Κίνδυνο “εκτροχιασμού” των μεγάλων δημόσιων έργων αλλά και γενικά της οικοδομής εξαιτίας των μεγάλων ανατιμήσεων στις πρώτες ύλες αλλά και στην έλλειψή τους που έχει αρχίσει να γίνεται αισθητή ειδικά μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, βλέπουν και οι εργολήπτες στα Χανιά, στον απόηχο των σχετικών δηλώσεων του Γιάννη Κουράκη και του Γιάννη Μαλανδράκη στα “Χ.ν.”
Την εποχή αυτή μια σειρά μεγάλα δημόσια έργα αναμένονταν να ξεκινήσουν να εκτελούνται (ειδικά έργα αποκατάστασης ζημιών από την κακοκαιρία του 2019) ωστόσο η απότομη αύξηση των τιμών των υλικών κατασκευών αλλά και η δυσκολία της εισαγωγής τους κάνει την υλοποίηση τους δύσκολη.
«Υπάρχει κίνδυνος και σοβαρός μάλιστα καθυστέρησης των έργων, ιδιωτικών και δημοσίων, καταρχάς από τη στιγμή μάλιστα που δεν βρίσκεται τις πρώτες ύλες από τη μια και από την άλλη επικρατεί ένας “πολεμικός πληθωρισμός” που προκαλεί φρενήρη αύξηση στις τιμές» δηλώνει στα “Χ.ν.” ο κ. Μανώλης Καλογρίδης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εργοληπτών Ν. Χανίων.
Στα Χανιά πλέον δραστηριοποιούνται 25 εργοληπτικές εταιρείες, από πάνω από 100 πριν από μια 12ετία,δείγμα των δυσκολιών που προκάλεσε η οικονομική κρίση.
Η άνοδος στις τιμές των υλικών οικοδομής είχε ξεκινήσει κατά τη διάρκεια της πανδημίας αλλά τον τελευταίο μήνα μετά την έναρξη του πολέμου «οι τιμές παρουσίασαν αυξήσεις 30% και πλέον οι προμηθευτές δεσμεύονται για τιμή ημέρας! Έχουν αρχίσει να παρουσιάζονται οι πρώτες ελλείψεις και τα πρώτα “θύματα θα είναι τα υδραυλικά έργα λόγω ελλείψεων στον πολυαιθυλενιο και ακολουθεί το σίδερο και άλλα υλικά» αναφέρει ο πρόεδρος των εργοληπτών.
Την εβδομάδα που ολοκληρώνεται πραγματοποιήθηκαν διαδοχικές συσκέψεις μεταξύ των Ενώσεων Εργοληπτών με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, που θα επαναληφθούν την εβδομάδα που έρχεται προκειμένου να βρεθούν λύσεις.
ΚΟΣΤΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
«Από την αρχή της πανδημίας η αύξηση του μεταφορικού κόστους έφερε άνοδο στις τιμές για όλα τα προϊόντα. Χαρακτηριστικά η μεταφορά ενός κοντέινερ από την Κίνα από 2.700 ευρώ πριν την πανδημία έφτασε στα 14.700 ευρώ! Την ίδια στιγμή για διάφορα προϊόντα υπάρχουν ισχυρά μονοπώλια. Τα γάντια ασφαλείας πχ. Που χρησιμοποιούνται από τους εργαζόμενους και παρέχουν οι επιχειρήσεις σε όλα τα τεχνικά έργα κατασκευάζονται σε δύο εργοστάσια στην Κίνα και στη Μαλαισία, το ίδιο και τα γιλέκα ασφαλείας. Δεν κατασκευάζονται σε Ευρώπη και ΗΠΑ» παρατηρεί ο κ. Καλογρίδης.
Σε ότι αφορά το αίτημα των εργοληπτικών οργανώσεων για αναθεώρηση των τιμών στα έργα αυτό αποτελεί βασικό στόχο των επιχειρήσεων του χώρου προκειμένου όπως αναφέρει ο κ. Καλογρίδης «να καταφέρουν να επιβιώσουν. Δεν πρόκειται για τον πλουτισμό ή για την αύξηση της κερδοφορίας μας. Το Υπουργείο Υποδομών αφουγκράστηκε το πρόβλημα και μας είπε επίσης πως έγινε αντιληπτή η ανάγκη δημιουργία παρατηρητηρίου τιμών από κοινού με το ΤΕΕ ένα χρόνιο αίτημα μας. Στην αναθεώρηση των τιμών προβλέπεται ως τρίμηνο εκκίνησης εργασίας το Α΄ τρίμηνο του 2021, με βάση αυτό δικαιούμαστε κάποιου είδους αναθεωρήσεις του 5-7% που δεν το λες και μεγάλο ποσοστό. Εμείς ζητάμε ως τρίμηνο εκκίνησης το Α΄ τρίμηνο του 2020 – την έναρξη της πανδημίας – κάτι που αρχικά δεν έγινε δεκτό από το Υπουργείο Υποδομών όμως πιστεύω ότι θα επανεξεταστεί. Σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα από τις αναθεωρήσεις κανείς εργολήπτης στα Χανιά δεν θέλει να καθυστερήσει ή να ξεκινήσει ένα έργο. Υπάρχουν ηθικές δεσμεύσεις, είμαστε μικρή κοινωνία,όμως την ίδια ώρα με την κατάσταση που επικρατεί δεν μπορείς να κάνει καμία πρόβλεψη. Οι τιμές αλλάζουν καθημερινά προς τα πάνω, την ίδια ώρα που οι ασφαλιστικές μας οφειλές που κρατήθηκαν “παγωμένες” την πανδημία επανέρχονται, μαζί με την άρση της ρύθμισης των δόσεων για τα ασφαλιστικά ταμεία και την Εφορεία. Όλα αυτά δημιουργούν αποπνιχτικά προβλήματα για τις εργοληπτικές επιχειρήσεις.»