Τετάρτη, 4 Δεκεμβρίου, 2024

“Καθαρόαιμα” παλιά αγωνιστικά αυτοκίνητα

Παλιούς θρύλους των κυριότερων αγώνων του ελληνικού πρωταθλήματος ράλι μπορεί να δει και να θαυμάσει από κοντά το κοινό της Θεσσαλονίκης σε μια έκθεση που γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με “καθαρόαιμα” παλιά αγωνιστικά αυτοκίνητα, στο πλαίσιο της 80ης Διεθνούς Έκθεσης.
Ο χαρακτηρισμός “καθαρόαιμα” ανήκει στον πρόεδρο του Αυτοκινητιστικού Ομίλου Θεσσαλονίκης (ΑΟΘ) Ιωάννη Ψηφίδη, ο οποίος σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ μιλά για τη διοργάνωση, στην οποία κυριαρχούν 23 αυτοκίνητα – διαμάντια, όπως λέει, από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Όταν ρωτάται ποιο είναι το αγαπημένο του, απαντά: «τολμώ να πω ότι τα αγαπώ όλα γιατί όλα έχουν από μία εξαιρετική ιστορία».
Σημειώνει, εξάλλου, ότι το σύνολο της αξίας των αυτοκινήτων που εκτίθενται στο περίπτερο 14 υπολογίζεται σε δύο εκατομμύρια ευρώ. Το ακριβότερο από αυτά θεωρεί πως είναι μια λευκή Jaguar XK 120 σπορ διθέσια που κέρδισε το ράλι Ακρόπολις το 1953 και η τιμή της φτάνει τα 200.000 ευρώ. Όσο για το πιο σπάνιο μοντέλο, εκτιμά πως είναι μια κατακόκκινη Lancia Aurelia του 1955 που κέρδισε το 1958 το ράλι Ακρόπολις. «Είναι από τα πολύ σπάνια αυτοκίνητα και κοστολογείται περίπου στα 150.000 ευρώ» επισημαίνει.
«Ο Αυτοκινητιστικός Όμιλος Θεσσαλονίκης είχε την ιδέα, για να υποστηρίξει σωστά και να δώσει μια οντότητα στο 48ο ράλι ΔΕΘ που οργανώνει, να δημιουργήσει σε όλη τη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, από τις 5 ως τις 13 Σεπτεμβρίου, ένα μουσείο ιστορικών αγωνιστικών αυτοκινήτων. Επειδή η Θεσσαλονίκη δεν διαθέτει υψηλή ποσότητα, απευθύνθηκα στον πρόεδρο και ιδρυτή του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτων στην Αθήνα, Θεόδωρο Χαραγκιώνη, ο οποίος ήταν συναθλητής μου τη δεκαετία του ’70 και έτρεχε με το ψευδώνυμο “Tάλμποτ”. Ο κ. Χαραγκιώνης μου απήντησε αμέσως ότι είναι τιμή του, το βλέπει πολύ θετικά και μας έστειλε 13 παλαιά αγωνιστικά αυτοκίνητα, πραγματική ομορφιά για το περίπτερο αυτό» αναφέρει χαρακτηριστικά και κάνει λόγο για αυτοκίνητα που έχουν γράψει ιστορία στο ευρωπαϊκό και παγκόσμιο γίγνεσθαι των αγωνιστικών αυτοκινήτων.
«Εμείς συμπληρώσαμε τα υπόλοιπα 10 αυτοκίνητα που ήταν τα μοναδικά μοντέλα κάτω του 1990. Έχουμε δηλαδή μοντέλα αγωνιστικά της δεκαετίας του 50, του 60, του 70 και του 80. Και καθώς πρόκειται για μουσείο, φροντίσαμε να έχει αυτούς τους παλιούς θρύλους ώστε να μπορέσουν οι επισκέπτες της ΔΕΘ να το ευχαριστηθούν» τονίζει και διευκρινίζει ότι μπροστά σε κάθε αυτοκίνητο υπάρχουν πινακίδες με τα ιστορικά στοιχεία κάθε αυτοκινήτου.
Στον υπαίθριο χώρο έξω από το περίπτερο τοποθετήθηκαν τρία ακόμη αυτοκίνητα αντίκες της συλλογής του Ηλία Λόγγου και πέντε αγωνιστικά του ΑΟΘ. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν δύο σπάνια συλλεκτικά αυτοκίνητα του 1926, εκ των οποίων ένα παρόμοιο είχε εκτεθεί στην πρώτη διοργάνωση της ΔΕΘ εκείνο το έτος. Το Dodge Brothers 126 Series επιστρέφει στη ΔΕΘ ύστερα από 79 χρόνια… απουσίας και εκτίθεται πλήρως ανακατασκευασμένο, ενώ δίπλα του βρίσκεται και ένα Citroen B14, το οποίο επίσης έχει ηλικία σχεδόν 80 ετών.

ΞΥΠΝΟΥΝ ΜΝΗΜΕΣ
Όταν ο κ. Ψηφίδης αρχίζει να ξετυλίγει τις προσωπικές του μνήμες από τη συμμετοχή του σε αγώνες, στο μυαλό του έρχεται ένα πράσινο Opel Kadett 2000 GTE. «Πιο ψηλά από όλα για μένα είναι αυτό το αυτοκίνητο που το χάρισα και στο γιο μου. Εγώ ήμουν αγωνιζόμενος 28 χρόνια και αγαπήθηκα με τα Οpel. Έκανα τη μεγαλύτερή μου επιτυχία και κέρδισα με αυτό όλη τη χώρα και τους οδηγούς εκείνης της εποχής. Ε, μπορώ να πω ότι έχω μια μικρή αδυναμία προς αυτό τον τύπο αυτοκινήτου παρά το ότι οδήγησα υψηλότερα αυτοκίνητα, μεγαλυτέρων κατηγοριών και πολύ πιο δυνατά. Για παράδειγμα, οδήγησα το Οpel Kadett με 183 ίππους και έφτασα σε σημείο να οδηγήσω και Nissan εργοστασιακά των 280 ίππων, άλλης κατηγορίας» αναφέρει.

ΜΕΡΑΚΙ
Θυμάται, ωστόσο, και τα υπόλοιπα αυτοκίνητα και τότε μιλά για εκείνους τους ανθρώπους που με αγάπη και προσήλωση σε αυτά, κατάφεραν να τα συντηρήσουν σωστά. «Ξεχωρίζουμε την τελευταία δουλειά που έγινε στην πόλη μας, από τον Χρήστο Οικονόμου που μας παρουσίασε μια Porsche 911 RSR του 1975 με 3.000 κυβικά, 300 ίππους και 12 μπουζί. Αυτό το αυτοκίνητο φτιάχτηκε με πολύ μεράκι και αποτελεί τη ναυαρχίδα των κατασκευών στη Θεσσαλονίκη. Δίπλα του θα δούμε ένα αυτοκίνητο ενός εξαίρετου πιλότου μια Opel Manda 400 του Κώστα Δαμίγου, η οποία είναι τρίτης βερσιόν κατασκευή και βγήκε δεύτερη στο πρωτάθλημα Γερμανίας. Αυτό το αυτοκίνητο φτιαγμένο από την Οpel κατέβηκε και είναι ιδιοκτησία της πόλης μας και μας τιμά το γεγονός ότι ο κ. Δαμίγος είναι μέλος του ομίλου μας και αγαπητός φίλος» σημειώνει ο κ. Ψηφίδης.
Συνεχίζοντας την ξενάγηση στην έκθεση των παλαιών αγωνιστικών αυτοκινήτων στέκεται σε μια Lancia Delta HF που, όπως λέει, είναι από τα πρώτα αυτοκίνητα που έφτιαξε το εργοστάσιο της Lancia.
«Την οδήγησε ο Κανκούνεν στο Ράλι Πορτογαλίας, το οποίο και κατέκτησε. Σήμερα βρίσκεται υπό την ιδιοκτησία του μέλους μας Κώστα Χαμπή. Το έχουμε και αυτό κοντά μας» σημειώνει.
Μιλά με θαυμασμό για δύο μέλη του Αυτοκινητιστικού Ομίλου Θεσσαλονίκης, μηχανικούς της Scoda που έφτιαξαν ένα Scoda 130 RS του 1975 με γνήσια κομμάτια αλλά και για ένα Opel Kadett GTE 2700 κυβικών και 260 ίππων που ομορφαίνει την έκθεση. Δεν παραλείπει να αναφέρει και ένα αυτοκίνητο που φτιάχτηκε το 1959 από τον Γιώργο Ραπτόπουλο, έναν Θεσσαλονικιό πιλότο και μηχανικό που εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Αθήνα, ένα DKW – AutoUnion 900 κυβικών που κατέκτησε το 1961 το πρωτάθλημα ράλι Ελλάδος.
Ξεχωριστή περίπτωση χαρακτηρίζει, τέλος, το mini που χρησιμοποίησε ο Σταύρος Γεωργιάδης και ο συνοδηγός του Θανάσης Παπαγεωργίου το 1966. «Αυτό το αυτοκίνητο τότε ήταν σχεδόν καινούριο και το δάνεισε στον Σταύρο Γεωργιάδη ο δήμαρχός μας, ο Γιάννης Μπουτάρης. Με αυτό κέρδισε το πρώτο ράλι ΔΕΘ» σημειώνει ο κ. Ψηφίδης.

Η ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΤΡΟΧΩΝ
Μιλώντας γενικότερα για το αυτοκίνητο και τη γοητεία που ασκεί στους νέους ανθρώπους, σχολιάζει ότι από την πλευρά των διοργανωτών αγώνων δίνεται μεγάλη σημασία στον τομέα της ασφάλειας και για τους οδηγούς και για τους θεατές. Εκτιμά, τέλος, ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια πρόοδος από τη νέα γενιά στον χώρο των αγώνων καθώς υπάρχουν αγωνιστικές δραστηριότητες kart για παιδιά, αλλά και διοργανώσεις από τις ομοσπονδίες της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού για αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα