Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Και μετά την Πανδημία τι;

«Χαμήλωσαν τα αρχέτυπα του πρωτου Ιερού χρόνου. 
Από φόβο μην καταστούν άχρηστα από του κάθε καιρού το φως». 
Μαρία Ευθυμουλη.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι να σημασιοδοτησει κανείς τον Κόσμο. Από την εποχή του homo sapiens μέχρι σήμερα. Από την εποχή του μύθου και της μυθικής αφήγησης ως συνεκτικού ιστού για τη ζωή, που χωρίς αφηρημένες έννοιες  εξήγησε τον Κόσμο, από τη φιλοσοφία η και την Θεολογία ως κλειστου φιλοσοφικού συστήματος, μέχρι τις μέρες μας όπου την πρωτοπορία την έχει η επιστήμη.
Και από τις Επιστήμες κυρίως οι Επιστήμες της πληροφορίας, της γενετικής, της ανάλυσης των μεγάλων δεδομένων και της τεχνητής νοημοσύνης.
Ενας καινούριος κόσμος ανατέλλει. Και ένα καινούριο άνθρωποείδωλο  άρχιζει να διαφαίνεται.
Η ανθρωπότητα έζησε χιλιάδες χρόνια της ιστορικής της ζωής με τον μυθικό τρόπο σημασιοδότησης του κόσμου και μέσω αυτού διατύπωσε τα πιο βαθιά και αγωνιώδη, μεγάλα ερωτήματα. Τις πιο αρχετυπικες ανησυχίες για την καταγωγή και το πεπρωμένο της.
Αλλά και μέσω της εννοιακης σκέψης των φιλοσοφικών ρευμάτων και της θεολογίας, ψηλάφησε πλευρές του γνωστου και του αγνώστου, πλευρές του γνώσιμου και του μη γνώσιμου. Σήμερα οι φιλοσοφικές έννοιες θεωρούνται  γενικολογίες και βερμπαλιστικος λόγος ο δε θεολογικός λόγος  αποτυπώνεται στην εικόνα των αρχιερέων στα Ιεροσόλυμα να δίδουν το Άγιο Φως φορώντας μάσκα.
Σήμερα ακόμα και ο ιατρο φιλοσοφικός λόγος του Τσιόδρα που συγκινεί, στηρίζεται στα “μεταδεδομένα” και στους  επιστήμονες της ψηφιακής επιτήρησης.  Στα μαθηματικά μοντέλα προβλεψης  και στις Επιστήμες των υπολογιστών.
Ο κορωνοιός θα φύγει. Αλλά τι θα μείνει;
Οταν λέμε κανονικότητα μετά τον κορωνοιό τι ακριβώς εννοούμε; Η πανδημία του covid-19 υπήρξε αποκαλυπτική ως προς την ποιότητα και τις ικανότητες των “μεγάλων” ηγετών
Ο ανεκδιήγητος Tραμπ μας είπε να πίνουμε Χλωρίνη για να αντιμετωπίσουμε τον Κορωνοιό!! Και το είπε παρουσία διάσημων  γιατρών των οποίων η σιωπή  υπήρξε εξίσου αποκαλυπτική.
Μία πλειάδα και Ελλήνων γιατρών που ζουν και εργάζονται στην Αμερική, όταν ερωτώνται για τον πρόεδρο και τις απόψεις του , αλλάζουν τεχνηέντως κουβέντα.
Η καριέρα βλέπεις …
Να βρούμε μία κατάσταση ισορροπίας, λέει, μεταξύ των ανθρώπων που πεθαίνουν και της ανάπτυξης της οικονομίας! Αναρωτιέται κανείς τι είναι ο κυνισμός;
Τα αδιέξοδα της καταστροφής του περιβάλλοντος είναι ήδη ορατά .
Αλλά εδώ δεν είναι μόνο  οι οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις.
Μία κοινωνία ψηφιακής επιτήρησης, ένα ψηφιακό καθεστώς όπου κάθε κλικ κάθε πολίτη θα τον  σκανάρει ακόμα πιο καθαρά, μία κοινωνία δικην  ψηφιακού μοντέλου στρατοπέδου, θα κάνει τον Όργουελ ξεπερασμένο.
Η ανάλυση των μεγάλων δεδομένων, η τεχνητή νοημοσύνη  και οι μεγάλοι αλγόριθμοι θα μας διαμορφώσουν έτσι  πού να “θέλουμε “ότι θέλουν, να “σκεπτόμαστε” ότι  σκέφτονται και να ζούμε “ελεύθεροι “κατά τη δική τους βούληση, χωρίς να έχουμε ενημερότητα για αυτό.
Και αν σε μερικούς φαίνονται κάπως μακρινά αυτά κάπου αλλού ήδη πραγματοποιούνται. Λέει ο νοτιοκορεάτης φιλόσοφος χαν σε ένα πρόσφατο άρθρο του.
Η αλληλεγγύη που οριοθετείται στην τήρηση των αμοιβαίων αποστάσεων ασφαλείας δεν είναι μία αλληλεγγύη που θα μας επιτρέψει να ονειρευόμαστε μία διαφορετική, πιο δίκαιη και πιο ειρηνική κοινωνία. Ας ελπίσουμε ότι μετά τον ιο θα ακολουθήσει  η ανθρώπινη επανάσταση.
Αν δεν αντιταξουμε  την αναζήτηση της πραγματικής ζωής στον αγώνα για απλή επιβίωση, η ύπαρξή μας μετά την επιδημία  θα είναι ακόμα πιο διαταραγμένη σε σχέση  με αυτήν πριν από την κρίση.
Στη συνέχεια θα αρχίσουμε να μοιάζουμε με αυτόν τον ίδιο τον ιό.
Σαν αυτούς τους ζωντανούς – νεκρούς, που πολλαπλασιάζονται, πολλαπλασιάζονται και επιβιώνουν.
Επιβιώνουν χωρίς να ζουν.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

3 Comments

  1. Τον κόσμο τον δημιουργεί ο άνθρωπος ανάλογα με τις επιθυμίες του και τις ανάγκες του. Δεν θα δημιουργήσει λοιπόν έναν κόσμο που θα είναι αρνητικός για τον ίδιο ούτε θα αφήσει άλλους να το κάνουν εις βάρος του: τα προβλήματα σχετικά με τις πληροφορίες δεν τα θεωρώ σοβαρά. Τα μόνα πραγματικό προβλήματα της ανθρωπότητας για το μέλλον θα είναι τα περιβαλλοντικά και ο υπερπλήθυσμος.

  2. Αξιότιμε κύριε,μιας και θέσατε το ζήτημα φιλοσοφικά θα σας πω ότι την απάντηση έδωσαν πρίν από χιλιάδες χρόνια οι πρόγονοι μας με το “παν μέτρον άριστον” η όπως έλεγε και κάποιος δάσκαλος μου “το περίσσιο χαλάει το ίσιο”.Μεταξύ του τετράποδου και των δορυφόρων υπάρχει πολύ περιεχόμενο και η ανθρωπότητα έχει την ικανότητα (ευτυχώς οι Τράμπ είναι παροδικά επεισόδια) να διακρίνει το ουσιαστικά ωφέλιμο για την ποιοτική επιβίωση της.΄Εξ΄άλλου όπως διατύπωσαν στην κρίση της Κούβας ο Κέννεντυ με τον Χρουτσώφ όλοι αγαπάμε τα παιδιά μας και τα εγγόνια μας και θα είναι τρέλλα να καταστρέψουμε τον πλανήτη που ζουν……Με εκτίμηση

  3. Είναι ανεύθυνο να παρουσιάζουμε στους νέους αθρώπους που μόλις αρχίζουν την ζωή τους και έχουν κάθε δικαίωμα στην ευτυχία το μέλλον σαν ένα σκοτεινό τέρας που θέλει να τους καταπιεί. Δεν φταίνε τα παιδιά για τα προβλήματα που έχουμε εμείς στο να προσαρμοστούμε στις συνθήκες της εποχής μας, τα παιδιά αυτά θα δημιουργήσουν έναν δικό τους κόσμο που θα ανταποκρίνεται στις επιθυμίες τους και στις ανάγκες τους, άσχετα πως εμείς έχουμε μάθει αλλιώς. Πάντα βλέπουμε το μέλλον με δυσπιστία και μετά όλα είναι αλλιώς. Και εγώ πίστευα στην αρχή πως το κινητό είναι κακό γιατί δεν θα μπορώ να κρυφτώ από κανέναν. Τώρα δεν βγαίνω από το σπίτι χωρίς το κινητό, και πραγματικά κανείς δεν με ενοχλεί. Πίστευα πως όταν μια μέρα θα μπορώ να ακούω όποια μουσική θέλω χωρίς δίσκους, αυτό θα ήταν το τέλος της μουσικής, και τώρα τι θαύμα είναι αυτό: Ακούω όλες τις συμφωνίες που θέλω με διάφορους μαέστρους και δεν χορταίνω να τις ακούω. Πίστευαν πολλοί πως ο όγκος των πληροφοριών στο ίντερνετ θα αποπροσανατόλιζε και θα τρέλαινε τους ανθρώπους, και όμως όλοι επιλέγουμε τις πληροφορίες που μας χρειάζονται και είμαστε πιο ελεύθεροι να κάνουμε πιο δημιουργική και εμπεριστατωμένη δουλειά. Θα μπορούσα να συμπληρώσω άπειρα παραδείγματα που δείχνουν πως ο φόβος του ανθρώπου για το μέλλον βασίζεται στον φόβο του να μην χάσει, ή να μην χαθεί, αυτό που κατέχει και που αγαπά, αυτό όμως δεν αφορά τις επόμενες γενιές που θα κατέχουν και θα αγαπούν άλλα πράγματα. Πάντως, ο άνθρωπος θα μείνει άνθρωπος, και θα ψάχνει το φως και όχι το σκοτάδι. Καινούριοι προβληματισμοί θα βρίσκουν τις λύσεις τους. Είμαι αισιόδοξος, ο άνθρωπος πρέπει να είναι αισιόδοξος, αλλιώς δεν έχει λόγο να ζει.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα