Αναγκαία είναι η οργάνωση και ευαισθητοποίηση του σχολικού περιβάλλοντος για την υποστήριξη μαθητών και μαθητριών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος και συναισθηματικές δυσκολίες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπως επισημάνθηκε κατά την επιμορφωτική ημερίδα που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου.
Η ημερίδα απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς, γονείς και σε όλους όσους ενδιαφέρονταν να την παρακολουθήσουν.
Στις παρεμβάσεις στην τάξη σε επίπεδο συμπεριφοράς και οργάνωσης αναφέρθηκε η Ζαχαρένια Μαυράκη , MSc Ψυχολόγος, ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων, η οποία επεσήμανε ότι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να «σκιαγραφίσουν το προφίλ του μαθητή, τις αντιδράσεις του στην καθημερινότητα, τα θετικά και αρνητικά χαρακτηριστικά του. Στην συνέχεια θα πρέπει να ευαισθητοποιήσουμε τους συμμαθητές ( ευαισθητοποίηση τάξης) να εντοπίσουν τι τους δυσκολεύει και κατόπιν να περάσουμε όλοι μαζί σε προτάσεις για το τι μπορεί να κάνει ο καθένας για τον μαθητή (με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος ), την ώρα του μαθήματος, αν μπορούν να κάνουν παρέα μέσα στο σχολείο και εκτός, εάν μπορούν να τον βοηθούν στα μαθήματα όταν απουσιάσει κτλ» επεσήμανε η κα Μαυράκη.
Παράλληλα τόνισε ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να δομήσουν το περιβάλλον του μαθητή (με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος ) έτσι ώστε «ακόμη και η διάταξη των επίπλων μέσα στην σχολική αίθουσα να είναι οργανωμένη και τακτοποιημένη για να μπορεί ο μαθητής να λειτουργεί με ισορροπία και να μην του δημιουργεί σύγχυση κτλ. Επίσης ο μαθητής χρειάζεται να έχει το καθημερινό πρόγραμμα μπροστά του όπου θα είναι ιεραρχημένες οι δραστηρριότητας της ημέρας, να συνεργάζεται προγραμματισμένα μέσα σε ομάδες συμμαθητών που θα τον βοηθούν και θα τον καθοδηγούν».
«Είναι σημαντική η οργάνωση των εκπαιδευτικών που θα οδηγήσει σε ενσυναίσθηση των μαθητών , στην απόκτηση πιο συμβατικά αποδεκτών κοινωνικών τρόπων συμπεριφοράς, στην αύξηση της υπερηφάνιας και αυτοπεποίθησης τους και στην βαθύτερη κατανόηση του μαθήματος» κατέληξε η κα Μαυράκη.
Από την πλευρά της, η κα Κατερίνα Βαρανάκη, εκ μέρους της Πολυδράσης, επεσήμανε την σημασία της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και εξήρε το έργο του ΚΕ.Δ.Δ.Υ Χανίων που αποτελείται από καταξιωμένους επιστήμονες.
«Η επιμόρφωση είναι πολύ σημαντική διότι τα τελευταία χρόνια αρχίζουν να εφαρμόζονται σιγά σιγά και στην Ελλάδα νέες εκπαιδευτικές μέθοδοι για την προσέγγιση και υποστήριξη μαθητών και μαθητριών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Συνεπώς η γνώση είναι απαραίτητη στους εκπαιδευτικούς. Ειδικά οι νέοι εκπαιδευτικοί πρέπει να τολμήσουν να εφαρμόσουν αυτές τις νέες μεθόδους υποστήριξης, όσο κι αν φαίνονται ουτοπικές και δύσκολες» επεσήμανε η κα Βαρανάκη.
Η ημερίδα περιλάμβανε μεταξύ άλλων ομιλίες για τις διαταραχές τις Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) και τις συνοδές συναισθηματικές δυσκολίες στο περιβάλλον ανάπτυξης του εφήβου, από τον Γιώργο Παπαδαντωνάκη –Παιδοψυχίατρο, ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων, για την συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια των μαθητών/τριών με ΔΑΦ και τις συναισθηματικές δυσκολίες από τις Ερασμία Περιστεράκη – Κοινωνική Λειτουργό, ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων, Πασχαλιά Καραγιάννη – Κοινωνική Λειτουργό, ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων καθώς και για την συνεργασία των εκπαιδευτικών στη σχολική μονάδα ως κλειδί για την αποτελεσματική εκπαίδευση μαθητών/τριών με ΔΑΦ, από την Αικατερίνη Βενιανάκη (PhD) – αναπληρώτρια προϊσταμένη, ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων.
Στο τέλος της ημερίδας δόθηκαν βεβαιώσεις από το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων στους εκπαιδευτικούς που το επιθυμούσαν και εφόσον είχαν εγγραφεί και παρακολούθησαν την επιμορφωτική ημερίδα.
Την ημερίδα συνδιοργάνωσαν η Εταιρεία Εθελοντικής Προσφοράς Εκπαιδευτικών & Φίλων «ΠΟΛΥΔΡΑΣΗ , το Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Χανίων σε συνεργασία με την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Ν. Χανίων, την Περιφερειακή Διεύθυνση Π/θμιας και Δ/θμιας Εκ/σης Κρήτης, τη ΚΕΠΠΕΔΗΧ – ΚΑΜ και την Περιφέρεια Κρήτης και η Περιφερειακή Ενότητα Χανίων.
Παρακαλώ πολύ επειδή δεν έχουν αναφερθεί όλοι οι εισηγητές στο άρθρο σας και επειδή η μία εισήγηση αποτελεί συνέχεια της άλλης και επειδή αναδεικνύεται μονόπλευρα μόνο μία εισήγηση, οφείλω ως προϊσταμένη που είχα αναλάβει το συντονισμό όλων των εισηγήσεων να σας προωθήσω την περίληψη όλων των εισηγήσεων, ώστε να τις έχετε όλες και να διαβαστούν από την τοπική κοινωνία στο αυριανό φύλλο.
Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) και συνοδές συναισθηματικές δυσκολίες στο περιβάλλον ανάπτυξης του εφήβου. Παπαδαντωνάκης Γεώργιος –Παιδοψυχίατρος, ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων.
Ο κ. Παπαδαντωνάκης ανέλυσε στην εισήγησή του τι είναι οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), ποια τα αίτια, ποιοι τομείς της ανάπτυξης πλήττονται, πώς εκδηλώνονται από τη γέννηση και μέχρι την εφηβεία. Ανάπτυξε περαιτέρω τις συνοδές συναισθηματικές δυσκολίες στην εφηβεία, καθώς και πώς το σχολείο στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μπορεί να βοηθήσει, να συνεργαστεί στη «μετάβαση» με εξωσχολικές Υπηρεσίες.
Η «συμπερίληψη» στην εκπαίδευση των μαθητών/τριών με ΔΑΦ και οι δομές που την υποστηρίζουν. Βόκα Ελένη – Κοινωνική Λειτουργός, ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων.
Η κ. Βόκα αποσαφήνισε τους όρους «ένταξη», «ενσωμάτωση» και «συμπερίληψη» και ανέπτυξε το περιεχόμενο της «συμπεριληπτικής εκπαίδευσης», το οποίο στηρίζεται στις αρχές της διακήρυξης της Οικουμενικής Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία. Ανέφερε επιπλέον τους υποστηρικτικούς θεσμούς (Τμήματα Ένταξης, Παράλληλη Στήριξη, ΣΔΕΥ-ΕΔΕΑΥ και ΚΕΔΔΥ) για τους μαθητές με ΔΑΦ, ενώ τέλος έδωσε και στατιστικά στοιχεία για όλη την Κρήτη ως προς τον αριθμό των Παράλληλων Στηρίξεων μαθητών στη Δ/θμια Εκπ/ση.
Η συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια των μαθητών/τριών με ΔΑΦ και συναισθηματικές δυσκολίες. Περιστεράκη Ερασμία – Κοινωνική Λειτουργός, ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων, Καραγιάννη Πασχαλιά – Κοινωνική Λειτουργός, ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων.
Οι δύο εισηγήτριες αρχικά ανέφεραν τους λόγους της αναγκαιότητας της δημιουργίας σχέσης συνεργασίας ανάμεσα στους γονείς (που έχουν παιδιά με αυτισμό) και τους εκπαιδευτικούς, τη θετική επίδραση που ασκεί η «γονεϊκή εμπλοκή» στις επιδόσεις των παιδιών. Ανέλυσαν διεξοδικά τα αίτια των δυσκολιών στη συνεργασία των γονέων των μαθητών με ΔΑΦ με τους καθηγητές, καθώς και τα βασικά οφέλη που προκύπτουν από τη συνεργασία σχολείου και οικογένειας, τόσο για τους γονείς όσο και για τους εκπαιδευτικούς. Τέλος, προτάθηκαν στους εκπαιδευτικούς τρόποι με τους οποίους μπορούν να διευκολύνουν την επικοινωνία με τους γονείς των μαθητών με ΔΑΦ.
Η συνεργασία των εκπαιδευτικών στη σχολική μονάδα ως κλειδί για την αποτελεσματική εκπαίδευση μαθητών/τριών με ΔΑΦ. (PhD) Βενιανάκη Αικατερίνη- αναπληρώτρια προϊσταμένη, ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων.
Η κ. Βενιανάκη αρχικά αναφέρθηκε στην πολυσημία του όρου «συνεργασία», ανέλυσε τα συστατικά το όρου συνεργασία και τα είδη της συνεργασίας στο χώρο της εκπαίδευσης. Επικεντρώθηκε στη συνεργασία των καθηγητών Γενικής και Ειδικής Αγωγής αναλύοντας βήμα-βήμα τις ενέργειες στις οποίες πρέπει να προβούν οι δύο, μέχρι το σχεδιασμό του προγράμματος για τους μαθητές με ΔΑΦ που θα υλοποιηθεί στην τάξη. Επιπλέον, έθεσε τις ερωτήσεις που πρέπει να υποβάλουν τόσο οι δύο καθηγητές, όσο και ο διευθυντής της σχολικής μονάδας σε συνάρτηση με τις παραπάνω ενέργειες, ενώ έγινε και αναφορά στα εμπόδια που αντιμετωπίζει σήμερα το σχολείο ως προς την εφαρμογή της συνεργασίας αυτής. Τέλος, έγινε παράθεση όλων των τρόπων με τους οποίους μπορούν να «συνδιδάξουν» οι δύο καθηγητές μέσα στην τάξη, όταν σε αυτήν φοιτούν μαθητές με ΔΑΦ.
Παρεμβάσεις στην τάξη σε επίπεδο συμπεριφοράς και οργάνωσης. (MSc) Μαυράκη Ζαχαρένια – Ψυχολόγος, ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων.
Η κ Μαυράκη αρχικά επικεντρώθηκε στη «σκιαγράφηση» του προφίλ του μαθητή, απ΄ τους καθηγητές, δηλαδή των αντιδράσεων του στην καθημερινότητα, τα θετικά και αρνητικά χαρακτηριστικά του. Στη συνέχεια επικεντρώθηκε στην ευαισθητοποίηση τάξης, να εντοπίσουν οι καθηγητές τι τους δυσκολεύει και κατόπιν να περάσουν όλοι μαζί σε προτάσεις για το τι μπορεί να κάνει ο καθένας για το μαθητή (με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος), την ώρα του μαθήματος, αν μπορούν να κάνουν παρέα μέσα στο σχολείο και εκτός, εάν μπορούν να τον βοηθούν στα μαθήματα όταν απουσιάσει κτλ».
Παράλληλα τόνισε ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να δομήσουν το περιβάλλον του μαθητή (με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος ) έτσι ώστε «ακόμη και η διάταξη των επίπλων μέσα στην σχολική αίθουσα να είναι οργανωμένη και τακτοποιημένη για να μπορεί ο μαθητής να λειτουργεί με ισορροπία και να μην του δημιουργεί σύγχυση κτλ. Επίσης ο μαθητής χρειάζεται να έχει το καθημερινό πρόγραμμα μπροστά του όπου θα είναι ιεραρχημένες οι δραστηριότητας της ημέρας, να συνεργάζεται προγραμματισμένα μέσα σε ομάδες συμμαθητών που θα τον βοηθούν και θα τον καθοδηγούν».
Εκπαιδευτική υποστήριξη μαθητών/τριών με ΔΑΦ στο σχολείο. Η αξιολόγηση της επίδοσής τους. Σακελλαρίου Σταυρούλα-εκπαιδευτικός Δ/θμιας Εκπ/σης, ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Χανίων.
Η κ. Σακελλαρίου με γλαφυρό τρόπο και μέσα από μία Μελέτη Περίπτωσης κατέθεσε προτάσεις προς τους εκπαιδευτικούς για τους τρόπους στήριξης τους εφήβου με ΔΑΦ μέσα στην τάξη. Οι καθηγητές μέσω της ενσυναίσθησης μπορούν να υποστηρίξουν όλους τους μαθητές. Τέλος, ανέλυσε τον τρόπο αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών αυτών.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΡΩΝ.
ΒΕΝΙΑΝΑΚΗ ΑΚΑΤΕΡΙΝΗ
αν. προϊσταμένη ΚΕΔΔΥ ΧΑΝΙΩΝ