Σε τρεις εβδομάδες από σήμερα εκατοντάδες πρωτάκια πάνε σχολείο, μαζί τους πάμε κι εμείς… Πόσο έτοιμοι είμαστε γονείς, μικροί μαθητές και ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον – παππούδες και γιαγιάδες -να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις ενός νέου περιβάλλοντος; Οι προκλήσεις του νέου δεν είναι ισοδύναμες για όλους μας. Σε κάθε περίπτωση η προετοιμασία οικογενειών και νέων μαθητών αρχίζει σήμερα για να έχουμε χρόνο να οργανωθούμε και εξοικειωθούμε. Ας δούμε αναλυτικά τις προετοιμασίες μιας οικογένειας με πρωτάκι λίγο πριν αρχίσουν τα σχολεία. Πόσο έτοιμο είναι το πρωτάκι μου; Σοβαρός αριθμός νηπίων και μικρών παιδιών προσέρχονται στο νηπιαγωγείο και στο δημοτικό σχολείο όχι επαρκώς προετοιμασμένα. Είναι αλήθεια ότι αρκετοί προνοητικοί γονείς βεβαιώνονται πόσο ώριμο είναι το νήπιο ή το νέο πρωτάκι τους όταν… • Μπορεί να περάσει μερικές ώρες κάθε ημέρα, σε χώρο που δεν του είναι γνώριμος. Μια δοκιμή παραμονής του σε ένα Παιδικό σταθμό, μια Δημοτική βιβλιοθήκη ή ένα κέντρο παιδικής δημιουργίας θα σας βοηθήσει. • Μπορεί να περάσει μερικές ώρες με ενήλικες και παιδιά που δεν γνωρίζει. Δοκιμάστε σήμερα τις αντοχές του σε μια παραλία ή ένα παιδότοπο. • Ακολουθεί λίγες οδηγίες για ένα παιχνίδι ή να εκτελέσει ένα έργο, όταν δεν το παρακολουθεί κανένας.
Παρατηρήστε το σπίτι σας όταν κάνει μικρές ελαφριές εργασίες. • Μπορεί να μείνει μόνο του για 10 – 20 λεπτά και να εστιάσει την προσοχή του σε μια δραστηριότητα. Εδώ, ακόμα και το ξεφύλλισμα ενός περιοδικού θα σας δώσει μια εικόνα. • Απολαμβάνει την εξάσκηση και την επίλυση καταστάσεων που είναι μέρος ενός παιχνιδιού ή σας καλεί να είστε διαρκώς δίπλα του;. • Γνωρίζει τα βασικά χρώματα και κάποιες αποχρώσεις τους. • Γνωρίζει τα βασικά σχήματα. • Μπορεί να ντυθεί και να κάνει σωστές επιλογές αν του επιτρέψουμε να διαλέξει από ένα μικρό αριθμό ρούχων, όπως θα χρειαστεί να κάνει τις επόμενες λίγες εβδομάδες; • Μπορεί να μαζέψει τα παιχνίδια του ή να στρώσει το τραπέζι. Κοινωνική ταυτότητα Παρατηρώ ότι ένας αυξανόμενος αριθμός από πρωτάκια ή και μεγαλύτερα παιδιά δεν γνωρίζει στοιχεία της κοινωνικής ταυτότητας τους. Δηλαδή, δυσκολεύονται ή δεν μπορούν… • Να πουν την διεύθυνση κι ένα τηλέφωνο των γονιών τους, • Να πουν πότε και που γεννήθηκαν, • Να περιγράψουν τα επαγγέλματα των γονιών τους, • Να διαβάσουν την ώρα σε ένα παραδοσιακό ρολόι και • Να προσδιορίσουν χρονικά και χωρικά διαστήματα. Θετική προσέγγιση – υποστηρικτικό δίκτυο Για να αντιμετωπιστούν αδυναμίες, εσωστρέφεια και φόβος για το νέο, να υιοθετήσουμε θετική προσέγγιση και να δημιουργήσουμε ένα υποστηρικτικό δίκτυο. Γονείς, παππούδες, γιαγιάδες και μεγαλύτερα αδέλφια συστρατευόμαστε και το δείχνουμε. Τα καθήκοντα μας πολλά: – Να ζωγραφίσουμε το σχολείο και τους δασκάλους με χρώματα ζωντανά. – Να επισκεφθούμε τους χώρους του σχολείου πριν την έναρξη. – Να εξοικειωθούμε με το δρομολόγιο μας. – Να αρχίσουμε να ξυπνάμε νωρίτερα κάθε πρωί. – Να μάθουμε να προετοιμαζόμαστε από βραδύς. – Να προσαρμόσουμε τις συνήθειες διατροφής του. – Να γνωρίσουμε όλοι μερικούς συμμαθητές του κι αν είναι δυνατόν την/τον εκπαιδευτικό του. Συμπέρασμα Γονείς και οικογενειακό περιβάλλον των νεοφώτιστων μαθητών προετοιμάζονται και σχεδιάζουν, από σήμερα, μια σειρά από ενέργειες που είναι ξεχωριστές για κάθε παιδί. Ο σχεδιασμός είναι αναγκαίος για να διευκολυνθεί το έργο των εκπαιδευτικών, το παιδί μας να αισθανθεί ότι βρίσκεται σε οικείο, φιλικό περιβάλλον κι οι γονείς και εμείς οι παππούδες και γιαγιάδες να μην αγχωθούμε αναίτια.
* συγγραφέας “Μαθαίνω εύκολα”, “Θυμάμαι εύκολα”