■ Σκέψεις µε αφορµή τα οφέλη του θεάτρου στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών
Η αυλαία ανοίγει!!! Οι ηθοποιοί της παράστασης είναι έτοιµοι να ταξιδέψουν τα παιδιά σε ένα κόσµο που µέχρι χθες δεν γνώριζαν, ίσως να µην υπήρχε καν. Όλα τα παιδικά βλέµµατα είναι στραµµένα στη σκηνή. Βλέµµατα που χαίρονται, αγωνιούν, γελάνε, θυµώνουν και κάπου-κάπου δακρύζουν από ενθουσιασµό και συγκίνηση. Αυτό είναι το παιδικό θέατρο!
Ένα παιδαγωγικό µέσο που οδηγεί τη σκέψη των παιδιών σε µονοπάτια µε πολλαπλά ψυχολογικά οφέλη, αρκεί φυσικά οι κατάλληλοι ενήλικες, γονείς και εκπαιδευτικοί κυρίως, να βοηθήσουν τα παιδιά να ανακαλύψουν τη µαγεία του.
Γιατί δυστυχώς στις µέρες µας µε τα µάτια στραµµένα όλων µας µπροστά σε µία οθόνη κινητού τηλεφώνου, τάµπλετ ή υπολογιστή, πολύ δύσκολο να επιτρέψουµε στον εαυτό µας να αναρωτηθεί «για το που βαδίζουµε». Πόσο µάλλον να ανακαλύψουµε διαφορετικούς τρόπους ενασχόλησης και ψυχαγωγίας.
Κατανοούµε εποµένως από τη στιγµή που εµείς οι γονείς ή εκπαιδευτικοί που περιβάλλουµε τρυφερές παιδικές ψυχές δεν έχουµε ακόµη προσεγγίσει τα οφέλη που το θέατρο ως µορφή τέχνης προσφέρει στη ψυχή µας, πόσο δυσκολότερο γίνεται για τα παιδιά ή τους µαθητές µας, τα οποία αντιγράφουν το παράδειγµά µας.
Ωστόσο, µπορούµε να επαναπροσδιορίσουµε την όποια στάση αρκεί να σκεφτούµε τα πολλαπλά οφέλη του θεάτρου στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.
Καταρχήν µία παράσταση πυροδοτεί τη φαντασία των παιδιών, µία πολύ σηµαντική διεργασία. Η καλλιέργεια της φαντασίας βοηθά τα παιδιά τόσο να εµπλουτίσουν το συναισθηµατικό τους κόσµο όσο και να έρθουν σε επαφή µε τον εσωτερικό τους κόσµο.
Μαθαίνει στα παιδιά να «δραπετεύουν» µε υγιή τρόπο από τα προβλήµατα της καθηµερινότητάς τους και να πλάθουν έναν ονειρικό τόπο, µέσα στον οποίο αισθάνονται ασφαλή και ήρεµα, εκτονώνοντας τα όποια αρνητικά τους συναισθήµατα πόνο, θλίψη ή θυµό.
Τα παιδιά µέσα από την ταύτιση µε τους ηθοποιούς, ερχόµενα σε επαφή µε ποικίλες προσωπικότητες, παρακολουθώντας το σκεπτικό µε το οποίο αισθάνεται, σκέφτεται και δρα ένας ήρωας, εξοικειώνονται µε έννοιες όπως η αποδοχή και ο σεβασµός του διαφορετικού, απαραίτητες δεξιότητες για οµαλή συνύπαρξη σε όλες τις περιόδους ζωής τους.
Παράλληλα κοινωνικοποιούνται και αποκτούν αυτό που θα λέγαµε ενσυναίσθηση. Μια απαραίτητη δεξιότητα ζωής η οποία συµβάλλει γενικότερα στη διαµόρφωση υγιών σχέσεων επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης µε τους ανθρώπους του περιβάλλοντος στο οποίο παιδιά και µεγάλοι ενεργοποιούνται.
Ιδιαίτερα στις µέρες µας µε φαινόµενα όπως ο ρατσισµός, ο σχολικός εκφοβισµός και κάθε µορφή βίας να παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις, εύκολα γίνεται αντιληπτό, πόσο σηµαντικό είναι τα νεαρά µέλη της κοινωνίας µας να διοχετεύουν την όποια αρνητική τους ενέργεια, σε δραστηριότητες που τους παρέχουν την ευκαιρία µε ασφάλεια να εκτονωθούν και να προβληµατιστούν.
Η θεµατολογία µίας παράστασης επιπρόσθετα µε τη χρήση των διαφόρων µέσων που χρησιµοποιεί, συµβάλλει στην ενεργοποίηση της σκέψης των παιδιών, στην ενίσχυση της κριτικής τους αντιλήψεως, ως αποτέλεσµα, στην επανατοποθέτησή τους απέναντι σε διάφορα θέµατα που συναντούν ή θα συναντήσουν στη µετέπειτα πορεία της ζωής τους, αποκτώντας µε αυτό τον τρόπο σφαιρικότερη αντίληψη και ιδέα.
Επίσης είναι αποδεδειγµένο ότι τα παιδιά που έρχονται συστηµατικά σε επαφή µε το θέατρο και τις τέχνες, ανεξάρτητα από την κοινωνικό-οικονοµική τους τάξη, έχουν µικρότερες πιθανότητες να εγκαταλείψουν τις σχολικές αίθουσες αλλά και να αποκτήσουν καλύτερες σχολικές επιδόσεις αφού ενισχύεται η συγκέντρωσή τους.
Στο πλαίσιο αυτό, αναγνωρίζοντας τις θετικές επιδράσεις που ασκεί το θέατρο και η τέχνη γενικότερα στις παιδικές ψυχές, το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Περιφερειακής Ενότητας Χανίων σε συνδιοργάνωση µε την ΚΕΠΠΕ∆ΗΧ-ΚΑΜ, το Τµήµα Κοινωνικής Πολιτικής του ∆ήµου Χανίων και τη ∆ιεύθυνση Πρωτοβάθµιας Εκπαίδευσης Χανίων πρόκειται να παρουσιάσει δωρεάν στους µαθητές δηµοτικών σχολείων την Τετάρτη 25 Οκτωβρίου 2023 στις 10.15 στο Μίκης Θεοδωράκης:
«την µουσικο-κουκλο-θεατρική παράσταση «Ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ» εµπνευσµένη από το αριστουργηµατικό παραµύθι του συγγραφέα Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερί».
Πρόκειται για µια δράση πρόληψης η οποία ως δράση έρχεται αφενός να συµβάλλει συµπληρωµατικά µαζί µε τις υπόλοιπες παρεµβάσεις πρόληψης που υλοποιεί το Κέντρο Πρόληψης για µαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς στην ευαισθητοποίηση των παιδιών σε αξίες ζωής όπως η αγάπη, η φιλία και η υπευθυνότητα αλλά και αφετέρου να απαντήσει στη διαπιστωµένη ανάγκη που υπάρχει για υλοποίηση δράσεων «εκτός σχολικής αίθουσας» µε στόχο ευρύτερα την κοινωνικο-συναισθηµατική ανάπτυξη των παιδιών».
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόµενοι διευθυντές σχολείων µπορούν να επικοινωνούν µε την συντονίστρια της δράσης κυρία Αλεξάνδρα Τερεζάκη, καθηµερινές από 9.00 έως 13.00 στα τηλέφωνα του Κέντρου Πρόληψης 2821028166 και 2821051214.
*Η Αλεξάνδρα Τερεζάκη είναι επιστηµονικά υπεύθυνη Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Περιφερειακής Ενότητας Χανίων
σε συνεργασία µε τον ΟΚΑΝΑ, Kοινωνιολόγος Msc.