Την παραλαβή του έργου αποφάσισε η κυβέρνηση ώστε να γίνουν μελέτες
για την επισκευή του!
Aδειο παρά τις καταρρακτώδεις βροχοπτώσεις παραμένει το φράγμα Βαλσαμιώτη, το οποίο περισσότερο παραπέμπει σε… κόσκινο λόγω των μεγάλων διαρροών που παρουσιάζονται.
Eν τω μεταξύ, να παραληφθεί το φράγμα, να παραδοθεί στη συνέχεια στο φορέα λειτουργίας του (ΟΑΚ) και έπειτα να γίνουν οι αναγκαίες επιδιορθώσεις προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι διαρροές του. Αυτό αποφάσισαν ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Σταύρος Αραχωβίτης και ο υφυπουργός Βασίλης Κόκκαλης ενημερώνοντας παράλληλα Περιφέρεια, ΟΑΚ, και ΤΟΜΕΣ Α.Τ.Ε. (ανάδοχο εταιρεία) με σχετικό έγγραφο.
Μια εξέλιξη που σύμφωνα με πληροφορίες πάντως δεν βρίσκει σύμφωνους ούτε τον ΟΑΚ, ούτε την Περιφέρεια, που ωστόσο είναι υποχρεωμένοι, να τη δεχθούν αλλά ούτε και τοπικούς βουλευτές καθώς υπήρχε η άποψη η παραλαβή του έργου να γίνει αφού πρώτα γίνουν οι απαραίτητες επιδιορθώσεις.
Οι δύο υπουργοί με την απόφαση τους -μετά από εισηγήσεις των υπηρεσιών τους- κάνουν δεκτή την ένσταση που είχε καταθέσει η εταιρεία “ΤΟΜΕΣ Α.Τ.Ε.” σε βάρος της Ειδικής Διαταγής των Τεχνικών Υπηρεσιών της Π.Ε. Χανίων (αρ. Πρωτ. 141391/22-06-2018 ). Η Ειδική Διαταγή ζητούσε από την εταιρεία να προχωρήσει μέσα σε διάστημα πέντε μηνών σε εκτεταμένες επισκευές και πρόσθετες εργασίες τσιμεντενέσεων ώστε να σταματήσει η διαρροή νερού. Εργασίες ακόμα και σε βάθος 15 μέτρα κάτω από το δάπεδο του φράγματος.
Το Υπουργείο έκανε δεκτή την ένσταση της εταιρείας ότι οι συγκεκριμένες εργασίες που καλείται να εκτελέσει «δεν αποτελούν συμβατική υποχρέωση της Αναδόχου και επίσης είναι εντολές εκτέλεσης εργασιών που δόθηκαν μετά την έγκριση της τελικής επιμέτρησης του έργου η οποία έγινε με την υπ. αριθ. 127143/13-10-2014 Απόφαση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας και θα πρέπει να ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία για την εκτέλεσή τους και τον καθορισμό της αποζημίωσής τους».
Η ΑΠΟΦΑΣΗ
Με βάση το έγγραφο που υπογράφουν οι δύο υπουργοί αποφασίζεται:
1. Την αποδοχή της από 03-07-2018 ένστασης της Κοινοπραξίας «ΤΟΜΕΣ ΑΤΕ – ΕΤΕΘ Α.Ε.» αναδόχου του έργου «Φράγμα Βαλσαμιώτη νομού Χανίων» κατά της με αρ. πρωτ. 141391/22-06-2018 Ειδικής Διαταγής της Διευθύνουσας Υπηρεσίας.
2. Την έκδοση βεβαίωσης περαίωσης του έργου, με ημερομηνία περαίωσης την 30-3-2014, και στην συνέχεια να ξεκινήσει η διαδικασία παραλαβής και παράδοσης του φράγματος στον φορέα λειτουργίας. Σύμφωνα με το παραπάνω αποφασιστικό η Διευθύνουσα Υπηρεσία στην οποία κοινοποιείται η παρούσα Απόφαση, παρακαλείται να πράξει τα δέοντα προκειμένου στη συνέχεια να γίνουν τα προβλεπόμενα από τις κείμενες διατάξεις
Με βάση την απόφαση ο φορέας λειτουργίας του φράγματος (ΟΑΚ) θα προχωρήσει τις ειδικές μελέτες για την εκτέλεση των πρόσθετων τσιμεντενέσεων στα αντερείσματα όπως προτείνει ο ορισθείς εμπειρογνώμονας κ. Μιχάλης Καββαδάς στην έκθεσή του.
Αρχικά οι διαρροές από το φράγμα ήταν της τάξης των 700 κυβικών την ώρα. Μετά από πιέσεις του ΟΑΚ και Υπουργείου η εταιρεία προχώρησε σε εργασίες επισκευής με την διαρροή να πέφτει στα 350 κυβικά την ώρα, μια ποσότητα που όμως και πάλι δεν είναι επιτρεπτή καθώς θα πρέπει να μειωθεί και άλλο. Τονίζεται πως η εργοληπτική εταιρεία είχε ξεκαθαρίσει προς όλους τους εμπλεκόμενους ότι πραγματοποίησε όλες τις εργασίες που προβλέπονταν από τις μελέτες του Υπουργείου και ότι επομένως δεν φέρει καμία περαιτέρω ευθύνη.
Σημειώνεται ότι το φράγμα εγκαινιάσθηκε στις αρχές του 2014 λίγο πριν τις ευρωεκλογές και τις αυτοδιοικητικές εκλογές από τον τότε Υπουργό Αγρ. Ανάπτυξης κ. Τσαύταρη ωστόσο ποτέ δεν λειτούργησε όπως θα έπρεπε (με 6 εκατομμύρια κυβικά) λόγω των διαρροών που παρουσιάσθηκαν από τον πρώτο χρόνο κιόλας της χρησιμοποίησης του.
Προχωράει η ανακριτική διαδικασία
Την ίδια ώρα σύμφωνα με πληροφορίες προχωράει κανονικά η ανακριτική διαδικασία από τις εισαγγελικές αρχές αναφορικά με το κόστος κατασκευής του φράγματος Βαλσαμιώτη που ξεκίνησε από τα 25 εκατομμύρια ευρώ και όταν τελείωσε το 2014 είχε φτάσει τα 40 εκατομμύρια ευρώ.
Μετά την κλήση για καταθέσεις στελεχών της Περιφέρειας, του ΟΑΚ κα. η έρευνα έχει επεκταθεί και σε στελέχη του Υπουργείου που είχαν την ευθύνη για την κατασκευή του έργου και που ενεπλάκησαν τόσο στην επιλογή του σημείου όπου έγινε το φράγμα και που παρουσίασε πολλά προβλήματα, όσο και στις μελέτες που εκπονήθηκαν.