Τριτοκοσμικές είναι οι συνθήκες που επικρατούν στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) με το ζήτημα των αρμοδιοτήτων σε ό,τι αφορά τη συντήρηση και την οδική ασφάλεια να μοιάζει με γόρδιο δεσμό που παραμένει άλυτος.
Στο μεταξύ, Περιφέρεια Κρήτης, Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης (Ο.Α.Κ.) και Υπουργείο Υποδομών συνεχίζουν το “πινγκ – πονγκ” της απόδοσης ευθυνών παρά το γεγονός ότι τον περασμένο Αύγουστο είχε συμφωνηθεί ένα πλαίσιο καταμερισμού των αρμοδιοτήτων προκειμένου να δοθεί μια οριστική λύση στο πρόβλημα.
Τα προβλήματα στον Β.Ο.Α.Κ. είναι τεράστια και διαχρονικά: σκουπίδια και έλλειψη φωτισμού, κατεστραμμένες πινακίδες, προβλήματα στο οδόστρωμα, κλαδιά που μπαίνουν στον δρόμο ή κρύβουν τη σήμανση, βράχια που πέφτουν από κατολισθήσεις κ.ά. Εικόνες αποκαρδιωτικές που διαιωνίζονται λόγω του θολού θεσμικού τοπίου που επικρατούσε και επικρατεί με την Περιφέρεια Κρήτης και τον Ο.Α.Κ. να ερίζουν για το ποιος είναι ή δεν είναι αρμόδιος να παρέμβει σε κάθε περίπτωση.
Σε ό,τι αφορά τη συνάντηση που είχε πραγματοποιηθεί στις 21 Αυγούστου του 2017, να υπενθυμίσουμε ότι αυτή είχε γίνει στο γραφείο του περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη, παρουσία του γενικού γραμματέα Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών Γιώργου Δέδε, όπου μεταξύ άλλων είχε τεθεί το ζήτημα των αρμοδιοτήτων της συντήρησης του Β.Ο.Α.Κ.
Ειδικότερα τότε είχε συμφωνηθεί αφενός η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Κρήτης να αναλάβει την αρμοδιότητα της τακτικής συντήρησης («ελαφριά») σε όλο τον Β.Ο.Α.Κ. από Κίσαμο μέχρι Σητεία για όλες τις προβλεπόμενες εργασίες (σύμφωνα με το άρθρο 7 του Ν.3481/2006 και της ερμηνευτικής αυτού εγκυκλίου 25 με αρ. πρωτ. Δ17α/09/141/ΦΝ443/21-9-2006) και με την απαιτούμενη χρηματοδότηση και αφετέρου η Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Έργων του Ο.Α.Κ. να αναλάβει την αρμοδιότητα για τις «βαριές» επεμβάσεις, ύστερα από εκπόνηση και έγκριση σχετικών μελετών ή ολοκληρωμένων μελετών οδικής ασφάλειας και την εκτέλεση των αντίστοιχων έργων. Μάλιστα, ο κ. Δέδες είχε υποσχεθεί να δοθεί μια χρηματοδότηση στην Περιφέρεια για τη συντήρηση του Β.Ο.Α.Κ. η οποία και έφτασε πρόσφατα με το ύψος του ποσού να ανέρχεται σε 5 εκατ. ευρώ.
ΔΙΑΦΩΝΙΕΣ
Στο πλαίσιο των παραπάνω κατευθύνσεων ο Ο.Α.Κ. τον περασμένο Οκτώβριο κατέθεσε μια συγκεκριμένη πρόταση καθορισμού των αρμοδιοτήτων με ανάλυση εργασιών της στοιχειώδους και τακτικής συντήρησης καθώς και των επεμβάσεων που απαιτούνται για την ασφάλεια της κυκλοφορίας του Β.Ο.Α.Κ., προκειμένου η πρότασή του να αποτελέσει το τεχνικό αντικείμενο προγραμματικής σύμβασης διαχωρισμού αρμοδιοτήτων μεταξύ των εμπλεκομένων.
