Χιλιάδες άνθρωποι σε όλη τη χώρα θυσιάζονται κάθε χρόνο στον «Μολώχ» της ασφάλτου, στην πλειοψηφία τους νέοι, απόρροια της ελλιπούς εκπαίδευσης, της λανθασμένης κουλτούρας αλλά και των τραγικών υποδομών, με την Κρήτη μάλιστα να κρατά τα «ηνία» στα τροχαία δυστυχήματα εξαιτίας μιας σειράς παραλείψεων και λανθασμένων ενεργειών τόσο των οδηγών όσο και της πολιτείας.
«Τίποτα δεν είναι τυχαίο απ’ όσα συμβαίνουν σε αυτόν τον τόπο» ανέφερε, ο πρόεδρος του εθελοντικού συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Ηρακλείου Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.Τ.Α κ. Γιάννης Λιονάκης επισημαίνοντας πως η τύχη δεν είναι ο παράγοντας που προκαλεί τα ατυχήματα αυτά, αλλά οι λανθασμένοι χειρισμοί.
«ΔΕΝ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΥΜΕ ΤΙΣ ΕΥΘΥΝΕΣ ΜΑΣ»
Σχολιάζοντας μάλιστα το τραγικό τροχαίο δυστύχημα που σημειώθηκε πριν από μερικές ημέρες στη Θήβα και το οποίο στέρησε τη ζωή σε τέσσερις νέους ανθρώπους μεταξύ των οποίων και ένα τρίχρονο παιδί, ο κ. Λιονάκης επεσήμανε πως η ανάληψη ευθυνών σε ατομικό αλλά και συλλογικό επίπεδο, δηλαδή από το κράτος, τους ίδιους τους οδηγούς, την εκπαιδευτική κοινότητα και την οικογένεια, είναι το πρώτο βήμα που μακροπρόθεσμα μπορεί να φέρει την αλλαγή σε επίπεδο τροχαίων ατυχημάτων. «Τις περισσότερες φορές ζητάμε άλλοθι. Δεν αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας και δεν λέμε «φταίω» ποτέ. Συνήθως αναζητάμε τις ευθύνες στους άλλους και μια από τις κακοδαιμονίες αυτού του τόπου είναι αυτή σε όλα τα επίπεδα και όλες τις βαθμίδες ευθύνης» ανέφερε ο κ. Λιονάκης.
«ΔΕΝ ΤΥΧΑΙΝΕΙ ΤΟ ΤΡΟΧΑΙΟ, ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΛΑΘΟΣ ΧΕΙΡΙΣΜΩΝ»
Ένα τροχαίο, όπως επεσήμανε, δεν τυχαίνει, αντίθετα συμβαίνει εξαιτίας λανθασμένων χειρισμών ή παραλείψεων, πόσω μάλλον όταν οι οδηγοί, η κοινωνία, ακόμη και η πολιτεία δεν είναι επαρκώς εκπαιδευμένοι και δεν λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα. «Οι συμπεριφορές μας αν δεν έχουν τον κανόνα που πρέπει να έχουν, θα έχουμε τέτοια αποτελέσματα. Αν μπαίνουμε σε διαδικασία να διερευνώνται, να εξηγούνται και να περνάνε στην κοινωνία σαν μηνύματα όλα τα λάθη και οι παραλείψεις του κάθε τροχαίου, θα είχαμε γλιτώσει πολλά πράγματα» ανέφερε ο κ. Λιονάκης.
ΑΠΟ ΤΑ 97 ΠΑΡΚΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΜΟΛΙΣ 32
Ενδεικτικό μάλιστα είναι, όπως ανέφερε ο κ. Λιονάκης πως από τα 97 πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής που έχουν δημιουργηθεί σε όλη τη χώρα για τη σωστή εκπαίδευση των νέων λειτουργούν μόλις τα 32 και αυτά με δυσκολία. «Αντιλαμβάνεστε ποια αίσθηση διαχέεται έτσι στον κόσμο, σε μαθητές και σε δασκάλους. Ζητούμενο μέσα από την επίσκεψη στο πάρκο είναι να αποτελέσει χώρο στοχευμένης εκπαίδευσης. Η στοχευμένη αυτή εκπαίδευση θα επιβεβαιώνεται, θα εξελίσσεται, θα επιβραβεύεται και όταν έρθει η ώρα θα έχεις έναν καθωσπρέπει προπαιδευμένο νέο προκειμένου να ενταχθεί στην οδηγική κοινωνία. Αυτά τα πράγματα δεν τα έχουμε δει σε αυτόν τον τόπο. Δεν λειτουργούμε υπό το καθεστώς και υπό την έννοια της ευθύνης» ανέφερε ο κ. Λιονάκης.
Ο ίδιος μάλιστα πρόσθεσε πως σε χώρες όπως η Ισπανία, η Γαλλία, η Μεγάλη Βρετανία, είναι υποχρεωτική η εκπαίδευση και η απόκτηση πιστοποιητικών μέσα από αυστηρές εκπαιδευτικές διαδικασίες που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων και την εκπαίδευση στα πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής. «Εδώ δίνουμε παπάκι στο νέο με αναλογία κυβικών ανά ηλικία. Την ίδια ώρα δεν υπάρχει πρόβλημα ένας 23χρονος να οδηγήσει ένα τερατώδες σε ιπποδύναμη όχημα. Προφανώς το 95% των Ελλήνων οδηγών δεν μπορεί καν να το βάλει μπροστά όχι να το οδηγήσει. Αυτά δεν έχουμε ρυθμίσει στην Ελλάδα» υπογράμμισε ο ίδιος.
«ΜΑΣΤΙΓΑ Η ΜΕΘΥΣΜΕΝΗ ΟΔΗΓΗΣΗ» ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ
Η Κρήτη δυστυχώς βρίσκεται στις περιοχές της χώρας που κρατούν τη θλιβερή πρωτιά στα τροχαία ατυχήματα και αυτό λόγω των κακών υποδομών, της κακής νοοτροπίας και κυρίως της «μεθυσμένης οδήγησης» όπως τόνισε ο κ. Λιονάκης. Μάλιστα, τρομακτικό είναι το γεγονός πως τα παιδιά εξοικειώνονται από πολύ μικρή ηλικία με την ιδέα του αλκοόλ έχοντας ανάλογες παραστάσεις, ενώ βλέπουν σε ορισμένες περιπτώσεις τους ενήλικες να κρατούν το τιμόνι σε κατάσταση μέθης. Η νοοτροπία αυτή αναμφίβολα έχει κοστίσει ζωές στην κοινωνία του νησιού, ενώ, όπως τόνισε ο κ. Λιονάκης, για να έρθει η αλλαγή θα πρέπει η αρχή να γίνει από τη βρεφική ηλικία. «Αυτή είναι η στρεβλή μας κουλτούρα και η απαιδευσιά μας» τόνισε ο ίδιος αναφερόμενος στο παράδειγμα της ενημέρωσης που έκανε ο ίδιος σε σχολείο της Κρήτης. Στο πλαίσιο αυτό ζήτησε από τους μαθητές να κουτουλίσουν το κεφάλι τους σε τοίχο από 10 πόντους απόσταση κάτι φυσικά που δεν έκανε κανένας μαθητής. Και ο λόγος…. ; Ο ίδιος εξηγεί: «Μεγαλώσαμε ένα παιδί και του λέγαμε να προσέχει, να μην κουτουλάει το κεφάλι του γιατί θα χτυπήσει. Δεν του λέγαμε όμως ότι δεν πρέπει να ανέβει στο μηχανάκι χωρίς κράνος γιατί θα σκοτωθεί και θα χτυπήσει το κεφάλι του με ταχύτητα 60, 80, 150 χιλιομέτρων» τόνισε ο ίδιος.
Στο ερώτημα πάντως πώς μπορεί αυτό να διορθωθεί ο κ. Λιονάκης απάντησε: «Αυτό διορθώνεται από το μαιευτήριο. Από το ειδικό σύστημα πρόσδεσης του βρέφους όταν βγει από το μαιευτήριο και μεταφερθεί πρώτη φορά με αυτοκίνητο και συνεχίζουμε μετά μαζί του στην υπόλοιπη ζωή μας. Από το πρώτο κύτταρο της κοινωνίας, την οικογένεια θα πάρει το παιδί μας αυτά τα μαθήματα. Να το δει στη συνέχεια εντονότερα και στο σχολείο, να λειτουργήσουν τα πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής, τα ΜΜΜ, η αστυνομία η οποία και λυπάμαι γι’ αυτό εστιάζει την προσοχή στο να μειωθούν τα πρόστιμα των παραβάσεων του ΚΟΚ. Σε ποια κριτική αντέχει η λογική αυτής της χώρας; Αυτό είναι το μέγεθος της τραγωδίας μας».
«ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΑΝΩ ΤΩΝ 75 ΧΛΜ ΣΤΟΝ ΒΟΑΚ ΣΚΟΤΩΝΕΙ»
Κλειδί στην πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων είναι αναμφίβολα και η ανάληψη ευθυνών από το κράτος, αφού οι υποδομές ιδιαίτερα στον ΒΟΑΚ βρίσκονται σε τραγική κατάσταση, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που λαμβάνονται από την πολιτεία λάθος αποφάσεις που βασίζονται σε μελέτες του παρελθόντος. Χαρακτηριστικά ο κ. Λιονάκης ανέφερε πως «Οποιαδήποτε ταχύτητα άνω των 70-75 χλμ στον Βόρειο Οδικό Άξονα σκοτώνει» . Επιπλέον, ο ίδιος επεσήμανε, μιλώντας για τον ΒΟΑΚ: «Το κράτος δεν προστατεύει τον πολίτη του. Μπήκαν για παράδειγμα κάμερες στον ΒΟΑΚ εκεί που είχε μελετηθεί να μπουν πριν δέκα χρόνια και που οι συνθήκες άλλαξαν πολύ στα 7-8 χρόνια που δεν έβγαιναν εργολαβίες. Πάμε και φτιάχνουμε έναν δρόμο και επειδή το 2007 σκοτωνόταν εκεί ο κόσμος και είχε αποφασίσει έτσι ο εργολάβος της Αθήνας που ερχόταν εδώ ότι εκεί πρέπει να μπει κάμερα την έβαλε τελικά το 2014, μετά από τόσα χρόνια».