Ανταλλάσσουμε πληροφορίες, συνεργαζόμαστε για να δημιουργήσουμε
την αμοιβαία μας πραγματικότητα
Αν δεν το κάνουμε οι διαφωνίες μας θα είναι συνεχείς, αγεφύρωτες και θα μένουμε στάσιμοι. Θα υποχωρούμε, αφού όλοι οι άλλοι θα προχωρούν.
Ηράκλειος άθλος για τους πολυάσχολους γονιούς που είναι μόνιμα ελλειμματικοί σε χρόνο και ενέργεια. Ευτυχώς, το καλοκαίρι είναι η ιδανική περίοδος για να ανακαλύψουμε οικογενειακά τη σχέση χώρου και χρόνου και κοινές οπτικές της πραγματικότητας.
Σήμερα προτείνω να ερμηνεύσουμε 2 περιστατικά με έννοιες της κβαντικής φυσικής και να ασκήσουμε πολλές δεξιότητες μας με εκδρομές στο Νομό μας.
Τα ποντίκια γνωρίζουν, εμείς;
Είναι γνωστή η εξαιρετική χωρική αντίληψη των ποντικών που προσανατολίζονται σε λαβύρινθους. Σήμερα μάθαμε ότι στην Πολωνική Ακαδημία Επιστημών εκπαίδευσαν ποντίκια να μετράνε το χρόνο.
Κάθε φορά που κατάφερναν να μετρήσουν με ακρίβεια ότι πέρασαν 3 δευτερόλεπτα τα ποντίκια επιβραβεύνταν. Παρατηρήθηκε επίσης ότι συνειδητοποιούσαν πότε έκαναν λάθος.
Δηλαδή, τα ποντίκια επικοινωνούσαν με τους ερευνητές μέσω της χώρο-χρονικής τους αντίληψης.
Χανιά, επεισόδιο 1ο
Η σκηνή σε παραλιακή ψαροταβέρνα.
Δυο αδέλφια, 8-9 χρονών, ζητάνε άδεια να παίξουν σε διπλανό χωράφι, ορατό από το τραπέζι της οικογένειας.
«Για 10 λεπτά» φωνάζει η μαμά «μετά να επιστρέψετε». Τι έγινε;
Η μαμά πιάνει κουβέντα με την παρέα της. Περνάνε 10, 15, 20 λεπτά κανείς δεν ενδιαφέρεται για τα παιδιά. Στη μισή ώρα σηκώνεται και φωνάζοντας, τρέχει στην αλάνα και τα φέρνει πίσω.
«Μα δεν πέρασαν ούτε 5 λεπτά», διαμαρτυρήθηκαν μάταια.
Κέρδισαν όμως από ένα κινητό τηλέφωνο για να χαθούν στην αχρονία του διαδικτύου.
Χανιά, επεισόδιο 2ο
Μητέρα επισκέπτεται σχολείο για τους βαθμούς του γιου της. Μόλις βλέπει την βαθμολογία αρχίζει να ωρύεται.
Θα σκεφθήκατε χάλια θα ήταν οι βαθμοί. Λάθος.
Ο νεαρός είχε αριστεύσει.
«Και που τα ξέρεις εσύ όλα αυτά; Δεν το πιστεύω».
Η κατάσταση της χειροτέρεψε, όταν είδε ένα γραπτό του βλαστού της.
Είδαν κι έπαθαν να την ηρεμήσουν, επειδή έπεσε κυριολεκτικά από τα σύννεφα.
Οι μαμάδες, τα παιδιά
και οι παρατηρητές
Ας με συγχωρήσουν οι φυσικοί που χρησιμοποιώ απλουστευμένες κβαντικές έννοιες για ερμηνεύσω τα επεισόδια.
Κανένας δεν έχει τις ίδιες προσλαμβάνουσες στις διαστάσεις του χώρου και του χρόνου. Αν ζητήσουμε από άτομα κάθε ηλικίας να προσδιορίσουν τις διαστάσεις ενός χώρου θα διαπιστώσουμε ότι δεν υπάρχει συμφωνία. Σε έρευνα μας στα Χανιά, πριν λίγα χρόνια, 16 έφηβοι δεν συμφωνήσαν, ούτε πέτυχαν να υπολογίσουν τις διαστάσεις χώρων.
Τα πράγματα είναι χειρότερα στον υπολογισμό του χρόνου, όπου υπάρχει χάσμα γενεών.
