Όσοι έχουν την ευκαιρία να οδηγούν σε μικρές ή μεγάλες πόλεις της Ευρώπης και της Αμερικής σίγουρα έχουν παρατηρήσει τους αμέτρητους κυκλικούς κόμβους μικρούς ή μεγάλους με πολλές ή λίγες εισόδους και εξόδους. Η εμπειρία αυτή προσωπικά μου δημιούργησε, αφενός την πεποίθηση ότι αυτού του τύπου οι κόμβοι -χωρίς φωτεινή σηματοδότηση- διευκολύνουν το κυκλοφοριακό φόρτο και καθιστούν την οδήγηση πιο ασφαλή, αφετέρου την απορία γιατί δεν είναι διαδεδομένοι στην Ελλάδα, όπου προκρίνονται σχεδόν πάντα οι κόμβοι με φωτεινή σηματοδότηση.
Μελετώντας το θέμα μέσω του διαδικτύου αλλά και μιλώντας με ειδικούς διαπίστωσα πως υπάρχει μια παγκόσμια τάση μετατροπής των κόμβων με φωτεινή σηματοδότηση σε κυκλικούς (roundabouts) για τους οποίους, τα τελευταία δεκαπέντε τουλάχιστον χρόνια, γίνονται μεγάλα συγκοινωνιακά συνέδρια αλλά και μελέτες, οι οποίες αποδεικνύουν πως η μετατροπή ενός κόμβου από σηματοδοτούμενο σε κυκλικό μπορεί-υπό προϋποθέσεις- να επιφέρει ως αποτέλεσμα τη μείωση:
1. των οδικών ατυχημάτων με τραυματισμούς και θανάτους έως 80% και τη μείωση συνολικά των ατυχημάτων έως και 40%.
2. των ατυχημάτων με εμπλεκόμενους πεζούς έως 75%.
3. της καθυστέρησης στην κίνηση των οχημάτων από 15- 50%.
Τα πιο πάνω στοιχεία προκύπτουν από δεκάδες μελέτες διακεκριμένων Ινστιτούτων που ασχολούνται με τις συγκοινωνίες και που μπορεί πολύ εύκολα κάποιος να τα αναζητήσει στο διαδίκτυο. Παράλληλα όμως, εκτός από τα θέματα της ασφάλειας και της βελτίωσης του κυκλοφοριακού προβλήματος, οι κυκλικοί κόμβοι δημιουργούν σημαντικές αστικές αναπλάσεις -βελτιώνοντας σε μεγάλο βαθμό την αισθητική των πόλεων- και με κόστη που δεν είναι απαγορευτικά.
Σε καμία περίπτωση το άρθρο μου δεν αποτελεί μια επιστημονική και ολοκληρωμένη προσέγγιση του θέματος. Είναι βέβαιο ότι υπάρχουν δεκάδες ζητήματα που πρέπει να μελετηθούν από ειδικούς, όπως τα φορτία των δρόμων που καταλήγουν στον κόμβο, τα σημεία που είναι δυνατόν να μετατραπούν σε κυκλικούς κόμβους κ.λπ. Είναι όμως μία πρόταση που θεωρώ πως αξίζει σοβαρής επιστημονικής προσέγγισης από ειδικούς, οι οποίοι θα μπορούσαν να μελετήσουν σημεία δημιουργίας κυκλικών κόμβων στο Δήμο Χανίων, τόσο αστικά όσο και περιαστικά, με τα οφέλη που προανέφερα, δηλαδή τη μείωση των ατυχημάτων, τη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος και τη σημαντική βελτίωση της αισθητικής του Δήμου μας. Ο καθένας από εμάς σίγουρα μπορεί να φανταστεί πώς η μετατροπή κάποιων κόμβων σε κυκλικούς στη διαδρομή που κάνει καθημερινά θα συνέβαλε σημαντικά τόσο στη βελτίωση της καθημερινότητάς του, όσο και στην αισθητική της πόλης μας.
Με το παρόν άρθρο, επιθυμώ να σας μεταφέρω την εμπειρία μου ή να επισημάνω και τις δικές σας ανάλογες εμπειρίες σχετικά με ένα θέμα που απασχολεί την καθημερινότητα των πολιτών σ’ όλο τον κόσμο και να υπογραμμίσω τις λύσεις που έχουν προκριθεί σε πάρα πολλές πόλεις παγκόσμια.
Νομίζω ότι, σε κάθε περίπτωση, οφείλουμε μελετώντας αυτές τις λύσεις με την αρωγή ειδικών επιστημόνων – συγκοινωνιολόγων να εξετάσουμε τη δυνατότητα υιοθέτησής τους και από εμάς.
*Τα στοιχεία που αναφέρονται βρίσκονται στο παρακάτω link και είναι ενδιαφέροντα για όποιον επιθυμεί να τα μελετήσει : https://www.greekarchitects.gr/site_parts/doc_files/roundabouts.pdf
Τα ίδια λέω και εγώ εδώ και χρόνια! Εσύ πρόσθεσες και το θέμα της αισθητικής που εγώ αμελούσα να αναφέρω στις συζητήσεις μου ως ένα ακόμα προσόν του κυκλικού κόμβου.
Είμαι πεπεισμένος ότι είναι η καλύτερη λύση όταν κάπου χρειάζεται να ρυθμιστεί η κυκλοφορία, απλή και εύκολη.