Πάνω από 4.500 πινακίδες είχαν κατατεθεί -μέχρι και το μεσημέρι της Πέμπτης- στη Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία Χανίων! O αριθμός είναι μικρότερος εν συγκρίσει με πέρυσι, αλλά αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια οι περισσότεροι ιδιοκτήτες είχαν φροντίσει από νωρίς να καταθέσουν τις πινακίδες των αυτοκινήτων που δεν είχαν σε κίνηση προκειμένου να μην επιβαρυνθούν με τα Τέλη Κυκλοφορίας. Πάντως στο κτήριο της Δ.Ο.Υ. Χανίων στην οδό Τζανακάκη χρησιμοποιείται ένα ολόκληρο δωμάτιο για να αποθηκευτούν οι πινακίδες που αποσύρονται Σειρές ραφιών έχουν μπει στον συγκεκριμένο χώρο προκειμένου να συγκεντρωθούν ανά έτος οι πινακίδες, που την τελευταία τετραετία υπολογίζεται ότι έχουν ξεπεράσει τις 18.000.
«Μέχρι και την Πέμπτη το μεσημέρι μάς είχαν καταθέσει 4.500 πινακίδες. Πέρυσι στις 31/12 είχαμε 6.500 καταθέσεις πινακίδων. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι έχουμε περιθώριο και άλλων ημερών καθώς η μεγάλη κίνηση είναι συνήθως τις τελευταίες ημέρες του χρόνου. Δηλαδή οι περισσότεροι ιδιοκτήτες θα καταθέσουν τις πινακίδες τους στις 29, 30 και 31 Δεκεμβρίου. Ετσι γίνεται συνήθως» δηλώνει στα “Χ.Ν.” η κα Ιωάννα Μπαχουντάκη, πρόεδρος του Συλλόγου Εφοριακών Δυτικής Κρήτης (Χανίων – Ρεθύμνης) και προϊστάμενη του Δικαστικού Τμήματος. Οπως εξηγεί η κα Μπαχουντάκη οι πολίτες εδώ και χρόνια κρατούν μόνο τα οχήματα που είναι απαραίτητα για τις μετακινήσεις τους.
«Μία οικογένεια θα κρατήσει το όχημα που χρειάζεται στην εργασία ή για τις μετακινήσεις της και όταν έχει κάποιο παραπάνω θα καταθέσει την πινακίδα για να μην επιβαρυνθεί οικονομικά» τονίζει η συνδικαλιστική εκπρόσωπος των Εφοριακών. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να κορυφωθεί και η κατάθεση των πινακίδων των αυτοκινήτων των επιχειρήσεων με ενοικιαζόμενα. Σημειώνεται πως μόνο μέχρι τους πρώτους μήνες του 2015 είχαν κατατεθεί στις ΔΟΥ της χώρας πάνω από 645.000 πινακίδες κυκλοφορίας εκ των οποίων το 83% αφορούν σε οχήματα με κινητήρες έως 1.800 κ.εκ. Το οικονομικό επιτελείο εκτιμά πως οι αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στα Τέλη Κυκλοφορίας 2016 δημιουργούν ένα ευνοϊκό σύστημα ώστε να αποτρέψει τους κατόχους ΙΧ να θέσουν τα οχήματά τους σε φορολογική «ακινησία» αυξάνοντας τα κρατικά έσοδα. Ωστόσο σύμφωνα με τον προϋπολογισμό τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας 2016 αναμένεται να είναι μειωμένα κατά 2 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά στην καταβολή των μειωμένων τελών κυκλοφορίας σε περίπτωση άρσης ακινησίας για το 2016 το οικονομικό επιτελείο εξετάζει την συνέχιση του μέτρου αλλά με αλλαγές. Ειδικότερα το οικονομικό επιτελείο θα επιδιώξει να επαναφέρει στην κυκλοφορία εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα που βρίσκονται σε φορολογική ακινησία με διάταξη που ετοιμάζει βάσει της οποίας θα δίδεται η δυνατότητα κυκλοφορίας του οχήματος με την καταβολή μειωμένων τελών έως και ένα τρίμηνο το οποίο μπορεί να πραγματοποιηθεί και ανά μήνα. Δηλαδή ένα μήνα τα Χριστούγεννα, ένα μήνα το Πάσχα και ένα μήνα το καλοκαίρι.
Σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς αν κάποιος ιδιοκτήτης ΙΧ που είχε καταθέσει τις πινακίδες κυκλοφορίας του οχήματός του αποφάσιζε να πραγματοποιήσει άρση ακινησίας τότε θα έπρεπε να καταβάλλει το αναλογικό αντίτιμο των υπόλοιπων μηνών μέχρι το τέλος του έτους. Δηλαδή αν κάποιος πραγματοποιούσε τον Ιούλιο άρση ακινησίας στο όχημά του κατέβαλλε τα 6/12 ή το 50% του συνόλου των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.
Με το νέο σχέδιο που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο να περάσει με διάταξη θα δίδεται η δυνατότητα στους κατόχους αυτοκινήτων να πραγματοποιούν άρση ακινησίας έως 3 μήνες καταβάλλοντας τα 3/12 των ετήσιων τελών κυκλοφορίας και μάλιστα το χρονικό τρίμηνο των τριών μηνών μπορεί να πραγματοποιηθεί και σταδιακά ανά μήνα. Δηλαδή αν κάποιος επιθυμεί να κινήσει το όχημά του ένα μήνα τα Χριστούγεννα, ένα μήνα το Πάσχα και ένα μήνα το καλοκαίρι θα έχει πλέον τη δυνατότητα και μάλιστα καταβάλλοντας μόλις τα 3/12 των ετήσιων τελών.
Το συγκεκριμένο μέτρο σύμφωνα με στελέχη του οικονομικού επιτελείου αναμένεται να «βγάλει» από την ακινησία εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα.
Στα υπόλοιπα κράτη της Ε.Ε μεταξύ αυτών και η Σουηδία η “κατάθεση” και η “παραλαβή” πινακίδων γίνεται ηλεκτρονικά μπαίνοντας κάποιος στην σελίδα του υπουργείου συγκοινωνιών με κλειδάριθμο και γράφοντας μόνο τον αριθμό κυκλοφορίας του συγκεκριμενου αυτοκινήτου. Αν κάποιος συλληφθεί να κυκλοφορεί με “κατατεθειμένες” πινακίδες οι επιπτώσεις είναι ανάλογες. Οι πινακίδες παραμένουν πάνω στο αυτοκίνητο. Έτσι αποφεύγεται ο συνωστισμός και η ταλαιπωρία του κόσμου. Ούτως ή άλλως την δουλειά αυτή την κάνει ο υπάλληλος της εφορίας, γιατί λοιπόν αφού κάνουμε τις φορολογικές μας δηλώσεις ηλεκτρονικά να μη το κάνουμε και αυτό;; Στη Σουηδία πληρώνουμε ΜΟΝΟ για τον χρόνο που δηλώνουμε ότι κυκλοφορεί το αυτοκίνητο και όχι για όλο τον χρόνο όπως στην Ελλάδα. Για παράδειγμα κινώ το αυτοκίνητο που έχω στην Ελλάδα ένα μήνα το καλοκαίρι κάθε χρόνο αλλά με υποχρεώνουν να πληρώσω τα τέλη όλου του χρόνου όπως εκαναν φέτος το 2015. Αυτή η αδικία γίνεται ΜΟΝΟ στην Ελλάδα. Ο Ελληνικός λαός είναι ο πιο αδικημένος της Ευρώπης