Κατανόηση, υπομονή, συντονισμένη και μεθοδική εργασία και ουσιαστική και πραγματική στήριξη από την πολιτεία και τους φορείς της απαιτεί η αντιμετώπιση των διαταραχών του αυτιστικού φάσματος, όπως αναφέρθηκε σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε χθες στα Χανιά.
«Ο Αυτισμός είναι ένας άλλος γνωστικός τρόπος σκέψης. Έχει να κάνει με αναπτυξιακή διαταραχή, μια διαταραχή στον τρόπο επεξεργασίας της πληροφόρησης. Επειδή αυτά τα παιδιά επεξεργάζονται διαφορετικά τις πληροφορίες έχουν μια άλλη συμπεριφορά, ένα ξεχωριστό τρόπο σκέψης. Εμείς καλούμαστε να κατανοήσουμε τον τρόπο αυτό σκέψης ώστε να δώσουμε νόημα στις συμπεριφορές τους και σε επίπεδο παρέμβασης μια και ο κόσμος μας είναι φτιαγμένος για νευροτυπικούς να τους βοηθήσουμε να κατανοήσουν τη δική μας γλώσσα, ώστε να βελτιώσουμε την επικοινωνία μας» επισήμανε η διευθύντρια Ιατροπαιδαγωγικού κέντρου Ηρακλείου κ. Κατερίνα Μπιτζαράκη.
Σύμφωνα με την κ. Μπιτζαράκη ο διαφορετικός τρόπος σκέψη των ατόμων με αυτισμό ζημιώνει την κοινωνικότητα, την επικοινωνία και τη φαντασία .«Έτσι τα άτομα αυτά δεν έχουν ευέλικτη σκέψη με αποτέλεσμα να οδηγούνται σε περιορισμένου τύπου ενδιαφέροντα, επαναληπτικές συμπεριφορές και στερεοτυπίες. Επειδή η διαταραχή αυτή είναι αναπτυξιακή και ακολουθεί τη διαδικασία της ανάπτυξης, πρέπει σε κάθε επίπεδο να υπάρχει επανεκπαίδευση ανάλογα με τις απαιτήσεις. Χρειάζεται παρουσία και συνδρομή πολλών και διαφορετικών ειδικοτήτων, από μια ολόκληρη διεπιστημονική ομάδα , και ανάλογη οργάνωση του προγράμματος . Σε σχέση με το παρελθόν έχουν γίνει κάποια βήματα αλλά είμαστε και πάλι αρκετά πίσω σε σχέση με άλλες χώρες. Είναι σημαντικό σε παιδίατρους σε παιδαγωγούς προσχολικών ηλικιών να υπάρχει εκπαίδευση στην ανίχνευση του αυτισμού ώστε να μπορούν να στέλνουν τα παιδιά γρήγορα για διάγνωση και στη συνέχεια να υπάρχει αξιολόγηση ώστε να δούμε τις ανάγκες του κάθε παιδιού και να κάνουμε την ανάλογη παρέμβαση. Σε αυτόν τον τομέα πάσχουμε τρομερά γιατί δεν υπάρχει δημόσια δομή που να παρέχει προγράμματα σε ένα τόσο μεγάλο πληθυσμό ατόμων. Οπότε αναγκαστικά οι γονείς πρέπει να πηγαίνουν ιδιωτικά κάτι που σημαίνει κόστος για τους ίδιους. Ένα μέρος αυτού του κόστους ευτυχώς καλύπτεται από τα ασφαλιστικά ταμεία με μεγάλες όμως καθυστερήσεις στις πληρωμές. Ελπίζουμε να γίνουν οι κατάλληλες δημόσιες δομές, κέντρα που να παρέχουν τις ειδικές υπηρεσίες και την εκπαίδευση» είπε η επιστήμονας.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΙΤΙΣΗΣ
Στις διαταραχές σίτισης των αυτιστικών ατόμων αναφέρθηκε
η κ. Γεωργία Μαλανδράκη επίκουρη καθηγήτρια Λογοπαθολογίας και υπεύθυνη του τομέα δυσφαγίας στο πανεπιστήμιο Purdue των ΗΠΑ, εκ των σημαντικότερων επιστημόνων παγκοσμίως στο αντικείμενο της.
« Κάποια βασικά συμπτώματα που βλέπουμε στα παιδιά με αυτισμό που έχουν διατροφική εκλεκτικότητα ως διαταραχή είναι πχ. να προτιμάνε συγκεκριμένες τροφές, να αρνούνται κάποιες άλλες, πολλές φορές μπορεί να υπάρχει και εμμονή σε συγκεκριμένες τροφές !Επίσης μπορεί να βλέπουμε κάποιες συμπεριφορές που να τις θεωρούμαι “κακές συμπεριφορές” όπως κλάμα, κλείσιμο ματιών, κλείσιμο αυτιών. Όλες αυτές οι συμπεριφορές προέρχονται συνήθως από προβλήματα σε αυτό που λέμε αισθητηριακή επεξεργασία. Ο τρόπος δηλαδή με τον οποίο επεξεργαζόμαστε αισθητηριακά το περιβάλλον. Απαιτείται υπομονή, να καταλάβουμε ότι το παιδί δεν έχει “κακή συμπεριφορά” ούτε το κάνει σκόπιμα. Είναι ίσως σημάδια ότι κάτι άλλο συμβαίνει και το παιδί έχει ανάγκη εξειδικευμένης στήριξης» ανάφερε η κ. Μαλανδράκη.
Το συντονισμό της εκδήλωσης είχε η περιφ. Σύμβουλος κ. Μαίρη Τζανακάκη. Την ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στο συνεδριακό κέντρο της ΑΝΕΚ οργάνωσαν η Περιφερειακή Ενότητα Χανίων και ο Σύλλογος Γονέων, Κηδεμόνων και Φίλων Ατόμων με Ήπιες Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος – “Ασπεργκερ” Ν. Χανίων.