Στην περίπτωση του 1ου επεισοδίου παρατηρείται το παράδοξο της εποχής μας, που οφείλεται στην προσκόλληση μας σε οθόνες…
Άτομα όλων των ηλικιών στερούνται την πολύτιμη χωρική αντίληψη, έτσι αδυνατούν να συμφωνήσουν πώς θα προσεγγίσουν ένα σημείο στο χώρο.
Η κβαντική φυσική υποστηρίζει ότι δεν έχει σημασία με ποια σειρά χρησιμοποιούμε τις συντεταγμένες. Δηλαδή, αν ακολουθήσουμε πρώτα το γεωγραφικό μήκος και μετά το γεωγραφικό του πλάτος. Παρατηρήσαμε αυτή τη δυσκολία στις κινήσεις της μητέρας και των παιδιών στη αλάνα.
Αναφορικά με το 2ο επεισόδιο, η κβαντική υποστηρίζει ότι έως ότου δύο άνθρωποι αρχίσουν να αλληλοεπιδρούν δεν μοιράζονται την ίδια πραγματικότητα – γιατί είναι η ίδια η επικοινωνία τους που τη δημιουργεί.
Είναι φανερό ότι χάσμα στην επικοινωνία μητέρας και γιου ήταν η αιτία που η πρώτη έμεινε ενεή, όταν αντίκρυσε τα επιτεύγματα του δεύτερου.
Η υπεροχή των παρατηρητών
– στα 2 επεισόδια- είναι ότι τα παρατηρούσαν και τα απολάμβαναν από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Έβλεπαν την πλήρη ομορφιά τους και κατανοούσαν μια βαθύτερη κοινή πραγματικότητα. Επειδή, όπως υποστηρίζει η κβαντική, ένας μοναδικός παρατηρητής δεν δημιουργεί χωροχρόνο.
Τέλος, υποστηρίζεται ότι σημαντικές διαφορές στην ταχύτητα αντίληψης για άτομα 20-60 ετών δεν υπάρχουν (Περιοδικό Nature Human Behavior).
Αυτό έδειξε ανάλυση στοιχείων από 1,2 εκατομμύρια άτομα.
Αυτό ερμηνεύεται ότι με καλή θέληση και επικοινωνία η πραγματικότητα που δημιουργούμε είναι ισόρροπη, δίκαιη και επωφελής για όλους.
Εκδρομή στον Μπάλο
Αν πάτε ημερήσια οικογενειακή εκδρομή στο Μπάλο θα…
√ Ασκήσετε την χωρική σας αντίληψη, τον προσανατολισμό, την αντίληψη του χρόνου και την επικοινωνία.
√ Δείτε το τοπίο με την οπτική των πουλιών.
√ Αναγνωρίσετε τοποθεσίες και νησιά.
√ Υπολογίσετε αποστάσεις, χρόνους κατάβασης, παραμονής και ανάβασης.
√ Δημιουργήσετε κοινές προσλήψεις, εμπειρίες και πραγματικότητες.
Θυμηθείτε μια εφαρμογή GPS στο κινητό βοηθάει σε δύσκολες στιγμές, σε άγνωστους τόπους.
Όμως, το πραγματικό εργαλείο για να κατακτήσουμε την Γεωγραφία (και την Ιστορία) είναι ένας καλός χάρτης που στοιχίζει ελάχιστα.
Συμπερασματικά
• Σύμφωνα με την κβαντική θεωρία, για να αποκτήσουμε πληροφορίες πρέπει να πληρώσουμε σε ενέργεια. Με άλλα λόγια «Τα αγαθά κόποις κτώνται».
• Ανταλλαγή πληροφοριών και συνεργασία είναι αναγκαίες συνθήκες για να δημιουργούμε, κάθε φορά, την κοινή οικογενειακή πραγματικότητα.
• Οι ομαδικές δραστηριότητες που διοργανώνουν ο Ορειβατικός Χανίων, ο Ιστιοπλοϊκός Όμιλος κ.α. δίνουν την ευκαιρία σε παιδιά και εφήβους να ανακαλύψουν και να απολαύσουν την ομορφιά της παρατήρησης και της επικοινωνίας δια ζώσης.
• Οι εκδρομές και οι καλοκαιρινές εμπειρίες σε δραστηριότητες είναι το καλεντάρι της μνήμης επεισοδίων της νέας γενιάς.
*Πτυχ. Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη Διά Βίου Μάθηση. Τα βιβλία του ‘Μαθαίνω εύκολα΄
‘Θυμάμαι εύκολα’ ‘Μελετώ αποτελεσματικά’ διατίθενται από το βιβλιοπωλείο Libraire. Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr