» Δόμηση εκτός σχεδίου – Νομοσχέδιο “Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής νομοθεσίας”
Σε μια περίοδο η οποία προέρχεται από τα απόνερα μιας σειράς μνημονίων και εν μέσω μια άλλης , αυτής του Κορωναιού, υπάρχει η προώθηση ενός καινούριου νομοσχεδίου που επιφέρει ένα τεράστιο κούρεμα της αξίας γης στις εκτός σχεδίου περιοχές , γη την οποία άνθρωποι της μεσαία τάξης κατάφεραν με κόπο και οικονομίες μιας ζωής να αγοράσουν αλλά και αγρότες που κατέχουν τέτοια τμήματα με πολύ ιδρώτα μπόρεσαν να τα κρατήσουν στην κατοχή τους θεωρώντας ότι αυτή η γη κάποια στιγμή αν είναι αναγκαίο να τους ωφελήσει .
Στην ουσία ο νόμος «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής νομοθεσίας» που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην ολοκλήρωση του σταδίου της διαβούλευσης επιφέρει πτώση της αξίας των εν λόγω ακινήτων σε ποσοστά της τάξης του 90% μιας και όπως όλοι γνωρίζουμε αυτό που έχει την αξία στα άρτια και οικοδομήσιμα αγροτεμάχια είναι η δόμηση.
Στο κεφάλαιο Γ άρθρο 28 ορίζεται ότι για τις ανάγκες της εκτός σχεδίου δόμησης θεωρούνται άρτια και οικοδομήσιμα τα γήπεδα που έχουν ελάχιστο εμβαδόν 4000 τ.μ., πρόσωπο σε Εθνική, Επαρχιακή ή δημοτική οδό κατηγορίας Α, ή σε κοινόχρηστο χώρο τουλάχιστον 45 μ. και ελάχιστο βάθος 50 μ., ενώ για τουριστικά καταλύματα, εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής και λοιπές τουριστικές επιχειρήσεις το ελάχιστο εμβαδόν ορίζεται σε 8000 τ.μ.. Στο άρθρο 30 μειώνεται η δόμηση για κατοικία σε γήπεδο 4000 τ.μ. από 200 τ.μ. που είναι σήμερα σε 186 τ.μ. και για μεγαλύτερα εμβαδά εφαρμόζεται ανάλογη μείωση. Στο άρθρο 29 Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (ΠΟΤΑ) παρέχονται κάθε είδους πολεοδομικές διευκολύνσεις και «παρεκκλίσεις» πλέον της πολεοδόμησης της έκτασης, όπως η σύσταση αυτοτελών κάθετων-οριζόντιων ιδιοκτησιών ή και η κατάτμηση της έκτασης με σκοπό το real estate για την πώληση και επανα-μίσθωση πολυτελών κατοικιών που εξασφαλίζουν την κερδοφορία των μεγάλων τουριστικών ομίλων.
Στο άρθρο 34 μεταβατικές διατάξεις κρύβεται όλη η πολεοδομική ανατροπή επειδή θεσπίζεται μεταβατικό διάστημα δύο χρόνων από την ψήφιση του νόμου όπου η εκτός σχεδίου και οικισμών δόμηση θα γίνεται με τους όρους που γίνεται σήμερα. Μετά όμως την πάροδο της διετίας για την αρτιότητα θα ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 28, όπου κανένα γεωτεμάχιο δεν θα είναι οικοδομήσιμο αν δεν έχει εμβαδόν τουλάχιστον 4000 τ.μ., πρόσωπο σε Εθνική, Επαρχιακή ή δημοτική οδό κατηγορίας Α, ή σε κοινόχρηστο χώρο τουλάχιστον 45 μ. και ελάχιστο βάθος 50 μ. Δημοτικοί δρόμοι κατηγορίας Α ή άλλοι κοινόχρηστοι δρόμοι προϋφιστάμενοι του 1923, αναφέρεται στο άρθρο 14 ότι είναι αυτοί που παρέχουν δικαίωμα δόμησης και ορίζονται με Προεδρικό Διάταγμα, αφού προηγηθεί η σύνταξη κατάλληλης μελέτης, έχουν πλάτος 6 μ. και για να είναι οικοδομήσιμο το γήπεδο πρέπει ο δρόμος να είναι διανοιγμένος στο πλάτος των 6 μ.
