Οι θεραπευτικές πρακτικές συνοδεύουν το ανθρώπινο είδος από τη στιγμή που έκανε τα πρώτα του βήματα στη γη. Ο δρόμος που ακολούθησε η ιατρική στο πέρασμα του χρόνου, είναι γεμάτος από εκπληκτικές ιστορίες απάτης, πάθους ή και λάθους…
1 από 12
![](https://i0.wp.com/www.haniotika-nea.gr/media/2016/10/1907.jpg?resize=534%2C420&ssl=1)
Διαφήμιση του 1907 “θεραπείας” κάθε μορφής καρκίνου, από το γυρολόγο κομπογιαννίτη της εποχής δρ Τζόνσον. Υπόσχεται «πλήρη αποκατάσταση με φάρμακα δικής του επινόησης, στο σπίτι, χωρίς πόνο και εγχειρήσεις, με σίγουρο αποτέλεσμα και πολύχρονη εμπειρία». Δίπλα, μάλιστα, παραθέτει και (φανταστικές) ιστορίες θεραπευμένων ασθενών.
Η απάτη και το διαχρονικό εμπόριο ανθρώπινου πόνου σε όλο του το μεγαλείο…
![](https://i0.wp.com/www.haniotika-nea.gr/media/2016/10/6a.jpg?resize=285%2C420&ssl=1)
«Οχι άλλα φαλακρά κεφάλια», διατείνεται αυτή η διαφήμιση του 1904 της εταιρείας Evans Vacuum Cap Co στη Νέα Υόρκη. Η συσκευή περιελάμβανε ειδικό “κράνος” που υποτίθεται ότι βελτίωνε την κυκλοφορία του αίματος και προωθούσε την τριχοφυία. Η αποτελεσματικότητα τέτοιων συσκευών παραμένει άγνωστη…
![](https://i0.wp.com/www.haniotika-nea.gr/media/2016/10/512.jpg?resize=314%2C420&ssl=1)
Διαφήμιση αμφεταμινών του 1940: “Μείνετε γυμνασμένοι και καλλίγραμμοι με αμφεταμίνες”. Οι αμφεταμίνες ανήκουν στην κατηγορία των απαγορευμένων ναρκωτικών ουσιών, που έχουν δράση στο κέντρο της όρεξης στον εγκέφαλο, ενώ δρουν και ως διεγερτικά. Αποτελούν υποκατάστατο της κοκαΐνης στα χαμηλότερα οικονομικά στρώματα με παρόμοια δράση και σε αρκετά χαμηλότερη τιμή...
![](https://i0.wp.com/www.haniotika-nea.gr/media/2016/10/4c.jpg?resize=482%2C420&ssl=1)
Για να γίνει εγχείρηση ανοικτής καρδιάς το 1955 στο NIH Clinical Center των Ηνωμένων Πολιτειών, ο ασθενής τοποθετούνταν σε κρεβάτι-δοχείο από πάγο, με σκοπό να ελαττωθεί η ροή του αίματος, για να γίνει εφικτή η επέμβαση στην καρδιά. Σήμερα, η κυκλοφορία του αίματος παρακάμπτεται με τη βοήθεια ειδικού μηχανήματος εξωσωματικής κυκλοφορίας…
![](https://i0.wp.com/www.haniotika-nea.gr/media/2016/10/4b.jpg?resize=524%2C420&ssl=1)
Διαφήμιση του 1863 ενός αλκοολικού ποτού που συνδύαζε το κρασί με την κοκαΐνη. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι μερακλήδες της εποχής θα “φτιάχνονταν” ποικιλοτρόπως, βλέποντας τον κόσμο με άλλη, ίσως λίγο θολή, ματιά…
![](https://i0.wp.com/www.haniotika-nea.gr/media/2016/10/4a.jpg?resize=360%2C420&ssl=1)
Εντυπωσιακής λεπτομέρειας κέρινη απεικόνιση διδύμων στην κοιλιά της μητέρας τους, γύρω στο 1750, Μουσείο Ανατομίας Javier Puerta, Μαδρίτη…
![](https://i0.wp.com/www.haniotika-nea.gr/media/2016/10/3b.jpg?resize=260%2C420&ssl=1)
Αγόρι σε νοσοκομείο στις Ηνωμένες Πολιτείες για παιδιά με νοητική υστέρηση το 1897. Το παιδί κάθεται, σφιχτοδεμένο με σχοινιά, σε μια καρέκλα, που βρίσκεται πάνω σε ένα τραπέζι, ενώ γύρω υπάρχουν διάφορα κουδούνια. Στο κεφάλι του υπάρχει ένα ποτήρι γεμάτο με νερό. Κανείς δεν γνωρίζει με ποιον τρόπο, αυτή η σκηνοθετικής υφής έμπνευση θα αντιμετώπιζε τη νοητική υστέρηση, ενώ ερωτηματικά τίθενται και για τη διανοητική επάρκεια των εμπνευστών του…
![](https://i0.wp.com/www.haniotika-nea.gr/media/2016/10/3a.jpg?resize=189%2C420&ssl=1)
Τεχνητό μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε γύρω στο 1910 για τη μελέτη των παθήσεων των σιαγόνων και των δοντιών, Ινστιτούτο Οδοντιατρικής, Πανεπιστήμιο Ζυρίχης, Ελβετία.
