Κύριε διευθυντά,
σε τηλεοπτικό σταθμό την 24η Ιανουαρίου 2018 σε νυχτερινή εκπομπή, μετά τις 10 (δεν είδα την εκπομπή από την αρχή), άκουσα την ομιλήτρια να λέει ότι «…τον Αληδάκη τον διαλύσανε οι Εμπροσνερίτες με τους Σφακιανούς…». Μα εγώ πιστεύω ότι και οι ιστορικές δόξες είναι ιδιοκτησία απαραβίαστη.
Είναι αλήθεια ότι τα Σφακιά, ενώ στο γεωγραφικό χάρτη έχουνε γεωγραφικά όρια συγκεκριμένα, στην ιστορία αποτελούσανε μια επαναστατική ενότητα μαζί με το Ροδάκινο, τη Γωνιά, τα ριζίτικα χωριά του Αποκόρωνα, τα Κεραμειά και το ανατολικό Σέλινο και στους αγώνες επολεμούσανε αδελφωμένοι πιο πολύ από όσο με τους άλλους Κρήτες. Πιστεύω ότι η ορεινή Δυτική Κρήτη σήκωσε επί τουρκοκρατίας το μεγαλύτερο βάρος των επαναστατικών αγώνων. Ειδικά με τον Εμπρόσνερο είχαμε στενή συνεργασία. Ο περιώνυμος Μανουσάκης από το Ασκύφου αποτελούσε μια μικρή ομάδα -με τους δύο επίσης περιώνυμους Θοδωρήδες από τον Εμπρόσνερο- πατριωτική, ηρωική και μαχητική. Είναι μεγάλο ψέμα όμως όταν λένε ότι συμμετείχανε ομάδες από άλλους πλην των Σφακιανών στην επιχείρηση διάλυσης του Αληδάκη. Οι Σφακιανοί ποντάρανε πολύ στον αιφνιδιασμό και φοβούνταν ότι αν ενημέρωναν τους Αποκορωνιώτες θα μπορούσε να διαρεύσει το μυστικό. Ητανε λοιπόν ανενημέρωτοι και απροετοίμαστοι και αμέτοχοι οι Αποκορωνιώτες στην επιχείρηση Αληδάκη. Όχι ότι φυγομαχήσανε.
Εγώ θέλω να ρωτήσω:
1) Πού τους θάψανε τους Εμπροσνερίτες που σκοτωθήκανε σ’ αυτή την επιχείρηση; Είχαμε 20 νεκρούς και υπάρχει ονομαστικός κατάλογος. Οι Σφακιανοί πήγανε γυναίκες, άντρες, λαϊκοί και κληρικοί 18 γυναίκες συμμετείχανε και σκοτωθήκανε δύο. 14 παπάδες συμμετείχανε και σκοτωθήκανε δύο.
2) Γιατί τον κινητό πλούτο του Αληδάκη τον μεταφέρανε στο Ασκύφου στο Λειβάδι και τον διαμοιραστήκανε και δεν υπήρχανε μη Σφακιανοί δικαιούχοι.
3) Γιατί καμιά από τις σοβαρές και αξιόπιστες ιστορίες δεν γράφει ότι συμπολεμήσανε εκεί και μη Σφακιανοί;
Ο Κριτοβουλίδης (που είναι και Αποκορωιώτης γράφει στην Ιστορία των Επαναστάσεων της Κρήτης σελ. 820 (ή 2.820) «…ηνόχλει τους ποιμένας των Σφακίων ποικιλοτρόπως. Κατελθώντες οι Σφακιανοί επολιόρκησαν αυτόν εις τον πύργο του και τον κατέκαυσαν μετά των ανθρώπων του…». Μα ας ανοίξουμε τις σοβαρές και αξιόπιστες Ιστορίες:
α) Του Β. Ψιλάκη Ιστορία της Κρήτης τ. Γ’ σελ. 1453.
β) του Ι. Μουρέλου Ιστορία της Κρήτης τ. Α’ σελ. 223.
γ) του Κριάρη Ιστορία της Κρήτης σελ. 39 έκδοση 1902.
Εγώ ξέρω ότι άμα θα κάνει κανείς μια εκπομπή στην TV ανοίγει πρώτα μια Ιστορία. Η παραποίηση είναι σκόπιμη και κακοπροαίρετη. Ντοκουμέντο είναι οι σοβαρές ιστορίες, όχι οι ανεύθυνοι επιστολογράφοι.
Κανάκης Γ. Γερωνυμάκης