Για κερδοσποπικά παιχνίδια σε βάρος πρατηριούχων και καταναλωτών καταγγέλλει τα διυλιστήρια ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων και πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Ν. Χανίων Βαγγέλης Κώτσος.
Παράλληλα, κατηγορεί για διαχρονική αδιαφορία τις ελληνικές κυβερνήσεις επισημαίνοντας ότι μέχρι σήμερα δεν έχουν κάνει καμία ενέργεια για να καταπολεμήσουν το φαινόμενο της λαθρεμπορίας.
Ο κ. Κώτσος, μιλώντας στα “Χ.ν.”, τόνισε ότι σχετικά ότι οι τιμές βρίσκονται σε ανοδική πορεία και κυμαίνονται από 1,55 έως 1,66 ευρώ. «Πρόκειται για τιμές πάρα πολύ υψηλές για τις οποίες ευθύνονται κυρίως 3 παράγοντες: πρώτον η ισοτιμία ευρώ δολαρίου, δεύτερον οι διεθνείς τιμές πετρελαίου και τρίτον -και κυριότερο- τα κερδοσκοπικά παιχνίδια των διυλιστηρίων τόσο της Motoroil όσο και των ΕΛΠΕ», ανέφερε ο κ. Κώτσος, ενώ ήταν κατηγορηματικός ότι «κερδοσκοπία στα πρατήρια δεν υπάρχει».
«Θα έλεγα μάλιστα ότι λόγω ανταγωνισμού τα πρατήρια είναι αυτή τη στιγμή στη χειρότερη θέση από πλευράς ποσοστού κέρδους καθώς αυτό έχει συρρικνωθεί σε τέτοιο σημείο που έχει κάνει ασύμφορη λειτουργία τους», συμπλήρωσε ο πρόεδρος των βενζινοπωλών Χανίων.
Ειδικότερα, ως προς τα διυλιστήρια ο κ. Κώτσος σημείωσε ότι εκμεταλλευόμενα τις συνθήκες της ελεύθερης αγοράς έχουν αυξήσει υπερβολικά το ποσοστό κέρδους τους ενώ σε ό,τι αφορά τον ρόλο της Πολιτείας υπογράμμισε ότι μέσω των ΕΛΠΕ θα μπορούσε να επηρεάσει και να συγκρατήσει το επίπεδο των τιμών σε λογικά επίπεδα.
«Αυτό είναι κάτι που δεν το έχουμε δει. Αντίθετα αυτό που βλέπουμε είναι τα δεκάδες εκατομμύρια κέρδη των διυλιστηρίων τα τελευταία χρόνια, τα “λουκέτα” σε πρατήρια και τη δεινή οικονομική κατάσταση που έχουν περιέλθει οι μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου εμπορίας», ανέφερε ο κ. Κώστος και πρόσθεσε ότι ελεύθερη αγορά σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει «ασύδοτη και καθετοποιημένη αγορά».
Τόνισε, δε, ότι το φαινόμενο της καθετοποίησης είναι ιδιαίτερα έντονο καθώς οι δύο μεγάλοι όμιλοι που έχουν τη διύλιση, κατέχουν εταιρείες εμπορίας με δεσπόζουσα θέση στην ελληνική αγορά και παράλληλα διαθέτουν πρατήρια δικά τους που συνεχώς αυξάνονται ελέγχοντας έτσι και την αγορά της λιανικής πώλησης.
Στο πλαίσιο αυτό, επεσήμανε ο κ. Κώτσος παρατηρείται μεγάλη μείωση στον αριθμό των πρατηριούχων: «Σκεφτείτε μόνο ότι πριν από 15 χρόνια οι πρατηριούχοι ήταν 8.500 σε όλη την Ελλάδα. Δεν θα κρίνουμε αυτή τη στιγμή αν ήταν λίγοι ή πολλοί, ωστόσο, σήμερα, από τα περίπου 5.000 πρατήρια που υπάρχουν γύρω στα 1.200 ανήκουν στους ομίλους των διυλιστηρίων. Αυτό σημαίνει ότι οι πρατηριούχοι μειώθηκαν γύρω στο 60-65%», τόνισε ο κ. Κώτσος και πρόσθεσε ότι και στα Χανιά η κατάσταση είναι ανάλογη.
Καταλήγοντας ο κ. Κώτσος επέρριψε ευθύνες και στις ελληνικές κυβερνήσεις διαχρονικά λέγοντας πως παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες δεν έχουν γίνει βήματα προς την κατεύθυνση της αντιμετώπισης των προβλημάτων λαθρεμπορίας, κλοπής και εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς: «Με λύπη μου διαπιστώνω ότι κάθε πολιτική δύναμη όταν βρίσκεται στην αντιπολίτευσης συμφωνεί μαζί μας ως προς την καταπολέμηση αυτών των προβλημάτων αλλά όταν γίνει κυβέρνηση δεν τηρεί τίποτα από αυτά που διαπιστώνουμε μαζί. Κι αυτό δεν αφορά την τελευταία μόνο κυβέρνηση αλλά όλες τις κυβερνήσεις διαχρονικά».