“Οδύσσεια” το κυκλοφοριακό και η στάθμευση στο κέντρο της πόλης, για εκατοντάδες οδηγούς πουν ζουν ή επισκέπτονται τα Χανιά, αυτήν την περίοδο. Τα “Χ.ν” βρέθηκαν χθες σε κεντρικούς δρόμους των Χανίων και σε σημεία στάθμευσης, συνομιλώντας με Χανιώτες και ξένους επισκέπτες που είχαν εγκλωβιστεί στην κίνηση ή προσπαθούσαν να παρκάρουν.
Πολλοί οδηγοί ανέφεραν πως η πόλη χρειάζεται περισσότερους δημοτικούς χώρους στάθμευσης, καλύτερα πεζοδρόμια και υποδομές ενώ άλλοι επεσήμαναν πως το να βρουν πάρκινγκ φαντάζει με… βασανιστήριο, καθώς ειδικά τις ώρες αιχμής ψάχνουν για πάνω από μισή ώρα με 45 λεπτά. Είναι χαρακτηριστικό ότι Χανιώτες που εργάζονται νωρίς το πρωί ανέφεραν πως για να βρουν πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης ξεκινάνε από τα σπίτια τους στις 6.30 το πρωί!
Παράλληλα, οι περισσότεροι οδηγοί επεσήμαναν πως δεν γνώριζαν καθόλου ή δεν είχαν ενημερωθεί επαρκώς για το “i-park”, το νέο σύστημα στάθμευσης του δήμου Χανίων.
Μάλιστα, κάποιοι οδηγοί ξένοι επισκέπτες, τους οποίους συναντήσαμε ενώ προσπαθούσαν μέσω smart phones να χρησιμοποιήσουν την ψηφιακή εφαρμογή, εγκατέλειψαν απηυδισμένοι την προσπάθεια καθώς η εφαρμογή “κόλλαγε” έως 20 λεπτά ή δεν λάμβαναν επιβεβαίωση πληρωμής για πιστωτικές κάρτες
«Η κίνηση στην πόλη είναι τραγική»
Στην οδό Ελ. Βενιζέλου συναντήσαμε τον Γιώργο και τον ρωτήσαμε για το κυκλοφοριακό και τη στάθμευση: «Για να παρκάρεις στο κέντρο της πόλης, είναι αδύνατον. Οπότε έρχεσαι σε πάρκινγκ, κάτι που για μεγαλύτερες ηλικίες δεν είναι εύκολο όσο για εμάς του νεότερους. Η κίνηση στην πόλη είναι τραγική. Μιλάμε για… εκατοντάδες ενοικιαστικά αυτοκίνητα (λόγω ξένων επισκεπτών) που βγαίνουν στους δρόμους και είναι αδύνατον να μετακινηθείς και να φτάσεις στην ώρα σου στον προορισμό σου. Συνέχεια μποτιλιαρίσματα, σε συγκεκριμένες ώρες βέβαια»
«Δεν υπάρχουν διαβάσεις»
Προχωράμε προς το πάρκινγκ στη “Ρεγγίνα”. Μπροστά από το σημείο ελεγχόμενης στάθμευσης με το νέο σύστημα του δήμου “i-park” βλέπουμε τη Δώρα που προσπαθεί να βρει πώς “δουλεύει” το νέο σύστημα”. Δείχνει εξοικειωμένη με τα ψηφιακά μέσα, ωστόσο στην εφαρμογή του συγκεκριμένου συστήματος δυσκολεύεται. Η γυναίκα ζει στις Βρυξέλλες και επισκέπτεται αυτό το καλοκαίρι τα Χανιά, όπως μας είπε: « Η κατάσταση με τη στάθμευση και την κίνηση στην πόλη των Χανίων είναι απαίσια. Και στις Βρυξέλλες δεν βρίσκεις εύκολα χώρο στάθμευσης, όμως μπορείς να πληρώσεις με ηλεκτρονικό τρόπο που λειτουργεί σωστά. Αυτήν την εποχή δεν είναι καθόλου εύκολο να κινηθείς στα Χανιά. Φορτηγά, λεωφορεία, Ε.ΙΧ, μαζί με πεζούς και ποδήλατα, θα δεις τα πάντα στο κέντρο της πόλης. Δεν υπάρχουν διαβάσεις, κι αν υπάρχουν, δεν σταματάει κανένας στις διαβάσεις. Τα φανάρια δεν λειτουργούν παντού για τους πεζούς ή αν λειτουργούν δεν ανάβει ποτέ πράσινο για τον πεζό».
«Κάθε Καλοκαίρι κάνουμε κύκλους στην πόλη»
Η Κατερίνα έχει μόλις σταθμεύσει και τη ρωτάμε εάν το πάρκινγκ είναι μια εύκολη διαδικασία στα Χανιά. «Όχι καθόλου εύκολη δεν είναι» απαντά και προσθέτει: «Είναι τραγική η κατάσταση. Κάθε καλοκαίρι κάνουμε κύκλους γυρνώντας 45 λεπτά γύρω από την πόλη και δεν υπάρχει πάρκινγκ, κι όταν βρούμε, είναι τόσο στριμωγμένα. Στα πεζοδρόμια υπάρχουν διπλο-παρκαρίσματα, οι ράμπες είναι αδιάβατες για ΑμεΑ. Ο κόσμος δεν έχει υπομονή και αυτό καταλαβαίνουμε γιατί συμβαίνει».
«Τουριστική πόλη είμαστε, τι να κάνουμε;»
Ο Παναγιώτης έχει έρθει από το Ακρωτήρι και ρωτάει πώς λειτουργεί το νέο σύστημα στάθμευσης στη “Ρεγγίνα”, καθώς δεν έχει smart phone. Ο ίδιος δείχνει κατανόηση για την κατάσταση με τη στάθμευση κάθε καλοκαίρι λόγω του τουρισμού. «Τουριστική πόλη είμαστε, τι να κάνουμε;» λέει προσθέτοντας πως «φέτος νομίζω πως δεν έχει το μποτιλιάρισμα που γινόταν τα προηγούμενα χρόνια». Πάντως θα ήθελε να υπήρχαν περισσότεροι χώροι στάθμευσης για τους οδηγούς.
«Για να βρω πάρκινγκ ξεκινάω 1 ώρα νωρίτερα»
«Δουλεύω στο κέντρο και πιάνω δουλειά στις 2 το μεσημέρι. Για να βρω πάρκινγκ φεύγω από το σπίτι μου 1 ώρα νωρίτερα» μας λέει η Ασπασία και επισημαίνει την ανάγκη για περισσότερους χώρους στάθμευσης και με χαμηλότερο κόστος ή δωρεάν για τους Χανιώτες. «Γιατί δεν μπορείς να πληρώνεις κάθε μέρα πάρκινγκ για να πας στην δουλειά σου» εξηγεί.
«Μη φιλικό για ηλικιωμένους το νέο σύστημα στάθμευσης»
Στη “Ρεγγίνα” συναντάμε τη Μαρία που ψάχνει να βγάλει εισιτήριο για το πάρκινγκ και ρωτάμε για το νέο σύστημα στάθμευσης: «εγώ δεν έχω smart phone. Έβλεπα προχθές μια νέα κοπέλα και δεν κατάφερε να βγάλει άκρη κι έφυγε άπραγη. Αν δεν μπορούν οι νεότεροι που είναι πιο εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες, οι ηλικιωμένοι πώς θα τα καταφέρουν;»
« Ούτε ξέρω, ούτε έχω χρησιμοποιήσει το i-park»
«Λόγω καλοκαιριού η κατάσταση είναι κάπως δύσκολη. Υπάρχει ανάγκη για περισσότερους χώρους κι ας υπάρχει κάποιο αντίτιμο» μας λέει για το κυκλοφοριακό ο Νικήτας, ενώ όταν ρωτάμε για το νέο σύστημα στάθμευσης i- park, μας απαντά: «ούτε το ξέρω ούτε το έχω χρησιμοποιήσει. Κι έχω απορία και πώς θα το μάθω. Πάντως smart phone δεν έχω…»
«Περισσότερα δημοτικά πάρκινγκ»
«Αυτήν την εποχή το θέμα με το κυκλοφοριακό και τη στάθμευση είναι δύσκολο. Εγώ επειδή δουλεύω στο κέντρο, για να βρω να παρκάρω έρχομαι πάρα πολύ νωρίς» μας λέει ο Νίκος και παρατηρεί πως τα οχήματα έχουν τριπλασιαστεί. Έχουμε ανάγκη για περισσότερα δημοτικά πάρκινγκ. Το θέμα είναι πού θα βρεθεί ο χώρος αυτός». Για το νέο σύστημα στάθμευσης αναφέρει πως «δεν έχω ασχοληθεί καθόλου και ούτε πρόκειται».
«45 λεπτά για να βρούμε πάρκινγκ»
«Κάνουμε 45 λεπτά για να βρούμε θέση στάθμευσης στα Χανιά. Η κατάσταση είναι τραγική» μας λέει μια παρέα νέων παιδιών, ενώ για το i-park ο Κωνσταντίνος που οδηγεί επισημαίνει: «δεν το ξέρω καθόλου. Καλά θα πάει αυτό…»
Τουρίστες σε… απόγνωση
Όση ώρα μιλάμε με τους οδηγούς παρατηρούμε ένα ζευγάρι ξένων επισκεπτών να προσπαθεί να χρησιμοποιήσει το i-park στη “Ρεγγίνα”, ομολογουμένως δίχως επιτυχία. Τους λέμε πως, εάν δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ψηφιακή εφαρμογή, μπορούν να απευθυνθούν σε παρακείμενο κατάστημα από όπου μπορούν να προμηθευτούν εισιτήριο στάθμευσης. Όπως μας εξηγεί ο Nikola από το Βέλγιο, δυσκολεύονται να κατεβάσουν την ψηφιακή εφαρμογή στο κινητό τους, παρά το γεγονός ότι παρόμοιο σύστημα έχουν στη χώρα τους, ωστόσο είναι πιο φιλικό στη χρήση… Επίσης παρατηρούν ότι η σάρωση είναι στα Ελληνικά κι όχι στα Αγγλικά! Τελικά αποφασίζουν να σταματήσουν την προσπάθεια και πάνε να αγοράσουν εισιτήριο από το πιο κοντινό κατάστημα, ρωτώντας μας πάντως αν ισχύει η ίδια τιμή!
Αφου του αρεσει του Δημαρχου και του αντιδημαρχου τεχνικων εργων η κατασταση εμεις οι πολιτες δεν μας πεφτει λογος.Αφου τους αρεσει να βλεπουν ενα οικοπεδο της ΑΒΕΑ ενα μπαχαλο και μισο σκονες βρωμιες χαλικια τα οποια βγαινουν στον δρομο λες και ειναι κανα μαντρι ζωων στα ορη και δεν μπορουν χρονια τωρα να το κανουν ενα οικοπεδο παρκιγκ με ασφαλτο μπαρες και επι πληρωμη σημαινει οι ανθρωποι ειναι απλα ανικανοι.
Οπως και οι προηγουμενοι.
Τα Χανιά έτσι άναρχα που είναι δομημένα με σχέδιο πόλεως του ’46, εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής πόλης.
Η μόνη λύση για το κυκλοφοριακό στα Χανιά κατά την ταπεινή μου γνώμη είναι να ολοκληρωθούν σύντομα τα περιφερειακά παρκινγκ, να ανοίξει επιτέλους η Δυτική Τάφρος για στάθμευση ( έστω για το καλοκαίρι προκειμένου να σταματήσει αυτό το χάλι της Πειραιώς με καβαλημένα αυτοκίνητα παντού.
Επιπρόσθετα, επιβάλλεται να μονοδρομηθεί ΑΜΕΣΑ η οδός Ελ. Βενιζέλου όπως προβλέπει η ΣΒΑΚ ( από Ηρ. Πολυτεχνείου έως Ν. Φωκά). Να φύγουν τα φανάρια στο θερινό Αττικόν που δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα και να δημιουργηθεί κυκλικός κόμβος για αποσυμφόρηση της Χονολουλού και της Μ. Κούνδουρου. Καθώς δεν θα υπάρχει πλέον η άνοδος της Βενιζέλου μετά την μονοδρόμηση η κυκλοφορία θα είναι αδιάκοπτη και θα εξαφανιστεί το μποτιλιάρισμα της Χονολουλού και του θερινού Αττικόν κατά συνέπεια.
Πολύ σημαντικές παρεμβάσεις οι οποίες αν γίνουν θα δώσουν μια ανακούφιση στον καθημερινό γολγοθά οδηγών και πεζών.
Αυτά πιστεύω πώς είναι μια πολύ καλή αρχή, αρκεί βέβαια να υπάρχει θέληση για αλλαγή από όλους.
Πρέπει σιγά σιγά να σταματήσει αυτή η αλόγιστη κατάχρηση του αυτοκινήτου για αποστάσεις που γίνονται σε 10 λεπτά με τα πόδια.
Υ.Γ. Αν είχαμε Δήμαρχο τον Μαρινάκη σίγουρα θα είχαμε ήδη τα περιφερειακά παρκινγκ. Αλλά επειδή στην ,, έξυπνη,, πόλη είχαν την φαεινή ιδέα να βάλουν σαν προτεραιότητα τους ποδηλατόδρομους αντί για να φτιάξουν περιφερειακά παρκινγκ, τώρα πληρώνουμε τα τραγικά τους λάθη και την γενικότερη ανικανότητά τους.