•Το νομοσχέδιο «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής νομοθεσίας» του υπουργείου Περιβάλλοντος ουσιαστικά την καταργεί το δικαίωμα οικοδόμησης στις εκτός σχεδίου σε ποσοστό 95%, για κατοικία και μικρά επιχειρηματικά σχέδια (ενοικιαζόμενα δωμάτια η τουριστικές κατοικίες) , την ίδια ώρα που αφήνει ελεύθερο το δικαίωμα δόμησης για επενδύσεις μεγάλου και πολύ μεγάλου ενδιαφέροντος –ο νόμος τους αναφέρει ως «οργανωμένους υποδοχείς» – (π.χ ιδιωτική πολεοδόμηση , μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες , γήπεδα γκόλφ κτλ) . Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το πώς «μεταλλάσσονται» οι αγροτικοί δρόμοι ώστε να δίνουν το δικαίωμα δόμησης αποκλειστικά στους μεγάλους επενδυτές ονομάζοντας τους ως «οργανωμένους υποδοχείς» :
• Οι δημοτικές οδοί κατηγορίας Β:
α) Συνδέουν οδούς κατηγορίας Α, ή επαρχιακές ή εθνικές, με οργανωμένους υποδοχείς.
β) Λειτουργούν ως δίοδοι που παρέχουν δικαίωμα προσώπου σε οργανωμένους υποδοχείς.
γ) Δεν παρέχουν δικαίωμα προσώπου στα υπόλοιπα παρόδια γήπεδα.
Με την εφαρμογή του νόμου αποκλείονται από τη δόμηση τεμάχια τα οποία μέχρι πρότινος ήταν άρτια και οικοδομήσιμα κατά κανόνα η κατά παρέκκλιση αυτό σημαίνει απομείωση της αξίας του αυτού ακινήτου σε ποσοστό περίπου 90%, αυτό σημαίνει ότι άνθρωποι που είτε είχαν αποταμιεύσει τις οικονομίες τους σε αγορά γης είτε με πολλή στέρηση κατάφεραν να κρατήσουν την ιδιοκτησία στη κατοχή τους ακόμα δε περισσότερο άνθρωποι που έχουν δανειοδοτηθεί γι αυτή την περιουσία θα βρίσκονται μετά τη ψήφιση του νόμου σε τρομερά δύσκολη θέση. Γύρω από τέτοιου είδους ακίνητα στην εκτός σχεδίου δόμηση διαχέονταν πολλαπλά οφέλη στη μικρομεσαία τάξη, τόσο στους εμπλεκόμενους με την οικοδομική δραστηριότητα (μεσίτες, συμβολαιογράφους, μηχανικούς, λογιστές, κλπ) όσο και των επενδυτών που είχαν άμεση σχέση με την τοπική οικονομία (εστιατόρια, καταστήματα, κλπ). Αυτό πλέον πηγαίνει σε «οργανωμένες δομές» και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα, επιτρέποντας στην ουσία μόνο σε μεγάλα επιχειρηματικά κεφάλαια να αναπτύξουν τη δραστηριότητα του ξενοδοχείου με παραθεριστική κατοικία και πλήττοντας και αποδυναμώνοντας τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Παράπλευρη απώλεια του προς ψήφιση νομοσχεδίου είναι και η «αφαίμαξη» από νέους ανθρώπους στην επαρχία, νέοι άνθρωποι που έχουν σκοπό να μετακομίσουν στην επαρχία φτιάχνοντας μια δική τους κατοικία και παράλληλα μια μικρή επιχείρηση με σκοπό μια καλή διαβίωση , δυστυχώς αυτό το όνειρο για κάποιους ανθρώπους τελειώνει κάπως απότομα.
Θεωρώ ότι επιβάλλεται η άμεση απόσυρση του άρθρου 28 και 34 από το παραπάνω νομοσχέδιο για να μην συμβούν όσα προανέφερα , ας το ξανασκεφτούν οι ιθύνοντες συνεργαζόμενοι με ανθρώπους της πραγματικής οικονομίας.