![](https://i0.wp.com/www.haniotika-nea.gr/media/2016/10/2b5.jpg?resize=304%2C420&ssl=1)
Kαρέκλα “συγκράτησης” επικίνδυνων ψυχασθενών, από ψυχιατρικό άσυλο της Νέας Υόρκης, γύρω στο 1915. Τα χέρια του άμοιρου ψυχοπαθή τοποθετούνταν στις ειδικές θήκες, τα πόδια εγκλωβίζονταν ασφυκτικά στο κάτω μέρος, στη μέση δενόταν σφιχτά μία ζώνη, ενώ πολλές φορές το κεφάλι καλυπτόταν από κουκούλα. Η συγκράτηση του ασθενή με την καρέκλα ήταν βέβαιη, όσο και η ψυχική του ισοπέδωση…
![](https://i0.wp.com/www.haniotika-nea.gr/media/2016/10/2a4.jpg?resize=431%2C420&ssl=1)
Σατανικό όνομα (Sa-ta-nic) και σατανική δράση διαφημιζόμενου σκευάσματος, γύρω στο 1900, που υποσχόταν “ψυχική ηλιοφάνεια” και ριζική αντιμετώπιση των προβλημάτων του ήπατος, του πεπτικού συστήματος, των ρευματισμών, των πονοκεφάλων, των κρυώματος, καθώς πρόληψη της γρίπης!
Ο σατανάς της διαφήμισης έχει κάθε λόγο να χαμογελά, αναμένοντας τους αφελείς ασθενείς να γίνουν πελάτες του.
![](https://i0.wp.com/www.haniotika-nea.gr/media/2016/10/1b.jpg?resize=1024%2C373&ssl=1)
Διαφήμιση θεραπείας καρκίνου κάθε τύπου και δερματικών νοσημάτων, χωρίς χειρουργική ή άλλη θεραπευτική παρέμβαση, μόνο με αρωματικά έλαια. Για τους πνιγμένους που πιάνονται από τα μαλλιά τους, Ινδιανάπολις, Ηνωμένες Πολιτείες, 1901.
![](https://i0.wp.com/www.haniotika-nea.gr/media/2016/10/1a1.jpg?resize=563%2C420&ssl=1)
“Θεραπευτική” συσκευή του 1930, για την αντιμετώπιση πολλών διαφορετικών νοσημάτων, ακόμη και ψυχιατρικών: ο ταλαίπωρος ασθενής έμπαινε στο μεταλλικό κουτί και η θερμοκρασία του μεταλλικού κλωβού αυξανόταν σταδιακά, προκαλώντας υπερβολικό τεχνητό πυρετό. Σκοπός ήταν να καταστραφεί ο “κακός παράγοντας” που προκαλεί τη νόσο από την υπερβολική θερμοκρασία. Αντί για τον “κακό” πάντως, πολλές φορές ο άτυχος ασθενής κατέληγε να χάσει τη ζωή του…