Παιδιά που είδαν τους κόπους τους να ανταμείβονται, μετά από μια χρονιά γεμάτη διάβασμα και ασκήσεις… πειθαρχίας. Η διαδικασία των πανελληνίων ολοκληρώθηκε χθες με την ανακοίνωση των βαθμολογιών και τα όνειρα των υποψηφίων αρχίζουν σταδιακά να παίρνουν σχήμα και μορφή. Τα “Χ.ν.” επικοινώνησαν ενδεικτικά με μαθητές και μαθήτριες από τα Χανιά που κατάφεραν να γράψουν καλά προσεγγίζοντας τους στόχους τους και μίλησαν μαζί τους για την εμπειρία των πανελληνίων, αυτά που θέλουν να κρατήσουν αλλά και τα “κλειδιά” που τους οδήγησαν στην επιτυχία.
Κυνηγώντας το όνειρο
Ο Νίκος Σφηνιάς στην αρχή της χρονιάς ήρθε από τα Σφακιά στα Χανιά για να συγκατοικήσει μαζί με ένα άλλο παιδί και να κυνηγήσει τα όνειρά του. Το τέλος της χρονιάς τον βρίσκει να έχει συγκεντρώσει 18.107 μόρια και βρίσκεται πολύ κοντά σε σπουδές είτε στη Φιλολογίας είτε στη Νομική. «Αρχικά δεν είχα πολύ υψηλούς στόχους. Ήρθα στα Χανιά για να δοκιμάσω την τύχη μου. Όμως στην πορεία είδα ότι είχα πράγματα να δώσω και να πάρω και με την ενθάρρυνση της καθηγήτριάς μου επιδίωξα να πιάσω καλή βαθμολογία», εξομολογείται. Όπως τονίζει τα “κλειδιά” της επιτυχίας ήταν το πείσμα και η πολύ δουλειά. «Πιστεύω ότι βρέθηκα στο σωστό μέρος την κατάλληλη στιγμή και απορρόφησα σαν σφουγγάρι τις γνώσεις. Γι’ αυτό νομίζω ότι πέτυχα», σημειώνει ο Νίκος, ενώ στην ερώτησή μας τι θα έχει να θυμάται από τη χρονιά που πέρασε απαντά: «Θα έχω να θυμάμαι τις νύχτες που ένιωθα απελπισμένος και δεν ξέρω από που έβρισκα τη δύναμη και το καύσιμο για να συνεχίσω πιο δυνατά. Αυτό δεν θα ξεχάσω».
Eκλεισε ένας κύκλος – ανοίγει ένας άλλος
«Η χρονιά ήταν περισσότερο δύσκολη σε ψυχολογικό επίπεδο. Όχι τόσο από άποψη διαβάσματος, όσο ότι ένιωθες ότι ζεις μια διαρκώς μεταβατική κατάσταση». Η Νίκη Παπαμαρκάκη συγκέντρωσε 18.889 μόρια και θέλει να βρεθεί στα αμφιθέατρα της Ιατρικής Σχολής Ηρακλείου. Για την ίδια δεν υπάρχουν μυστικά που οδηγούν στην επιτυχία: «Το μόνο που θα έλεγα σε κάποιον υποψήφιο είναι να κλείσει τα αυτιά του σε εξωτερικές παρεμβάσεις, να διατηρεί την ψυχραιμία του και να ακούει τον εαυτό του. Μόνο ο ίδιος ξέρει πως να χειριστεί τον εαυτό του καλύτερα. Και δεν πειράζει αν το πρόγραμμά του διαφέρει από το πρόγραμμα των άλλων. Το καλύτερο πρόγραμμα είναι να ακούς τον εαυτό σου», σχολιάζει. Τη ρωτήσαμε αν υπάρχει κάτι που θα της μείνει χαραγμένο στη μνήμη της από τη χρονιά που πέρασε: «Το ό,τι οι καθηγητές μας ήταν πολύ υποστηρικτικοί και μεταξύ μας, στους μαθητές, υπήρχε κατανόηση», απαντά. Ένας νέος κύκλος ανοίγεται πλέον στη ζωή της. Τι περιμένει; «Βασικά καταλαβαίνεις ότι κάτι έχει κάνει τον κύκλοτου. Κι αυτό είναι κάτι για το οποίο χαίρομαι».
