευαγγελιστή. Προπαντός από το κήρυγµά του για την Αγάπη. Ο σπουδαίος ψυχολόγος Ε. Φρόµ µάς δίδαξε και αυτός ότι «η αγάπη είναι η µοναδική απάντηση στο πρόβληµα άνθρωπος».
Ας προσέλθοµε στην εκκλησιά να ανάψοµε ένα κερί στη γιορτή του Αγ. Ιωάννη. Ο ναός, πολύ κοντά µας, στον Καλαθά Ακρωτηρίου αποπερατώθηκε και εγκαινιάστηκε το 2015, από το Σεβασµιώτατο Μητροπολίτη Κυδωνίας και Αποκορώνου κ.κ. ∆αµασκηνό. Του Ι.Ναού προΐσταται Ιερωµένος, πανάξιος στο έργο του, πλην των άλλων και γνώστης της Βυζαντινής Μουσικής.Υπηρετεί και ως καθηγητής στη Σχολή Βυζ. Μουσικής της Μητροπόλεως Χανίων.
Είθε να έχοµε πάντοτε τις ευλογίες και µεσιτείες του Αγ. Ιωάννου στον Παντοδύναµο Θεό,στους δύσκολους σηµερινούς καιρούς.
*τ. καθ. Πατριαρχικής Σχολής Ιεροσολύµων θεολόγος Φιλόλογος