Η σκηνή σε παραλιακή καφετέρια, δραστήρια γιαγιά μετά από σύντομο χαιρετισμό ανακοινώνει ‘Τώρα σας αφήνω, θα παίξω κυνηγητό με τον εγγονό μου!’
Αμ΄ έπος αμ΄ έργον (μαζί με το λόγο και το έργο), σ’ ένα λεπτό άρχισαν να κυνηγιούνται μέχρι πέρα το θέατρο Βλησίδη.
‘Την βλέπετε’ λέω στην παρέα –όλοι παππούδες-γιαγιάδες- που απολάμβανε καφέδες και θέα.
‘Αυτό την κρατάει ακμαία και δραστήρια. Δείτε τώρα και στο διπλανό τραπέζι το κουρασμένο θλιμμένο πρόσωπο της μαμάς.’
Δίπλα μας το 3χρόνο κοριτσάκι της έχει κολλήσει εδώ και μια ώρα το προσωπάκι της στη οθόνη του κινητού της μαμάς.
Στο σημερινό σημείωμα παραθέτω ιδέες για κοινές δραστηριότητες παππούδων-γιαγιάδων και εγγονών. Παιχνίδια που δεν απαιτούν σωματική κόπωση μιας και δεν έχουμε όλοι την αντοχή της γιαγιάς Δέσποινας.
Φυσική και γνωστική παρακμή
Αν γνώριζαν οι σύγχρονες μητέρες πόσο ανανεωτική είναι η συντροφιά και το παιχνίδι με τα παιδιά τους δεν θα τους δάνειζαν το κινητό τους.
Η φροντίδα των παιδιών μπορεί να καθυστερήσει – και να αναστρέψει την πολλαπλή αρνητική επίδραση της γήρανσης στον εγκέφαλο. Ο γεροντόλογος Gro Amdam, που μελετά τη γήρανση των μελισσών στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, κατέγραψε τεράστιες βελτιώσεις στη γνώση των παλαιότερων μελισσών που αφιέρωναν την προσοχή τους στην φροντίδα των νεώτερων. Πιστεύει ότι οι αλλαγές στην κοινωνική μας συμπεριφορά μπορούν να χαρίσουν χρόνια ευζωίας στο εγκέφαλο μας.
Παρατήρησε ότι όταν μεγαλώνουν οι μέλισσες, τα καθήκοντά τους αλλάζουν από την φροντίδα των μικρών στη συλλογή τροφής εκτός κυψέλης. Το αποτέλεσμα είναι να παρατηρείται μια ταχεία φυσική και γνωστική παρακμή.
Η ανάκαμψη
Ο Άμνταμ εξαπάτησε τις παλιές μέλισσες για να επιστρέψουν στις θέσεις φροντίδας στην κυψέλη. Διαπίστωσε ότι η πλειοψηφία επανήλθε στην πρώην γνωστική τους ικανότητα (περιοδικό Experimental Gerontology) . “Αυτό που είδαμε ήταν η πλήρης αντιστροφή της άνοιας στις παλιές μέλισσες. Εκτελούσαν ακριβώς τα καθήκοντα τους όπως και οι νεαρές. Αυτές που βελτιώθηκαν είχαν υψηλότερα επίπεδα αντιοξειδωτικού PRX6 στον εγκέφαλό τους, μια πρωτεΐνη που υπάρχει στους ανθρώπους και θεωρείται ότι μας προστατεύει από νευροεκφυλιστικές ασθένειες’.
Ο Amdam θεωρεί ότι όταν μεγαλύτερα άτομα συμμετέχουν σε καθήκοντα που συνήθως εκτελούνται από νεώτερους – είτε σε κυψέλη είτε στην κοινωνία- τα επίπεδα αντιοξειδωτικών αυξάνονται στον εγκέφαλο και γυρίζουν πίσω το ρολόι του χρόνου.
Διαφορετικά παιχνίδια
Αν βαρεθήκατε να παίζετε κυνηγητό, να χτίζετε κάστρα ή να μαζεύετε βότσαλα και κογχύλια ή να παίζετε μπάλλα στην παραλία οι παρακάτω προτάσεις καλύπτουν αρκετά ενδιαφερόντα:
Μια αυτοσχέδια κιθάρα
Τα προτεινόμενα υλικά είναι: 4 λαστιχάκια διαφορετικού πάχους, αλλά ίσου μήκους, λίγη κόλλα, σελοτέηπ, ψαλίδι, 2 ξυλάκια παγωτού, ένα άδειο κουτί μωρό-μάντηλων κι ένας χάρτινος σωλήνας.
Πειραματιστείτε και δουλέψετε μαζί με το εγγόνι σας για την κατασκευή και το κούρντισμα της κιθάρας σας.
Αν είσαστε ακουστικός τύπος ή αν έχετε μουσική παιδεία θα απολαύσετε την διαδικασία και θα μυήσετε το εγγονάκι σας στους διαφορετικούς ήχους.
Διαγωνισμός όσφρησης ή γευσιγνωσίας
Χρησιμοποιείστε ότι υλικά είναι εύκολο να συγκεντρώσετε, αρκεί να έχουν ξεχωριστή μυρωδιά. Μπορεί να είναι φυτά αρωματικά, φυτά, λουλούδια ή λαχανικά από τον κήπο ή τις γλάστρες σας.
Η διαδικασία είναι απλή. Βεβαιωθείτε ότι τα παιδιά που συμμετέχουν μαντεύουν το φυτό μόνο με την όσφρηση.
Εναλλακτικά, οργανώσετε διαγωνισμό γευσιγνωσίας φρούτων ή παγωτών. Αποφασίστε τους όρους του παιχνιδιού μαζί με τα παιδιά, απλά εσείς σκεφτείτε να συμπεριλάβετε κάτι απρόσμενο.
Ένα παιχνίδι μνήμης
Είναι απλό, κατασκευάζεται και τροποποιείται σε λίγα λεπτά.
Σ’ ένα κουτί συγκεντρώνουμε διάφορα μικρά αντικείμενα. Το παιχνίδι αρχίζει βγάζοντάς τα ένα-ένα και τοποθετώντας τα σε επίπεδη επιφάνεια. Το παιδί τα παρατηρεί όση ώρα θέλει και μετά εσείς τα σκεπάζετε με το ‘μαγικό’ σας κόκκινο πανί. Ζητάτε να σας τα περιγράψει όσο καλύτερα μπορεί. Αξιολογείτε τις απαντήσεις και επαινείτε την προσπάθεια του. Το παιχνίδι τροποποιείται προσθέτοντας ή αφαιρώντας αντικείμενα.
Όσο το παιδί εξοικειώνεται με την παρατήρηση, εσείς αυξάνετε τις απαιτήσεις σας. Για παράδειγμα ζητώντας να σας περιγράψει λεπτομερώς τα αντικείμενα δηλαδή: μέγεθος, χρώμα, καινούργιο ή μεταχειρισμένο, υλικό κατασκευής, χρήση τους.
Εναλλακτικά, το εγγόνι σας ετοιμάζει το παιχνίδι για σας.
Ένα Ηλιακό ρολόι
Είναι το πιο απαιτητικό παιχνίδι, επειδή η κατασκευή του θα σας απασχολήσει όλη ημέρα. Τα υλικά είναι: κόλλα, ένα τετράγωνο χαρτόνι ένας χαρτονένιος κύλινδρος, χάρακας, μολύβι.
Ζητείστε από το παιδί να κρατήσει τον κύλινδρο κάθετα στο χαρτόνι, ενώ το κολλάτε προσεκτικά. Το εγγόνι σας μπορεί να ζωγραφίσει τον κύλινδρο και το χαρτόνι, αρκεί να φαίνονται οι ώρες. Όταν διαπιστώσετε ότι ο κύλινδρος είναι στερεά κολλημένος, βάζετε την κατασκευή σε μέρος που να το βλέπει ο ήλιος συνεχώς.
Την 1η ημέρα, παρατηρείστε που πέφτει η σκιά κάθε ώρα, τραβήξτε , μια γραμμή με τον χάρακα και σημειώστε την ώρα.
Από την επόμενη, αρκεί να δείτε που πέφτει η σκιά για να διαβάσετε την ώρα!
Καλή διασκέδαση