Δεν κρίνεται κάποιος από μια χρονιά
Ο Λευτέρης Παπαδομανωλάκης κατάφερε να συγκεντρώσει 18.824 μόρια. Μια βαθμολογία που τον φέρνει πολύ κοντά στο όνειρό του να σπουδάσει ηλεκτρολόγος μηχανικός και μηχανικός ηλεκτρονικών υπολογιστών στο Πολυτεχνείο Κρήτης. «Δεν μπορώ να πω ότι εξουθενώθηκα αλλά ήταν μια χρονιά κουραστική αφού ήθελε περισσότερο προσοχή από τις άλλες», σχολιάζει ο Λευτέρης. Ξενύχτια δεν είχε η χρονιά για εκείνον αλλά περιλάμβανε πολύ διάβασμα. Το “κλειδί” της επιτυχίας ήταν η επιμονή όπως μας λέει: «Προφανώς υπήρξαν στιγμές που “έπεσα” λίγο. Όμως δεν εγκατέλειψα τον στόχο μου. Καθοριστικός παράγοντας ήταν επίσης η συμπαράσταση των γονιών μου -πρώτα και κύρια-, των καθηγητών μου και των φίλων μου. Είναι μια ηθική δικαίωση η επιτυχία; «Σίγουρα είναι. Δείχνει την προσπάθεια που έχει καταβάλει κάποιος. Από την άλλη, ωστόσο, δεν μπορεί να καθορίσει κάποιον μια χρονιά».
Καθοριστικό το πρόγραμμα
«Η χρονιά που πέρασε είχε τις δυσκολίες της. Ήθελε πρόγραμμα, διάβασμα και υπομονή αλλά δεν μπορώ να πω ότι στερήθηκα πράγματα», σημειώνει η Άσπα Κουλούρη που κατάφερε να συγκεντρώσει 17.415 μόρια. Για την ίδια περισσότερο κουραστική ήταν η ρουτίνα. Τη ρωτήσαμε ποια ήταν τα “κλειδιά” που την οδήγησαν στην επιτυχία: «Το πρόγραμμα. Η αλήθεια είναι ότι από μικρή είχα συνηθίσει να διαβάζω και φέτος δεν μου φάνηκε δύσκολη η χρονιά. Από εκεί και πέρα, σίγουρα θα κρατήσω τη συμπαράσταση από το σπίτι, το φροντιστήριο, το σχολείο». Τα όνειρα της Άσπας περνάνε μέσα από τη Σχολή Χημικών Μηχανικών στη Θεσσαλονίκη. «Πώς φαντάζεσαι το νέο αυτό κύκλο που ανοίγει;», ήταν το επόμενο ερώτημά μας: «Θα δείξει, είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Θα είναι κάπως δύσκολη η προσαρμογή αλλά και κάτι ωραίο, ενδιαφέρον». Λίγο πριν ολοκληρώσουμε την κουβέντα μας τη ρωτάμε τι θα έλεγε σε ένα παιδί που δεν κατάφερε να πετύχει τον στόχο του: «Να επιμείνει. Δεν αξίζει να χάσει τα όνειρά του επειδή δεν πέτυχε μια χρονιά!».
