Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Για την εφημερίδα του 11ου Νηπιαγωγείου Χανίων, “Το εφημεριδάκι μας” ο τίτλος του, ο λόγος στον σημερινό Παιδότοπο. Για το με αρ. 4 φύλλο (δεύτερο της σχολ. χρονιάς 2017-18) συγκεκριμένα. Ολα τα εύσημα στις γνωστές μας και από ποικίλες άλλες πρωτοποριακές δουλειές τους, δασκάλες του Σχολείου, τη Μαρία Σκορδύλη, την Ελένη Βλησίδη και τη Μαρία Φωτάκη. “Και χαρά μεγάλη… ο Γουτεμβέργιος. Αυτόν τον τίτλο είχα χρησιμοποιήσει πριν ένα χρόνο (Σάββατο, 29 Ιουλίου 2017) παρουσιάζοντας απ’ αυτήν εδώ τη θέση τα δύο πρώτα φύλλα του “Εφημεριδακιού”. Αυτόν, με μία λέξη παραπάνω, χρησιμοποιώ και σήμερα που φιλοξενούνται ένα πολύ ενδιαφέρον κείμενο των τριών νηπιαγωγών του Σχολείου για την έκδοση, και κάποια δείγματα (κείμενα και φωτογραφίες) της νηπιακής, πλην όμως ώριμης δημοσιογραφικής δουλειάς! Και πάλι, χαρά μεγάλη ο Γουτεμβέργιος.
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος
Συνεχίστηκε και φέτος η έκδοση της σχολικής εφημερίδας με τίτλο «Το Εφημεριδάκι μας» του 11ου Νηπιαγωγείου Χανίων. Πρόκειται για μια εξαμηνιαία έκδοση που υλοποιείται δύο φορές τον χρόνο ως ένα σχέδιο εργασίας κατά το πρότυπο του Φρενέ που θεωρεί ότι η σχολική εφημερίδα αποτελεί μια ουσιαστική σχολική δράση στο νηπιαγωγείο με πολλαπλά οφέλη για το νήπιο, το οποίο αναλαμβάνει το ρόλο του πρωταγωνιστή σε μία παιδαγωγική διαδικασία με νόημα για το ίδιο. Η παιδαγωγική του θεωρεί ότι το νηπιαγωγείο είναι ένα εργοτάξιο με τον κάθε εργάτη να βρίσκεται στο στοιχείο του και να συμβάλλει με το λιθαράκι του στο οικοδόμημα όπου η πνευματικότητα είναι το μεγαλόπρεπο επιστέγασμά του. Η πραγματική εκπαίδευση ακολουθεί τη γενική αρχή της ψηλαφητής εμπειρίας και οργανώνει το ανάλογο υποστηρικτικό περιβάλλον, όπου το παιδί θα μπορέσει να αφεθεί στις ψηλαφητές αυτές εμπειρίες (Φρενέ, 1977). Στην παιδαγωγική Φρενέ, ο πειραματικός ψηλαφισμός είναι ο τρόπος απόκτησης της γνώσης, όπως το λένε και οι λέξεις μέσα από το πείραμα και την εμπειρία. Η μάθηση εδώ επιτυγχάνεται με την έρευνα και την ανακάλυψη, μέσω δοκιμής και λάθους, με το λάθος να αποτελεί ευλογία και όχι μομφή!
Σήμερα, λοιπόν, η έκδοση μιας σχολικής εφημερίδας αποτελεί ένα σχέδιο εργασίας, όπου πρωταγωνιστεί το παιδί. Το παιδί διερευνά στην ολότητά του την καθημερινότητά του με θέματα που αναδύονται από τα ίδια βάσει των ενδιαφερόντων τους και της ενεργής συμμετοχής τους (Ντολιοπούλου, 2001).
Στο 11ο Νηπιαγωγείο Χανίων, η έκδοση της εφημερίδας μας υλοποιήθηκε ως διαθεματική προσέγγιση σχεδίου εργασίας και ακολούθησε τα στάδια προετοιμασίας, εφαρμογής και της ολοκλήρωσης-αξιολόγησης (Κatz & Chard, 2004).
Στάδιο Προετοιμασίας-
Ευαισθητοποίηση, διερεύνηση και ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών
Στάδιο εφαρμογής-
Λήψη πρώτων αποφάσεων, συζήτηση για τους ρόλους και τα καθήκοντα
Καταμερισμός καθηκόντων
Σύνταξη άρθρων – Πληκτρολόγηση
Τελική συνεδρίαση συντακτικής επιτροπής
Στάδιο στοιχειοθέτησης – τελικής μορφοποίησης του φύλλου κι εκτύπωσης
Στάδιο εκτύπωσης
Στάδιο ολοκλήρωσης – αξιολόγηση
Ανάγνωση της εφημερίδας και μέσα από τον ιστότοπο του σχολείου
Η εφημερίδα στέλνεται και με mail σε όλους τους γονείς εκτός από εντύπως. Παράλληλα, έχει αναρτηθεί και στην ιστοσελίδα του σχολείου μας για όλους όσοι επιθυμούν να μας διαβάσουν. Αξιοσημείωτο είναι ότι δίνεται και στους εταίρους μας και πέρασε τα σύνορα της Ελλάδας, ταξιδεύοντας σε όλη την Ευρώπη.
Η εφημερίδα προβλέπεται από το Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου και εντάσσεται στη μαθησιακή περιοχή της Γλώσσας, την ενότητα «παραγωγή προφορικών κειμένων» και «παραγωγή γραπτού λόγου».
ΟΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ
Μαρία Σκορδύλη,
Ελένη Βλησίδη, Μαρία Φωτάκη
Mια μέρα στο σχολείο μας ήρθε η Ζεϊνάμπ με τη μαμά της. H Ζεϊνάμπ είναι ένα προσφυγάκι από το Ιράκ. Η μαμά της μας μίλησε στα αραβικά και ένας μεταφραστής μας μετέφρασε τα λόγια της στα ελληνικά. Μας είπε για τον πόλεμο στη χώρα τους, μας είπε για το ταξίδι που έκαναν 20 ημέρες να φτάσουν στην Ελλάδα. Το ταξίδι με τη βάρκα στο σκοτάδι που ήταν τρομακτικό. Μας είπε και ένα παραμύθι. Η Ζεϊνάμπ ειχε αγκαλιά τη μαμά της επειδή ντρεπόταν. Μετά όμως παίξαμε μαζί γύρω-γύρω όλοι και άλλα παιχνίδια στην αυλή και γίναμε φίλες. Η Ζεϊνάμπ θα ξανάρθει να παίξουμε!
Κατερίνα Πατεράκη
Απόκριες στο σχολείο μας
Τις Απόκριες στο σχολείο μας περάσαμε πολύ ωραία. Τα παιδιά ήρθαν με τις στολές τους και χορέψαμε και παίξαμε. Κάναμε ένα μεγάλο τρενάκι και χορέψαμε όλοι μέσα στην τάξη. Μετά τον χορό φάγαμε τα φαγητά που είχαν φέρει οι μαμάδες μας και ήταν πολύ νόστιμα. Στο τέλος μια όμορφη κοπέλα μας ζωγράφισε λουλούδια στα κορίτσια και αστραπές στα αγόρια, στα πρόσωπά μας.
Μας άρεσε πολύ η γιορτή, ήταν η πιο όμορφη μέρα από όλες!
Εύα Ντόβα – Φραγγεδάκης Χρήστος
Η γιορτή για την 25η Μαρτίου
Στο σχολείο μας κάναμε μια γιορτή για την 25η Μαρτίου. Γιορτάσαμε που οι Έλληνες το 1821 κάνανε Επανάσταση για να είναι ελεύθεροι από τους Τούρκους. Αρχίσαμε με ζωγραφιές,τα κορίτσια ζωγράφισαν Ελληνοπούλες και τα αγόρια τσολιάδες. Μετά μαζευτήκαμε στην παρεούλα και είπαμε για όσα είχαμε μάθει και τραγουδήσαμε τον Θούριο και Να ’τανε το 21. Στο τέλος είπαμε τον Εθνικό Ύμνο, πήραμε τις κατασκευές και κάποιους ήρωες που είχαμε ζωγραφίσει.
Μου άρεσε πολύ η γιορτή μας και όλα αυτά που κάναμε!
Σεβαστή Καλυμιού
Τη βδομάδα πριν κλείσουμε για το Πάσχα, όλα τα παιδιά πήραμε χαρτόνια και φτιάξαμε πασχαλινές κάρτες και καλαθάκια. Φέραμε αυγά στο σχολείο και μαζί με την κυρία τα βάψαμε κόκκινα και με την βοήθειά μιας μαμάς φτιάξαμε κουλουράκια πασχαλινά. Μετά όλα αυτά τα βάλαμε μέσα στα καλαθάκια μας. Καθησαμε με την κυρία και κουβέντιασαμε τι γιορτάζουμε το Πάσχα. Φεύγοντας το κάθε παιδί πήρε το καλαθάκι του και ευχηθήκαμε καλό Πάσχα.
Μιχάλης Μπονάτος