Αυτές τις μέρες πληροφορούμαστε από τα “Χ.ν.” για πρόταση του Τάσου Βάμβουκα, να μελετηθεί κατ’ αρχάς το θέμα δημιουργίας σιδηρόδρομου στην Κρήτη.
Μάλιστα γίνεται αναφορά και σε παλαιότερες απόψεις για το θέμα αυτό.
Στο σύγγραμμα της Ελπίδας Μέλαινα, αγγλικής αριστοκρατικής, κατ’ αρχήν, καταγωγής, που έχει εκδοθεί στην ελληνική γλώσσα από τις Πανεπιστημιακές εκδόσεις το έτος 2008, με τίτλο “Περιηγήσεις στην Κρήτη 1866-1870” αναφέρεται στο γεγονός της εισαγωγής στα Χανιά από Αγγλία κάποιου σιδηροδρομικού “πακέτου” από τον φιλοπρόοδο Ρεούφ Πασά, και αυτή την αναφορά αντιγράφω:
«Η Εξοχότητά του συνέλαβε την ιδέα να παραγγείλει στην Αγγλία μια σιδηροδρομική μηχανή, μερικά βαγόνια και σκευοφόρους και να τα δρομολογήσει -εννοείται χωρίς ράγες- στη διαδρομή Χανιά – Σούδα, για μεταφορά επιβατών και αγαθών. Η ατμομηχανή αρχικά έτρεψε σε φυγή ολόκληρους λόχους από βαρυφορτωμένους γαϊδάρους και μουλάρια με την περίεργη εμφάνιση, εκτός του ότι έπεφτε συνεχώς μέσα σε χαντάκια είτε λόγω της ακαταλληλότητας του δρόμου είτε λόγω αδεξιότητας του Γερμανοαμερικανού οδηγού. Τα ταξίδια της έλαβαν τέλος μέσα στα βάθη κάποιας λακκούβας, όπου και έμεινε υπό τη συνοδεία τιμητικής φρουράς έως ότου κατάφεραν να την ανασύρουν. Μια ημέρα όμως όρμησε σε ένα γειτονικό χωράφι και εκεί παρέμεινε, αυτή τη φορά χωρίς φρουρά, και παραδόθηκε στη λήθη έως την επιστροφή του Ρεούφ πασά το 1873».