Προσήλωση στον στόχο
Για τον Μανώλη Κοκκινάκη η σχολική χρονιά ολοκληρώνεται με θετικό πρόσημο. Έχοντας συγκεντρώσει 18.273 μόρια είναι κοντά στην πραγματοποίηση του στόχου του που είναι να σπουδάσει ηλεκτρολόγος μηχανικός. «Δεν ήταν μια εύκολη χρονιά αλλά δεν ήταν και τόσο τραγική όσο είχα ακούσει να την περιγράφουν», σχολιάζει. Τον ρωτήσαμε για το ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που συνάντησε: «Χρειάζονταν πολλές ώρες διάβασμα. Ειδικά στη θετική κατεύθυνση οι ασκήσεις και τα προβλήματα που λύσαμε ήταν αμέτρητα. Το σημαντικό όμως ήταν να μπορείς να είσαι ψύχραιμος και προσηλωμένος στον στόχο σου». Η μεγάλη του αγάπη είναι η φυσική, όπως λέει. Ωστόσο, η ειδικότητα του ηλεκτρολόγου μηχανικού δίνει περισσότερες προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης. Σε κάθε περίπτωση, η επόμενη περίοδος αναμένεται πιο ενδιαφέρουσα από το Λύκειο. Και για τα παιδιά που ενδεχομένως δεν κατάφεραν να πετύχουν τον στόχο τους; «Να μην χάνουν το κουράγιο τους. Υπάρχει και 2η και 3η ευκαιρία», σημειώνει.
Μια χρονιά έντονη συναισθηματικά
Η Κέλλυ Καζαντζάκη συγκέντρωσε 18.500 μόρια. Το όνειρό της είναι να σπουδάσει ψυχολογία. «Η αλήθεια είναι ότι δεν ήξερα μέχρι πρόσφατα τι ακριβώς ήθελα να σπουδάσω. Ωστόσο, συμβουλεύτηκα μια ψυχολόγο και μέσα από τον επαγγελματικό προσανατολισμό κατέληξα στην ψυχολογία», εξομολογείται η Κέλλυ. Η χρονιά που πέρασε ήταν δύσκολη και έντονη συναισθηματικά, όπως λέει. «Σαν ένα τρενάκι του λούνα παρκ με τα πάνω και τα κάτω της. Κουράστηκα πολύ, αλλά και στο σχολείο και στο φροντιστήριο οι καθηγητές ήταν φανταστικοί, όπως και οι συμμαθητές μου», σημειώνει. Σημαντική ήταν και η στήριξη που δέχθηκε από την οικογένεια και τους φίλους της. Υπάρχουν “μυστικά” για την επιτυχία; «Δεν ξέρω, ίσως τις στιγμές που νιώθει κανείς πως δεν θα τα καταφέρει να μπορέσει να συνεχίσει. Να έχεις ανθρώπους κοντά σου που θα σε στηρίξουν», αναφέρει και προσθέτει ότι «όλα μετράνε σε μια τέτοια δοκιμασία: η προσπάθεια, η συγκέντρωση αλλά περισσότερο από όλα οι άνθρωποι». Και η επόμενη ημέρα; «Δεν ξέρω, θέλω να ζήσω το παρόν! Ελπίζω να πάνε όλα καλά και να περάσω εκεί που θέλω!», υπογραμμίζει καταλήγοντας η Κέλλυ.
Αυτοπεποίθηση και όχι άγχος
«Από τη χρονιά αυτή -κατά ένα περίεργο τρόπο- μου έμειναν οι βόλτες, οι παρέες και οι στιγμές διασκέδασης». Η Δώρα Νικολάου θέλει να θυμάται τα θετικά στοιχεία μιας χρονιάς που κατά γενική ομολογία θεωρείται αυξημένων απαιτήσεων. Η επίδοσή της στις εξετάσεις (συγκέντρωσε 18.442 μόρια) της επιτρέπει να ατενίζει με αισιοδοξία το μέλλον. «Επειδή διάβαζα όλα τα χρόνια του Λυκείου δεν μπορώ να πω ότι κουράστηκα ιδιαίτερα», σημειώνει, ενώ όταν τη ρωτάμε για το “μυστικό” των πανελληνίων απαντά: «Να έχεις αυτοπεποίθηση και να μην έχεις άγχος», ενώ θεωρεί καθοριστική τη συμβολή ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος: «Είναι σημαντικό να ξέρεις ότι και οι άλλοι είναι σίγουροι για εσένα και να μην σε πιέζουν». Τι θα ήθελε να ξεχάσει από τη τελευταία χρονιά του Λυκείου; «Τα διαγωνίσματα και τα μαθήματα το σαββατοκύριακο! Τρελό χτύπημα!», σχολιάζει με χιουμοριστική διάθεση. Για το ποια Σχολή θα επιδιώξει να σπουδάσει η Δώρα δεν έχει καταλήξει ακόμα. Το σίγουρο είναι ότι στη νέα φάση της ζωής της θέλει να κάνει δημιουργικά πράγματα και κάθε μέρα της -όπως λέει- να είναι γεμάτη με ενδιαφέρουσες δράσεις.
Μια χρονιά… αυτογνωσίας
«Η χρονιά που πέρασε ήταν περίεργη, όμως θα έλεγα ότι με βοήθησε να γνωρίσω καλύτερα τον εαυτό μου, τα όρια και τις αντοχές μου». Η Μαρία Αλεξανδρίδη συγκέντρωσε 18.532 μόρια. Η μεγαλύτερη δυσκολία για εκείνη ήταν η “μουρμούρα” του κοινωνικού περίγυρου. «Με ενόχλησαν τα σχόλια και οι διαφορετικές γνώμες των γύρω μου. Αυτό ήταν που με άγχωσε», ανέφερε. Την ίδια στιγμή, σημειώνει την αγάπη των καθηγητών και την υποστήριξή τους, όπως και της οικογένειάς της. Όταν τη ρωτάμε για τα “κλειδιά” που οδηγούν στην επιτυχία απαντά: «Η μεθοδικότητα πιστεύω είναι καθοριστική, ενώ πολύ σημαντικό είναι να έχεις ανθρώπους κοντά σου που στηρίζουν τις επιλογές σου και σε καταλαβαίνουν». Λίγο πριν τελειώσουμε τη συζήτησή μας ρωτάμε τη Μαρία που θέλει να τη βρει η επόμενη ημέρα: «Στη Νομική Αθηνών. Είμαι πολύ περίεργη για το πως θα είναι. Από τη μία χαίρομαι γι’ αυτό που κατάφερα από την άλλη έχω κάποιο άγχος που θα αλλάξω πόλη. Πάντως είναι μια ωραία πρόκληση και είμαι έτοιμη να την αντιμετωπίσω».
“Κλειδί” η ψυχολογική αντοχή
«Ήταν μια χρονιά δύσκολη, με πολύ διάβασμα και με μεγάλη πίεση ψυχολογική. Πίεση που δέχεσαι από παντού». Ο Νίκος Παρασκάκης συγκέντρωσε 18.083 μόρια και ονειρεύεται να σπουδάσει στο ΗΜΜΥ του Πολυτεχνείου Κρήτης. Κατάφερε να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις της χρονιάς με πολύ δουλειά και επιμονή. «Η κούραση η σωματική και η ψυχολογική υπάρχει για όλους τους υποψήφιους» -λέει- «καθώς όλοι κυνηγάνε το καλύτερο. Γι’ αυτό το σημαντικότερο είναι να αντέξεις στις καθημερινές πιέσεις». Έχοντας νωπές ακόμα τις μνήμες από τη χρονιά των πανελλαδικών ο Νίκος στέκεται κριτικά απέναντι στις αυξημένες προσδοκίες και πιέσεις που δέχονται οι υποψήφιοι. «Θα πρέπει ο κάθε μαθητής να αντιμετωπίζεται εξατομικευμένα, δεν βοηθάει πάντα ο συγκεκριμένος τρόπος που ακολουθούν οι καθηγητές», σχολιάζει. Τονίζει, δε, ότι η δουλειά που έχει κάνει ένας μαθητής δεν αποτυπώνεται πάντα στο αποτέλεσμα των εξετάσεων. Λίγο πριν ολοκληρώσουμε τη συζήτησή μας τον ρωτάμε τι θα κρατήσει από τη χρονιά που πέρασε: «Το πολύ διάβασμα και την καθημερινή προσπάθεια αλλά και την συμπαράσταση των δικών μου ανθρώπων και των φίλων μου που ήταν κοντά μου σε όλη αυτή την περίοδο».