Ωστόσο, όπως τόνισε μιλώντας στα “Χ.ν.” ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Φωτή Καζάσης η προγραμματική σύμβαση δεν έχει υπογραφεί ακόμα καθώς «έως και σήμερα δεν έχει υπάρξει αποδοχή εκ μέρους της Περιφέρειας Κρήτης και των υπηρεσιών της ώστε να υπάρξει συμφωνία επί του διαχωρισμού των αρμοδιοτήτων επί της βάσης του πλαισίου που τέθηκε από το ΥΠ.ΥΠΟ.ΜΕ.».
Από την πλευρά της, η Περιφέρεια Κρήτης, σύμφωνα με τον θεματικό αντιπεριφερειάρχη Τεχνικών Έργων Νίκο Ξυλούρη, έχει υποβάλει τη δική της πρόταση με κάποιες διαφοροποιήσεις που έχουν να κάνουν με τα τετράιχνα τμήματα (στα οποία η Περιφέρεια θεωρεί ότι η αρμοδιότητα της συντήρησης με βάση τον νόμο είναι του Ο.Α.Κ.).
Ωστόσο, ο κ. Ξυλούρης ξεκαθάρισε ότι η Περιφέρεια Κρήτης επιθυμεί όπως ήδη κάνει (παρότι -σύμφωνα πάντα με την Περιφέρεια- δεν έχει μέχρι σήμερα την αρμοδιότητα), να αναλάβει το έργο της συντήρησης (φωτισμό, καθαριότητα, κλαδέματα, στηθαία κ.λπ.) δεδομένου ότι θα της δοθούν οι αναγκαίοι πόροι.
Οι όποιες διαφορές μεταξύ Ο.Α.Κ. και Περιφέρειας φαίνεται πως βάζουν “φρένο” στον σχεδιασμό που είχε γίνει το καλοκαίρι με συνέπεια η υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης που θα έδινε οριστική λύση να βρίσκεται στον “αέρα”.
ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ
Πάντως από μέρους της Περιφέρειας υπάρχουν εκτιμήσεις ότι ο σχεδιασμός που είχε γίνει το καλοκαίρι είναι πολύ πιθανό να ανατραπεί εφόσον προχωρήσει η επανασύσταση της ΕΥΔΕ Β.Ο.Α.Κ. Κρήτης και Νήσων. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αυτές το Υπουργείο θα αναλάβει το ίδιο το κομμάτι της οδικής ασφάλειας και το θέμα της συντήρησης θα περάσει εξ’ ολοκλήρου στην Περιφέρεια. «Καταλαβαίνετε ότι είμαστε σε μια ρευστή φάση καθώς το Υπουργείο πρέπει να ξεκαθαρίσει τι θα κάνει με το θέμα του Ο.Α.Κ.», σχολίασε σχετικά ο κ. Ξυλούρης και συμπλήρωσε ότι η επιθυμία του Υπουργείου να δημοπρατήσει έργα οδικής ασφάλειας 25 εκατ. ευρώ έρχεται να επιβεβαιώσει τον νέο σχεδιασμό που προωθείται. Πρακτικά αυτό θα σημαίνει ότι η προγραμματική σύμβαση που θα πρέπει υπογραφεί με αντικείμενο τη συντήρηση του Β.Ο.Α.Κ. θα είναι ανάμεσα στο Υπουργείο και την Περιφέρεια. «Είναι θέμα χρόνου να κλείσει το θέμα από το Υπουργείο και να ξεκαθαρίσει το δικό μας τοπίο. Εμείς έχουμε έτοιμη και κοστολογημένη την πρότασή μας η οποία προβλέπει πολύ περισσότερες αρμοδιότητες από αυτά που κάναμε μέχρι σήμερα», σημείωσε καταλήγοντας ο κ. Ξυλούρης.