Καλοί μου φίλoι, καλό Σαββατοκύριακο!
«Aγιού μην τάξεις τάξιμο και του παιδιού κουλούρι!». Αυτή η παροιμία ήρθε στο νου μου, όταν πήρα στα χέρια μου το βιβλίο του φίλου φιλόλογου – συγγραφέα, που “κατοικοεδρεύει” στον Βόλο, Διονύση Λεϊμονή, “Το τέταρτο αλογάκι” (εκδ. Πατάκη). Περιμένουμε με αγωνία τη συνέχεια… το λέγατε στο τέλος του βιβλίου σας, ότι τα παιδιά θα ξαναψάξουν για θησαυρούς… μην μας αφήσετε με την αγωνία” του “μήνυσαν” την προπερασμένη σχολική χρονιά οι τότε μαθητές της Ε’ τάξης του 13ου Δημ. Σχ. Βόλου, μετά την παρουσίαση του βιβλίου του “Το δέκατο έβδομο κιβώτιο” που έκανε γι’ αυτούς. (βλ. “Παιδότοπο” της 9ης Ιουλίου 2016). Σιγά που δεν θα κρατούσε τον λόγο του… «Στους μικρούς και μεγάλους αναγνώστες μου που αγάπησαν την παρέα των Κυθήρων και μου ζητούσαν επίμονα να εξερευνήσουν μαζί τους ένα ακόμα ναυάγιο», αφιερωμένο το νέο βιβλίο, που κυκλοφορεί απ’ τις εκδ. “Πατάκη” και παρουσιάστηκε πριν από λίγες μέρες (22 Νοεμβρίου) στον Βόλο και συγκεκριμένα στο Αμφιθέατρο “Σαράτση” του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (την κεντρική ομιλία έκανε η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Τασούλα Τσιλιμένη, ενώ αποσπάσματα διάβασαν μαθητές του 6ου Δημ. Σχολείου Νέας Ιωνίας Βόλου). «Ενα βιβλίο και για το Καλοκαίρι» έγραψα στον προαναφερθέντα Παιδότοπο για “Το δέκατο έβδομο κιβώτιο”: «Ενα βιβλίο και για τον Χειμώνα» γράφω για “Το τέταρτο αλογάκι” σήμερα. Στο “και”‘ η ουσία! Ολες τις εποχές διαβάζονται απ’ όλα τα παιδιά, αλλά και από όλους όσοι αισθάνονται παιδιά, όλα τα βιβλία του φίλου μου… Κι ένα τελευταίο. Καιρός να “καλπάσει” και στα Χανιά το “αλογάκι” του!
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης,
δάσκαλος
Ο συγγραφέας με τη μορφή παιγνιδιού και περιβάλλον μυστηρίου κεντρίζει την προσοχή του αναγνώστη και ουσιαστικά τον οδηγεί εύστοχα να πάρει μέρος και ο ίδιος στο παιχνίδι αυτό, ένα παιχνίδι αναζήτησης στον υπολογιστή για το αλογάκι… Οι χαρακτήρες-παιδιά διαθέτουν παιδικότητα αλλά και ωριμότητα. Εχουν ενδιαφέροντα και τολμούν να αναζητήσουν τη γνώση, δε μένουν απαθή σε όσα τους κεντρίζει το ενδιαφέρον και δε διστάζουν να ακολουθήσουν την περιπέτεια… Το βιβλίο, επίσης μας σκιαγραφεί μια φιλική σχέση μεταξύ παιδιών και μουσείων που επισκέπτονται και ανατρέπεται η συνήθης αντίληψη των πολλών ότι ένα μουσείο αποτελεί απλά έναν εκθεσιακό χώρο. Παράλληλα ο συγγραφέας αναδεικνύει και τη σωστή χρήση της τεχνολογίας. Τα παιδιά της ιστορίας γκουγκλάρουν για να ανατρέξουν σε πηγές που θα τα βοηθήσουν να λύσουν το μυστήριο.
Ο συγγραφέας δε δίνει λύσεις στα ζητήματα και ερωτήματα που προκύπτουν κατά την εξέλιξη της ιστορίας, αλλά στήνει χαρακτήρες που αναζητούν οι ίδιοι τις λύσεις. Η συγγραφική πρόθεση του να στήσει μια ιστορία γύρω από τον “Τιτανικό της Αρχαιότητας”, όπως χαρακτηρίστηκε το ναυάγιο των Αντικυθήρων, και να δώσει πληροφορίες για θέματα όπως η αρχαιοκαπηλία, η ενάλιος αρχαιολογία, η επαφή με τα μουσεία κ.ά., και να ευαισθητοποιήσει τους αναγνώστες γύρω από θέματα πολιτισμικής, εθνικής και παγκόσμιας κληρονομιάς, δεν περιορίζει τη λογοτεχνικότητα του κειμένου, δηλαδή την ιδιότητα αυτή που συνιστά τη μοναδικότητα του λογοτεχνικού φαινομένου, όπως συμβαίνει συχνά σε τέτοιου είδους κείμενα. Το κείμενο διαθέτει έντονο εικονοποιητικό λόγο, που ταξιδεύει τον αναγνώστη “Το τέταρτο αλογάκι” είναι ένα βιβλίο – ταξίδι στο παρελθόν, στο παρόν και στον πολιτισμό με ένα τέλος “ανοικτό”, μια πρόκληση, πρόσκληση στον αναγνώστη για νέα αφήγηση από την πλευρά του ή μια υπόσχεση του συγγραφέα για μια νέα ιστορία που θα ακολουθήσει μελλοντικά…
Τασούλα Τσιλιμένη,
καθηγήτρια Π.Θ.
(Κατεύθυνσης Λογοτεχνίας
και Παιδικού Βιβλίου του Εργαστηρίου Λόγου και Πολιτισμού).
Διονύσης Λεϊμονής
Γεννήθηκε στο Αιτωλικό. Από πολύ νωρίς άρχισε να γράφει ιστορίες και παραμύθια για μικρούς και μεγάλους. Είναι φιλόλογος σε Γυμνάσιο της Νέας Ιωνίας Βόλου. Γράφει στον τοπικό Τύπο και σε ηλεκτρονικά περιοδικά. Ασχολείται με την επιμέλεια και κριτική λογοτεχνικών έργων, την παρουσίαση βιβλίων τη διοργάνωση σεμιναρίων δημιουργικής γραφής. Επιμελείται επίσης και παρουσιάζει τη λογοτεχνική ραδιοφωνική εκπομπή “Μιλάμε για το βιβλίο”.
Τον Απρίλη του 2015 βραβεύτηκε από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου με το Βραβείο Βασίλης Δ. Αναγνωστόπουλος ως εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που προωθεί συνειδητά τη φιλαναγνωσία. Τέλος, το βιβλίο του “Το δέκατο έβδομο κιβώτιο” βρέθηκε μεταξύ των δέκα πρώτων στην κατηγορία της παιδικής λογοτεχνίας για το Βραβείο Αναγνωστών Public 2015.
Έργα του: “Η Κολυμβήθρα του Σιλωάμ”, “Το μυστικό της Δαγκάνας”, “Το χαμένο ταίρι”, “Τα τίμια δώρα”, “Το δέκατο έβδομο κιβώτιο”.
Το τέταρτο αλογάκι
Διονύσης Λεϊμονής
Ένα αλογάκι, το τέταρτο αλογάκι που απόμεινε στον βυθό των Αντικυθήρων από ένα τέθριππο της αρχαιότητας, θέλει να βρει η παρέα των παιδιών που το προηγούμενο καλοκαίρι αναζητούσαν μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας το δέκατο έβδομο κιβώτιο από το ναυάγιο του Ελγίν. Ετσι ξεκινάει ένα παιχνίδι σκέψης και γνώσης για ένα δεύτερο ναυάγιο, αυτό που έχει χαρακτηριστεί “Τιτανικός της Αρχαιότητας”. Βοηθοί και “συνεργάτες” τους ο κύριος Δημήτρης ο επιστήμονας και μια γυναίκα αρχαιολόγος, η κυρία Αγγελική.
Η αποκάλυψη της αλήθειας μοιάζει με παραμύθι για μικρούς και μεγάλους κι αποτελεί ένα διαδραστικό παιχνίδι, καθώς οι αναγνώστες μπορούν να δώσουν τη δική τους εκδοχή, το δικό τους τέλος στην ιστορία.
Εικονογράφηση εξωφύλλου: Λευτέρης Κιουρτσόγλου
Γνώμες παιδιών από το 6ο Δημ. Σχ. Νέας Ιωνίας Βόλου
Το βιβλίο είναι πάρα πολύ ωραίο με μυστήριο και πολλή φαντασία! Με έκανε να ζω την ιστορία του και να ανυπομονώ για το επόμενο κεφάλαιο και να το διαβάζω με ενθουσιασμό!
Είναι ένα πραγματικά πολύ ωραίο βιβλίο για μικρούς αλλά και για μεγάλους. Αξίζει να το διαβάσουν όλοι…
Αννα Στρούγγη,
Ε’ Δημοτικού
Νομίζω ότι “Το τέταρτο αλαγάκι” είναι ένα καλό βιβλίο για εμάς τα παιδιά επειδή μιλάει για την ιστορία του τόπου μας και για τα αρχαία ναυάγια που θα έπρεπε να γνωρίζουμε. Είναι ευχάριστο στο διάβασμα επειδή έχει αστείους διαλόγους και δεν είναι μονότονο…
(Αλέξανδρος Μακεδών,
Στ’ Δημοτικού)
Το βιβλίο αυτό μου άρεσε γιατί είναι ενδιαφέρον, ιδιαίτερα προς το τέλος που η Φανούλα ονειρευόταν το τέταρτο αλογάκι και το παλάτι του Νηρέα. Είχε πολλή φαντασία εκείνο το όνειρο. Θα ήθελα πολύ να βγει και μια τρίτη περιπέτεια με τα ίδια παιδιά. Επίσης συνιστώ να το διαβάσουν όλα τα παιδιά, μικρά και μεγάλα
(Καρακοντάκη Κατερίνα, Στ’ Δημοτικού)
“Το τέταρτο αλογάκι” είναι ένα πάρα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο για μικρούς και μεγάλους. Μιλάει για μια παρέα παιδιών. Ο Χριστόφορος, η Αφροδίτη, η Ελίνα, η Φανή. Ο Μάξιμος, ο Αριστείδης και ο Προκόπης ψάχνουν για το τέταρτο αλογάκι. Είναι τόσο ενδιαφέρον και μπορεί ο καθένας να το διαβάσει χωρίς να βαρεθεί καθόλου. Εχει πολλούς διαλόγους και πολλά εντυπωσιακά κείμενα. Επίσης, σε μερικά σημεία είναι και αστείο… Εύχομαι να το διαβάσετε κι εσείς, σίγουρα θα σας εντυπωσιάσει!!!
(Δέσποινα Μπασιά,
Ε’ Δημοτικού)
Το βιβλίο μου άρεσε, γιατί έχει χιούμορ, αγωνία και είναι για μικρούς και μεγάλους. Εύχομαι η παρέα των Κυθήρων να ψάξει και για άλλα αρχαία ευρήματα…
Βασίλειος Καλόγηρος, Στ’ Δημοτικού