Πολλές διαφορετικές αποτυπώσεις παρουσιάζει στην πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του το “καλάθι του νοικοκυριού” κι ενώ σήμερα αναρτάται η νεότερη λίστα των προϊόντων από το σύνολο των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Το Capital.gr μίλησε με εκπροσώπους από αρκετές σημαντικές αλυσίδες της αγοράς, προκειμένου να αποτυπώσει τα πρώτα βασικά σημάδια που παρουσιάζει το συγκεκριμένο μέτρο. Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός ότι ο Σκλαβενίτης επιλέγει να βγει για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα με το ίδιο καλάθι προϊόντων, με μόλις δύο τροποποιήσεις προϊόντων τα οποία προσέφερε συσκευασμένα και πλέον θα τα προσφέρει και σε χύδην μορφή. Επιπλέον, αυτό που παρατηρείται στην αλυσίδα My market, είναι το γεγονός ότι αρκετοί καταναλωτές επιλέγουν να αποθεματοποιήσουν προϊόντα όπως είναι το επώνυμο χαρτί υγείας ή τα απορρυπαντικά πλυντηρίου. Αυτό πάντως που μένει να διαπιστωθεί είναι εάν η αύξηση του όγκου πωλήσεων στα προϊόντα καλαθιού αποτελεί ευκαιριακό φαινόμενο ή τάση που θα έχει διάρκεια το επόμενο διάστημα.
Σκλαβενίτης: Στόχος η σταθερότητα στο καλάθι
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τις Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, σε σύγκριση με πέρυσι, πηγές κοντά στην αλυσίδα βλέπουν αύξηση όγκου πωλήσεων συνολικά στα συγκεκριμένα προϊόντα που εμπεριέχονται στο καλάθι σε ισχυρό διψήφιο ποσοστό, ενώ δεν θεωρούνται συγκρίσιμα τα στοιχεία για την προηγούμενη εβδομάδα – και προ της έναρξης του καλαθιού – λόγω της 28ης Οκτωβρίου καθότι επρόκειτο για εβδομάδα με μία ημέρα λιγότερη ημέρα. Όπως επισημαίνουν, πρόθεση της επιχείρησης είναι να επιδείξει σταθερότητα στο καλάθι, διατηρώντας τα ίδια προϊόντα με την πρώτη εβδομάδα. Επιθυμία της μεγαλύτερης αλυσίδας σούπερ μάρκετ είναι να επιδείξει σταθερότητα απέναντι στον πελάτη, δημιουργώντας ένα καλάθι με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.
Αύξηση πωλήσεων σε όγκο και για Κρητικό-Μασούτη
Αύξηση του όγκου πωλήσεων στο “καλάθι”, όπου συμπεριλαμβάνεται και η Κρητικός, η οποία εν προκειμένω έχει καταφέρει να αυξήσει τον όγκο των πωλήσεών της στην πρώτη εβδομάδα και στα συγκεκριμένα προϊόντα του καλαθιού σε σημαντικό διψήφιο ποσοστό. Σημειώνεται πάντως ότι η Κρητικός έχει τοποθετήσει στο δικό της καλάθι έναν σημαντικό αριθμό προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Σε ό,τι αφορά τον Μασούτη καταγράφεται ισχυρή αύξηση πωλήσεων σε τεμάχια σε σύγκριση με πέρυσι στα συγκεκριμένα προϊόντα του καλαθιού, ωστόσο σε τζίρο δεν είναι ανάλογες οι επιδόσεις λόγω των μειωμένων τιμών που προσφέρει το καλάθι. Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη αλυσίδα συμμετείχε κατά την πρώτη εβδομάδα στην ενέργεια του καλαθιού με αρκετά επώνυμα προϊόντα.
