Σε εκκρεμότητα εξακολουθεί να παραμένει για το 2014, το θέμα της αποβίβασης τουριστών κρουαζιερόπλοιων εκτός συνθήκης Σένγκεν, στα ελληνικά νησιά, με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτριες εταιρείες, αλλά και τουριστικοί πράκτορες από χώρες εκτός Ε.Ε., να μην μπορούν να καταρτίσουν ακόμα τα προγράμματά τους. Και αυτό συμβαίνει την ώρα που η Ελλάδα, χρειάζεται την αύξηση του τουριστικού ρεύματος και του συναλλάγματος.
Οι ρυθμίσεις, που έχουν σχέση με τα προγράμματα δρομολογίων των κρουαζιερόπλοιων, γίνονται έγκαιρα και έχουν ορίζοντα εφαρμογής όχι μικρότερο των δύο ετών. Οπως ανέφεραν στο ΑΠΕ -ΜΠΕ στελέχη από το διοικητικό συμβούλιο της Ενωσης Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, σχετικές επιστολές έχουν σταλεί για το συγκεκριμένο θέμα, στα δύο συναρμόδια υπουργεία, Εξωτερικών, Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, με τις οποίες ζητείται για φέτος να υπάρξει, τάχιστα, συγκεκριμένη απόφαση για το θέμα, προκειμένου να μην δημιουργηθούν προβλήματα στην τουριστική αγορά, όπως πέρυσι.
Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, ισχύει η απλουστευμένη διαδικασία για τους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων εκτός συνθήκης Σένγκεν, ένα γεγονός που αύξησε θεαματικά το ενδιαφέρον των τουριστών για την Ελλάδα, από χώρες όπως η Ρωσία, η Ουκρανία, η Τουρκία, η Κορέα και η Κίνα. Πέρυσι, ωστόσο, επειδή καθυστέρησε η απόφαση για το αν θα ισχύσει τελικά η απλουστευμένη διαδικασία για τους επιβάτες εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης, πολλές εταιρείες κρουαζιερόπλοιων, αλλά και “tour operators” αναγκάστηκαν να ακυρώσουν προγραμματισμένες κρουαζιέρες στη χώρα μας. Δύο εταιρείες, η “Majestic International Cruises” και η “Louis Cruises”, σύμφωνα με στελέχη τους, αναγκάστηκαν να ακυρώσουν συμβόλαια χιλιάδων ευρώ, με Tούρκους πελάτες, όταν ανακοινώθηκε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν πρόκειται να εγκρίνει τη σχετική ρύθμιση, αλλά μετά από παρέμβαση του υπουργείου Εξωτερικών το θέμα επιλύθηκε.
Η διευκόλυνση που δινόταν έως τώρα για τους επιβάτες εκτός συνθήκης Σένγκεν, ήταν να επιβιβάζονται στα κρουαζιερόπλοια από το λιμάνι εκκίνησης χωρίς βίζα, με την υποχρέωση της αποστολής λίστας επιβατών, 48 ώρες πριν τον απόπλου, στις αρμόδιες Αρχές.
Ετσι, κάποιο κρουαζιερόπλοιο με επιβάτες εκτός συνθήκης Σένγκεν, που ξεκινούσε για παράδειγμα από κάποιο λιμάνι της Τουρκίας, μπορούσε να επισκεφθεί τρία και τέσσερα ελληνικά νησιά, με την προϋπόθεση όμως, το πλοίο να μην μπορεί να παραμείνει πάνω από 24 ώρες σε κάποιο ελληνικό νησί και να μην υπάρχουν μεταβολές στην κατάσταση επιβατών, μέχρι την επιστροφή του πλοίου στο λιμάνι εκκίνησης.
Η Ενωση Φορέων και Κρουαζιερόπλοιων Ναυτιλίας έχει ζητήσει από τα δύο υπουργεία να ισχύσει η απλουστευμένη διαδικασία για τους επιβάτες εκτός συνθήκης Σένγκεν και για πλοία εταιρειών που χρησιμοποιούν ελληνικά λιμάνια ως σημείο εκκίνησης (home porting), υπογραμμίζοντας ότι η επέκταση του μέτρου κρίνεται αναγκαία, καθώς αυτήν τη στιγμή έχει δημιουργηθεί αθέμιτος ανταγωνισμός, σε βάρος εταιρειών που εδρεύουν στην Ελλάδα.
Προσθέτει επίσης, ότι η ρύθμιση της απλουστευμένης διαδικασίας για τους επιβάτες εκτός συνθήκης Σένγκεν, όλα αυτά τα χρόνια, δεν δημιούργησε κανένα πρόβλημα ασφάλειας για τη χώρα μας και οι εταιρείες διασφάλισαν πλήρως τον έλεγχο της επιστροφής των επιβατών και την τήρηση της νομιμότητας.
ΠΑΝΟΣ ΤΣΙΡΙΓΩΤΗΣ