Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου, 2024

Ηγεσία & Αποδοτικότητα

Αρχικά, η επιχείρηση είναι µια εταιρεία ανθρώπων που επιχειρούν, µια οµάδα µε κοινούς στόχους. Ακόµη, είναι ένα σύνολο µέσων τα οποία χρησιµοποιούν οι µάνατζερ της για να πραγµατοποιήσουν τους στόχους της οι οποίοι δεν περιορίζονται µόνο στη µεγιστοποίηση του κέρδους της, αλλά και στη διάθεση της κοινότητας των προιόντων και υπηρεσιών της.

Συνολικά, µια επιχείρηση χαρακτηρίζεται από εµπιστοσύνη, υπευθυνότητες, συµφέροντα, στόχους, πλάνο και δέσµευση. Το ερώτηµα σήµερα είναι πώς να δωθούν εκ νέου κίνητρα στους µάνατζερ ώστε να βελτιώσουν την αποδοτικότητα της επιχείρησης.
Πολλές φορές το πρόβληµα µετατίθεται στα µεσαία στελέχη που βρίσκονται σαν σάντουιτς, δηλαδή στο επίπεδο όπου η δύναµη της απόφασης και της δράσης του τοπ µάνατζµεντ µπορεί να τα οδηγήσει σε αντίθεση µε τις προσωπικές αξίες τους. Μια άλλη αιτία δυσφορίας και µείωσης της αποδοτικότητας, µεταξύ των ανώτατων στελεχών και των µεσαίων είναι οι δυσκίνητες διαδικασίες λόγω των πολλών συναντήσεων (meetings) στην εταιρεία. Η παραγωγικότητα των εργαχοµένων είναι 35% υψηλότερη όταν οι συναντήσεις µειώνονται κατά 20% σύµφωνα µε µια µελέτη του 2022 του Harvard Business Review. Είναι µια οργάνωση τεϊλοριστική της εργασίας, όπου τα µεσαία στελέχη έχουν στόχους που προέρχονται από τα πάνω, χωρίς κανένα περιθώριο διαπραγµάτευσης.

Στη σύγχρονη επιστήµη του µάνατζµεντ (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, επιχείρηση & µάνατζµεντ, εκδ. Κλειδάριθµος, 2022), σήµερα ένας ηγέτης δεν έχει άλλη επιλογή από το να είναι συνεπής µεταξύ αυτού που λέει και αυτού που κάνει και µεταξύ αυτού που κάνει και αυτού που είναι.
Αν και δεν πρέπει να είναι µόνο θέµα λέξεων, το µάνατζµεντ είναι µερικές φορές θέµα αριθµών. Ένα ευρώ που επενδύεται στην ποιότητα µάνατζµεντ αποδίδει τέσσερα, κατά µέσο όρο, σε αυξηµένη παραγωγικότητα. Το CMI, ένα βρετανικό business school υπολόγισε ότι οι επιχειρήσεις που επενδύουν στην εκπαίδευση της ηγεσίας βλέπουν την αποδοτικότητά τους να αυξάνεται κατά 23% (το µάνατζµεντ ως µοχλός αύξησης της αποδοτικότητας). Ακόµη, υπάρχει υπολογισµός που δείχνει ότι το κόστος που δηµιουργείται από διοικητικές δυσλειτουργίες σε κλίµακα µιας επιχείρησης, προσδιορίζεται µεταξύ 10000 και 20000 ευρώ ανά άτοµο ετησίωςη.

Συµπερασµατικά, για να τονωθεί το κίνητρο των στελεχών, είναι απαραίτητο να οργανωθούν συναντήσεις του µάνατζµεντ για ανταλλαγή ιδεών µε όλα τα διοικητικά στελέχη, ανώτερα και µεσαία, για προβληµατισµό σχετικά µε το όραµα της νέας επιχείρησης και θέµατα διεπιστηµονικά όπως η κλιµατική αλλαγή, το ενεργειακό, η τεχνητή νοηµοσύνη, η εξ αποστάσεως εργασία, κ.α.

*O Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης είναι Καθηγητής, Ακαδηµαϊκός
Βασιλική Ακαδηµία Οικονοµικών & Χρηµατοοικονοµικών
Βασιλική Ευρωπαϊκή Ακαδηµία των ∆ιδακτόρων
Επίτιµος ∆ρ. ΑΠΘ
Πολυτεχνείο Κρήτης & Audencia Business School, France
CIHEAM – International Center for Advanced Mediterranean Agronomic Studies, France, Greece


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα