Τα κενά ασφαλείας που υπάρχουν στα λιμάνια της χώρας επιχειρείται να κλείσουν μέσα από τον εναρμονισμό με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 25/2004 και τον Διεθνή Κώδικα ISPS για την ασφάλεια των πλοίων και των λιμενικών εγκαταστάσεων.
Oπως ανακοινώθηκε χθες, ο συγκεκριμένος Κώδικας θα αρχίσει να εφαρμόζεται στις προβλήτες του Πειραιά από όπου αναχωρούν τα πλοία για την Κρήτη και συγκεκριμένα από την πύλη Ε-2 έως την Ε-4.
Υπουργική απόφαση υπάρχει τόσο για τη Σούδα όσο και για το λιμάνι του Ηρακλείου, όμως θεωρείται αδύνατον να εφαρμοστεί στην Κρήτη εντός του 2018, καθώς προϋποθέτει πολλές και σημαντικές παρεμβάσεις, μεταξύ των οποίων και κυκλοφοριακές μελέτες. Χαρακτηριστικό άλλωστε είναι ότι η απόφαση για το λιμάνι του Πειραιά υπήρχε από το 2004 αλλά ποτέ δεν εφαρμόστηκε με αποτέλεσμα πλέον να υπάρχουν πιέσεις από πλευράς της Ε.Ε.
Στη Σούδα πάντως, τα συγκεκριμένα μέτρα ασφαλείας εφαρμόζονται στα δύο σημεία που δένουν τα κρουαζιερόπλοια. Άλλωστε η εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων ασφάλειας είναι αναγκαία συνθήκη, προκειμένου οι ελληνικοί λιμένες να μπορούν να φιλοξενούν κρουαζιερόπλοια και γενικότερα διεθνείς πλόες.
ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΠΙΒΑΤΕΣ
Πλέον επιβάτες και οχήματα που θα θελήσουν να επιβιβαστούν στα πλοία για την Κρήτη, θα υπόκεινται σε ελέγχους στις προβλήτες από την ασφάλεια του λιμανιού. Επιπλέον έχει ληφθεί μέριμνα ώστε να υπάρχουν χώροι που θα αποτρέπουν την όποια κυκλοφοριακή συμφόρεση, ενώ θα επιτρέπουν να γίνονται οι προβλεπόμενοι έλεγχοι απρόσκοπτα.
Τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια προς την Κρήτη είναι διεθνών πλόων και ανήκουν στην κατηγορία Α και στα συγκεκριμένα πλοία έχει εφαρμογή ο κώδικας ISPS, όπως πρέπει να έχει εφαρμογή και στις λιμενικές εγκαταστάσεις, δηλαδή τις προβλήτες που δέχονται αυτά τα πλοία.
Τις προβλήτες όπου θα εφαρμοσθεί το σχέδιο ασφάλειας του λιμανιού θα επισκεφθεί την επόμενη εβδομάδα αντιπροσωπεία από την ΕΕ.
“ΦΡΕΝΟ” ΣΤΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΟΠΛΩΝ
Κοινό μυστικό αποτελεί ότι τα πλοία ήταν ο ευκολότερος τρόπος για τη μεταφορά όπλων αλλά και ναρκωτικών ουσιών, καθώς παρά τους εντατικούς ελέγχους από τις κατά τόπους λιμενικές αρχές, το φαινόμενο ήταν αδύνατον να αντιμετωπιστεί σε όλο το εύρος του. Πλέον επιβάτες και αυτοκίνητα που επιβιβάζονται θα περνούν από αυστηρότατο έλεγχο, στα πρότυπα των αεροδρομίων και αυτό αναμένεται να βάλει “φρένο” στις παράνομες δραστηριότητες.
Ο υφιστάμενος εξοπλισμός στη Σούδα
Από το 2015 στη Σούδα έχει γίνει εγκατάσταση ενός ολοκληρωμένου συστήματος ασφαλείας, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του διεθνούς κώδικα περί ασφάλειας πλοίων και λιμενικών εγκαταστάσεων «Isps», προκειμένου να εξυπηρετούνται τα κρουαζιερόπλοια.
Μια εικόνα του τι θα αντικρίζουν πλέον και οι επιβάτες των πλοίων της γραμμής στον Πειραιά, δίδεται από όσα υπάρχουν ήδη στη Σούδα για τα κρουαζιερόπλοια. Στο συγκεκριμένο σύστημα λοιπόν συμπεριλαμβάνονται:
•Λογισμικό διαχείρισης συστήματος ελέγχου πρόσβασης εισερχομένων επιβατών και οχημάτων.
•Δύο φορητά τερματικά ελέγχου επιβατών.
•Δώδεκα δικτυακές σταθερές κάμερες εξωτερικού χώρου δύο δικτυακές κινούμενες κάμερες, δύο πανοραμικές κάμερες, δύο εξωτερικές θερμικές κάμερες και δεκαοκτώ ιστοί στήριξης καμερών.
•Ακόμα, ψηφιακό υβριδικό καταγραφικό σύστημα 16 καναλιών Video, οπτικό σύστημα ανακοινώσεων με 2 οθόνες προβολής 42 ιντσών, καθώς και σύστημα φωνητικών ειδοποιήσεων και συναγερμού.
Στο λιμάνι εγκαταστάθηκαν το 2015 5 φυλάκια και ένας οικίσκος, μεταφερόμενοι φράκτες ύψους 2 μέτρων, 4 μεταλλικές σταθερές θύρες, ενώ προβλέπεται και η εγκατάσταση 6 μεταφερόμενων θυρών. Τοποθετήθκαν επίσης ηλεκτρικές μπάρες ελέγχου πρόσβασης, μαγνητική πύλη ανίχνευσης μεταλλικών αντικειμένων, φορητός ανιχνευτής μεταλλικών αντικειμένων και σύστημα ελέγχου ασυνόδευτων δεμάτων.
Ο σχεδιασμός επίσης προβλέπει παράλληλα σύστημα παρακολούθησης με ραντάρ, σύστημα εσωτερικών επικοινωνιών, δίκτυο wi-fi και σύστημα συναγερμού. Το σύστημα προβλέπει, ακόμα, προμήθεια δορυφορικού τηλεφώνου εκτάκτων αναγκών και εγκατάσταση 10 προβολέω με ηλιακό συλλέκτη και ένα μεταφερόμενο σύστημα φωτισμού.
Όλες οι πληροφορίες μεταφέρονται στο κέντρο ελέγχου του λιμανιού με τη βοήθεια δικτύου 4 ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Το κέντρο ελέγχου εγκαταστάθηκε σε υπάρχον κτήριο του λιμανιού και από εκεί εξειδικευμένο προσωπικό θα ελέγχει και θα παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο την λειτουργία του συστήματος.