Μy market: Φαινόμενα αποθεματοποίησης προϊόντων
Σε ό,τι αφορά την αλυσίδα My market ορισμένα προϊόντα δεν φαίνεται να κερδίζουν την προτίμηση των καταναλωτών, εν αντιθέσει με άλλες κατηγορίες. Επί παραδείγματι, τα αντισηπτικά και οι πάνες ακράτειας συγκαταλέγονται στα προϊόντα που δεν κέρδισαν το ενδιαφέρον των καταναλωτών. “Θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν είναι απόλυτα συγκρίσιμη η πρώτη εβδομάδα του καλαθιού με εκείνην που προηγήθηκε της έναρξης του μέτρου, καθότι η αργία της 28ης Οκτωβρίου επηρεάζει την κίνηση της αγοράς. Αφενός ο κόσμος εγκατέλειψε την πόλη, αφετέρου η εβδομάδα είχε και μία ημέρα λιγότερη λόγω της αργίας”, επισημαίνεται από πλευράς της επιχείρησης.
Η γενική τάση, όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, είναι ότι τα προϊόντα που προσφέρουν τη δυνατότητα αποθεματοποίησης, έχουν μεγάλη αύξηση πωλήσεων σε σχέση με τα νωπά προϊόντα που δεν αποθεματοποιούνται και παρουσιάζουν σταθερή τάση, ενίοτε πτωτική. Ταυτόχρονα ο κόσμος προβαίνει σε αποθεματοποίηση των συγκεκριμένων προϊόντων στα ντουλάπια του σπιτιού του, ανάλογη αντίδραση με αυτήν της πανδημίας. Ο λόγος σε αυτή την περίπτωση είναι κυρίως ότι βρίσκει σε καλύτερη τιμή επώνυμο χαρτί υγείας ή άλλο επώνυμο προϊόν. Ενδεικτικά λοιπόν προϊόντα όπως χαρτί υγείας, μωρομάντηλα, καφές, απορρυπαντικά πλυντηρίου, φέτα, σαμπουάν, ζωοτροφές, βρεφικά σαμπουάν και αφρόλουτρα έχουν δείξει μεγάλη αύξηση των πωλήσεων, με ανάλογα χαρακτηριστικά δημιουργίας αποθεμάτων στα σπίτια όπως στην περίοδο της καραντίνας.
Γαλαξίας: Αρκετοί καταναλωτές είχαν την αίσθηση ότι οι εκπτώσεις θα είναι άνω του 50% – Συγκρατημένη η εικόνα της πρώτης εβδομάδας
Συγκρατημένα θετική είναι η εικόνα που αποκομίζουμε από την αλυσίδα Γαλαξίας, με την οποία επίσης επικοινωνήσαμε. Όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά, οι περισσότεροι καταναλωτές εισέρχονταν κατά τις πρώτες ημέρες ισχύος του μέτρου με την προσδοκία ότι θα εντοπίσουν κάτι ανάλογο με την Black Friday με έκπτωση άνω του 50% στα προϊόντα. Ωστόσο όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές στόχος του καλαθιού είναι να υπάρχουν μειωμένες τιμές, κυρίως όμως είναι να μην αυξηθούν περισσότερο οι υφιστάμενες τιμές.
Τα στελέχη της ίδιας αλυσίδας επισημαίνουν ότι η Γαλαξίας απορροφά διαρκώς τις αυξήσεις. Ταυτόχρονα αναφέρουν ότι υφίσταται πίεση προς το υπουργείο Ανάπτυξης για να περιοριστούν οι αυξήσεις από πλευράς των προμηθευτών και να διενεργείται έλεγχος πριν την πραγματοποίησή τους, ούτως ώστε να διαπιστώνεται κατά πόσο είναι βάσιμες τυχόν ανατιμήσεις.
Σε ό,τι αφορά την κίνηση του καλαθιού στα καταστήματα Γαλαξίας, κατά τις πρώτες ημέρες δεν ήταν τόσο έντονη, καθότι το κοινό βρισκόταν σε διαδικασία αναζήτησης. “Η γενική εικόνα είναι ότι είναι ικανοποιητική, χωρίς ωστόσο να υπάρχει μεγάλη έξαρση των πωλήσεων”, επισημαίνουν σχετικά οι ίδιες πηγές.