Οσοι βρέθηκαν στον φιλόξενο Δημοτικό Κήπο την περασμένη Κυριακή το πρωί διαπίστωσαν την επιθυμία των Χανιωτών να φροντίσουν για τις ανάγκες των παιδιών τους. Η συνύπαρξη εκατοντάδων γονιών και νηπίων των Παιδικών Σταθμών του Δήμου που γιόρταζαν την ΗΜΕΡΑ της ΜΗΤΕΡΑΣ και μιας 100άδας παιδιών που έπαιξαν στο 29ο ΠΑΙΧΝΙΔΙ της ΑΝΟΙΞΗΣ ήταν χωρίς απρόοπτα. Παιδιά όλων των ηλικιών απόλαυσαν ώρες ξενοιασιάς και παιχνιδιού. Ένας προσεκτικός παρατηρητής θα σημείωνε αρκετά ευρήματα όλα χρήσιμα για τους γονείς, τα παιδιά τους και τους υποψήφιους δημάρχους μας. Κέντρα Δημιουργικότητας και Καινοτομίας Για την ανάγκη διεύρυνσης και υποστήριξης του ήδη υπάρχοντος παράλληλου δικτύου εκπαίδευσης του Δήμου μας έχω γράψει επανειλημμένα. Πιστεύω ότι ο σχεδιασμός της στρατηγικής των 2 συνδυασμών που θα διεκδικήσουν τη διοίκηση του Δήμου Χανίων πρέπει να μας γίνει γνωστός άμεσα. Τι σκοπεύουν να κάνουν για τα Χανιωτάκια την επόμενη 5ετία; Συγκεκριμένα να απαντήσουν στα εξής τρία ερωτήματα: Θα δημιουργήσουν δομές για τα παιδιά σε πολυπληθείς περιοχές όπως η Χαλέπα, η Νέα Χώρα, το Ακρωτήρι;
Θα προχωρήσουν σε αναβάθμιση των ήδη υπαρχόντων δομών; Θα γίνεται ορθολογικότερος και σε επιστημονική βάση ο ετήσιος σχεδιασμός των δραστηριοτήτων τους; Περιπετειώδες, ευχάριστα κουραστικό Έτσι περιέγραψε το 29ο Παιχνίδι της Άνοιξης που διοργάνωσε το Κέντρο Αγγλικής ΠΟΛΥΓΝΩΣΗ – ΒΑΣΙΛΟΜΑΝΩΛΑΚΗ μια ομάδα μικρών παιδιών. Σημειώνω ότι οι 10 χωριστές δραστηριότητες του παιχνιδιού μας στοχεύουν σε συγκεκριμένες γνωστικές δεξιότητες των παιδιών. Όλο το παιχνίδι βασίζεται στην επιστημονική παιδαγωγική προσέγγιση ‘Πολλαπλά ταλέντα’ την οποία εφαρμόζουμε εδώ και 2 δεκαετίες. Εκπληκτοι γονείς παρατηρούσαν τα παιδιά τους να συνεργάζονται σε ομάδες και να τρέχουν για να ανακαλύψουν πληροφορίες και στοιχεία μέσα στο χώρο. Κι όταν τους ρώτησα το λόγο της έκπληξης τους η απάντηση τους ήταν αφοπλιστική ‘Μα δεν έχουν συνηθίσει να παίζουν ομαδικά παιχνίδια σε φυσικό περιβάλλον και σε κλίμα μη βίας’.
Τα ευρήματα Η ικανοποίηση όλων των παιδιών ήταν μεγάλη, αλλά είναι πάντοτε χρήσιμο να βγάζουμε συμπεράσματα που θα μας χρησιμεύσουν να τα βοηθήσουμε. Αν θέλουμε φυσικά. Γιατί στην πλειοψηφία μένουμε με την ευχάριστη ή τη δυσάρεστη αίσθηση που μας άφησε μια εμπειρία συμμετοχής και δεν ανιχνεύουμε τα βαθύτερα μηνύματα. Δυστυχώς, η ανάλυση των απαντήσεων των παιδιών επιβεβαιώνει μια φθίνουσα πορεία εδώ και πολλά χρόνια. Συγκεκριμένα ενίσχυση χρειάζονται η αντίληψη τους του χώρου, η γλωσσική τους δεξιότητα, η μνήμη εργασίας τους κι η ικανότητα τους λύσης προβλημάτων. Αντίθετα δεξιότητες όπως η απεικονιστική (ζωγραφική), η κιναισθητική (χορός) και η μουσική δεξιότητα είναι σε ένα ανεκτό επίπεδο. Νικήτρια ήταν η ομάδα των Μεταξίας Γεωργακάκη, Χριστίνας Χαλβατζάκη, Μαλανδράκη Ηλιάνας, Μαρίας Γουέλς και Ελένης Ζοπουνίδη που συγκέντρωσαν το 80% της βαθμολογίας. Ο Κήπος μας Ο Δημοτικός μας Κήπος είναι ελκυστικός με τις ενέργειες του προσωπικού του Δήμου και του Βασίλη Σταθάκη του ιστορικού ‘Καφέ Κήπος’. Παρ’ όλα αυτά ο Κήπος μας έχει πολλές γωνιές ανεκμετάλλευτες. Μικροί χώροι που με ελάχιστο κόστος θα μπορούσαν να ελκύσουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες νηπίων και μικρών παιδιών. Παράλληλα υπενθυμίζω την πρόταση μου δημιουργίας μιας Παιδούπολης στο γειτονικό Πάρκο Ειρήνης και Φιλίας την οποία καταθέτω σε κάθε δήμαρχο την τελευταία δεκαετία. Κύριε δήμαρχε Τα Χανιά μας έχουν μια μακρόχρονη παράδοση υποστήριξης των παιδιών.
Όχι όμως όλων των παιδιών της πόλης. Υπάρχουν συνοικίες και περιοχές που στερούνται των υπηρεσιών του παράλληλου δικτύου εκπαίδευσης του Δήμου. Αυτό το δίκτυο (Παιδικοί Σταθμοί – Κέντρα Παιδικής Δημιουργίας – Καινοτομίας και Βιβλιοθήκες) χρειάζεται ενίσχυση και αναδιοργάνωση. Δυστυχώς ο ρόλος του όσο σημαντικός είναι τόσο μη αναγνωρισμένος φαίνεται. Κύριε δήμαρχε, Στα Χανιά υπάρχουν εθελοντές και φορείς που πρόθυμα θα ενισχύσουν μια πρωτοβουλία σας για τα Παιδιά όπως την περιγράφω συνοπτικά εδώ. Κύριε δήμαρχε, Αν ειλικρινά επιθυμούμε να επιτύχουμε την ανάπτυξη (κοινωνική, οικονομική, πολιτιστική) και την ευημερία της πόλης μας οφείλουμε πρωταρχικά να φροντίζουμε ώστε το παράλληλο δίκτυο εκπαίδευσης του Δήμου Χανίων να καλύπτει όλα τα παιδιά. •μέλος της Γ.Σ. της Ελληνικής Επιτροπής της Unicef, συγγραφέας