Στις 10/11/2021, ένα χρόνο πριν, διαβάσαμε την ευχάριστη ανακοίνωση του Δημάρχου Χανίων ότι σε 12 μήνες όλα τα σχολεία του Δήμου θα αποκτήσουν ράμπες και τουαλέτες για διευκόλυνση της πρόσβασης ΑΜΕΑ. «Στο σχολείο όλοι πρέπει να είναι ισότιμοι και ξέγνοιαστοι».
ισότιμος, -η, -ο:
● που έχει την ίδια τιμή, την ίδια (οικονομική) αξία με κάποιον ή κάτι άλλο
● που έχει την ίδια τιμή, την ίδια (ηθική) αξία ή κύρος με κάποιον άλλο
● που απολαμβάνει τα ίδια δικαιώματα ή έχει τις ίδιες υποχρεώσεις με κάποιον άλλο
Ποιος αποφασίζει την ισότιμη πρόσβαση ενός αρτιμελή κι ενός ανάπηρου στα κοινά; (περιβάλλον, εκπαίδευση, εργασία, αναψυχή). Εκτός από τις διεθνείς συμβάσεις και πολλαπλούς εθνικούς μας νόμους με τους οποίους σας έχω ενημερώσει πολλαπλές φορές, το δικαίωμα στην πρόσβαση κατοχυρώνεται και αποφασίζεται ΚΑΙ στο Σύνταγμα της Ελλάδος με την αναθεώρηση του 2001, άρθρο 21, παράγραφος 6. «Τα άτομα με αναπηρία έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας». Κατά συνέπεια οποιαδήποτε πράξη ή κατάσταση στρέφεται κατά της αυτονομίας και της δυνατότητας συμμετοχής των ατόμων με αναπηρία στα κοινωνικά δρώμενα παραβιάζει συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα και θεμελιώνει δικαίωμα προσφυγής στην ελληνική δικαιοσύνη. Είναι λοιπόν αυτονόητο ότι με βάση το παραπάνω άρθρο του Συντάγματος η έλλειψη προσβασιμότητας υποδομών, υπηρεσιών και αγαθών, δεδομένου ότι συνεπάγεται εμποδισμό -άρα παρακώλυση της αυτονομίας- και αδυναμία συμμετοχής, είναι αντισυνταγματική πράξη και γεννά αγώγιμο δικαίωμα.
Πείτε μου λοιπόν, ποιος αποφασίζει να δρα όχι μόνο παράνομα αλλά και αντισυνταγματικά και να εμποδίζει τον ανάπηρο εκπαιδευτικό ΚΑΙ τον ανάπηρο μαθητή ΚΑΙ τον ανάπηρο γονέα ΚΑΙ τον ανάπηρο επισκέπτη από μια σχολική δομή τον Δεκέμβριο του 2022, μόλις 10 ημέρες μετά την παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία;
Μην ξεχνάμε ότι το σχολικό / εκπαιδευτικό περιβάλλον είναι χώρος εκπαίδευσης μαθητών αλλά είναι ΚΑΙ εργασιακός χώρος για πολλές ειδικότητες (εκπαιδευτικοί, άτομα καθαρισμού, συντήρησης, ιατρικής, τέχνης, ενημέρωσης, αθλητισμού…). Το σχολικό περιβάλλον είναι και μέρος που συχνά επισκέπτεται και ο γονέας/κηδεμόνας. Παρόλα αυτά, εργασίες προσβασιμότητας γίνονται συνήθως εφόσον προκύπτει αίτημα με την φοίτηση ενός ανηλίκου ανάπηρου. Στο 1o Πειραματικό σχολείο Χανίων λοιπόν, σήμερα, 13 μήνες μετά την καλοδεχούμενη υπόσχεση του Δημάρχου για προσβάσιμες σχολικές μονάδες παντού, σας ενημερώνω πως:
1. Δεν υπάρχει πρόσβαση για κανέναν χρήστη αμαξιδίου/χρήστη τροχήλατου βοηθήματος/εμποδιζόμενου ατόμου που θέλει να φοιτήσει, να εργαστεί, να ενημερώσει…
2. Δεν υπάρχει σχέδιο εργασιών συμμόρφωσης με την νομοθεσία για το συγκεκριμένο σχολείο.
3. Ομιλία συζήτηση έγινε έξω στην αυλή.
Ευτυχώς που ο δήμαρχος και η αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής προστασίας ΑμεΑ και ισότητας δεν έκαναν μια ανασκόπηση του 2021 και συγκεκριμένα των πράξεων/έργων του Δήμου για την εξασφάλιση προσβασιμότητας και συμπερίληψης. Κι ευτυχώς που δεν έκαναν δηλώσεις και δεν έδωσαν νέες υποσχέσεις στην αναπηρική κοινοτητα των Χανίων με αφορμή την 3η Δεκεμβρίου (παγκόσμια ημέρα ΑΜΕΑ). Φυσικά δεν ξεχνάμε και τις ψευδείς δηλώσεις του δημάρχου Χανίων στις Βρυξέλλες το 2019 για το βραβείο προσβασιμότητας της πόλης μας.
Υ.Γ.
Μην μου αναφέρει κανείς ότι δεν αφήνει η Αρχαιολογία Χανίων αφού υπάρχουν χώροι πολλοί παλιότεροι και σύμφωνα με την νομοθεσία είναι προσβάσιμοι για ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ.