» Νοέμβριο η εκδίκαση της προσφυγής Τσατσαρωνάκη
Στο Συµβούλιο της Επικρατείας εκδικάζεται στις 6 Νοεµβρίου η προσφυγή της “Ελαφόνησος Α.Ε.” συµφερόντων οικογένειας Τσατσαρωνάκη ενάντια στην Υπουργική απόφαση που αφορά το Λαφονήσι.
Πρόκειται για µια από τις τρεις Υπουργικές αποφάσεις που εκδόθηκαν τον Σεπτέµβριο του 2023 και αφορούν εκτός το Λαφονήσι, τα Φαλάσαρνα και το Μπάλο και ορίζουν κανόνες λειτουργίας και προστασίας της περιοχής µε βάση την Ελληνική και την Ευρωπαική νοµοθεσία.
Η προσφυγή από την “Ελαφόνησος Α.Ε.” – ιδιοκτήτρια µιας έκτασης 610 στρ. εντός της οποίας βρίσκεται και ένα µεγάλο µέρος της προστατευµένης περιοχής του Λαφονησιού – στρέφετε προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και το Υπουργείο Εθν. Οικονοµίας και Οικονοµικών,ενώ δικαίωµα παρέµβαση στη ∆ίκη έχουν και οι ∆ήµοι Καντάνου- Σελίνου και Κισσάµου.
Οι λόγοι ακύρωσης που επικαλείται η “Ελαφονησος Α.Ε.” είναι κυρίως νοµικοί και συγκεκριµένα για:
• Την έκδοση της κανονιστικής πράξης, άνευ νοµοθετικής εξουσιοδότησης.
• Την έκδοση αναιτιολόγητης κανονιστικής πράξης σε περίπτωση, η οποία απαιτεί την ύπαρξη αιτιολογίας λόγω της επιβολής χρήσεων γης.
• Την ευθεία παράβαση νόµου και παραβίαση ουσιώδους τύπου της διαδικασίας για την πρόωρη έκδοση της προσβαλλόµενης πριν της τήρηση της διαδικασίας του άρθρου 21.
• Την επιβολή µέτρων χωροταξικής πολιτικής της αρχής της ορθολογικής περιβαλλοντικής προστασίας- ευθεία παραβίαση της Ενωσιακής έννοµης τάξης.
• Την παραβίαση της αρχή της αναλογικότητας και ατοµικών δικαιωµάτων των πολιτών.
Παρασκευάς Περάκης και Μιχαήλ Λαμπαθάκης κάνουν… unboxing την επικαιρότητα
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Η ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ
Ειδικότερα για την προστατευόµενη περιοχή του Λαφονησιού (νησί, παραλία Βουλισµένης και ενδοχώρα της) από την Υπουργική Απόφαση προβλέπεται µεταξύ άλλων.
• Εγκατάσταση και λειτουργία έως δύο δηµοτικών αναψυκτηρίων και δυο ειδικών χώρων σκίασης, έκτασης 150 τ.µ. εκάστου, και δύο λυόµενες κατασκευές, διαστάσεων µέχρι 40 τ.µ. εκάστη για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών. Στο Λαφονήσι λειτουργούν δύο νόµιµες δηµοτικές καντίνες στα όρια που ορίζει ο νόµος παραµένουν όµως παράνοµες κατασκευές (καντίνα, αποθήκες κα.). Με πρωτοβουλία των δύο ∆ήµων αποκακρύνθηκαν στις αρχές τις χρονιάς τα περισσότερα παράνοµα τροχόσπιτα, ωστόσο παραµένουν ακόµα ορισµένα εξ’ αυτών.
• Τοποθέτηση 200 οµπρελών µε τρόπο ώστε να εξασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση των λουόµενων κάθετα και παράλληλα προς τη θάλασσα και η ύπαρξη ελεύθερης ζώνης από την ακτογραµµή πλάτους τουλάχιστον πέντε µέτρων. Η τοποθέτηση θα γίνεται σε συνολικά έξι µικρές συστάδες οµπρελών, µε παραχώρηση τριών συστάδων ανά δήµο (ήτοι 100 οµπρέλες ανά δήµο όπου το 10 % θα είναι για άτοµα µε ειδικές ανάγκες), µε επιφάνεια που δεν θα υπερβαίνει τα 300 τ.µ. έκαστη.
Και αυτή η απόφαση έχει υλοποιηθεί από τους δύο ∆ήµους που έχουν µεγαλώσει κατά πολύ την ελεύθερη για τον κάθε πολίτη έκταση, περιορίζοντας τα οµπρελοκαθίσµατα στο 1/3 σε σύγκριση µε το παρελθόν.
• Απαγορεύεται η διέλευση τροχοφόρων – εξασφαλίζεται µε την τοποθέτηση µπάρας που έγινε το 2023 και λειτουργεί µε µεγάλη επιτυχία – παρά µόνο εκείνων που θα µετακινούν άτοµα µε ειδικές ανάγκες προς την παραλία αλλά και οχήµατα που εξυπηρετούν τις δηµοτικές υποδοµές.
• Αποκατάσταση απαλλοτριωµένων εκτάσεων. Στο σχέδιο δράσης προβλέπεται εκπόνηση µελέτης αποκατάστασης για την υπό απαλλοτρίωση περιοχή (πρόκειται για τα 610 στρ. της εταιρείας “Ελαφόνησος Α.Ε.”, την απαλλοτρίωση της οποίας προτείνουν οι δήµοι Κισσάµου και Καντάνου- Σελίνου, ώστε να διασφαλιστεί η επαναφορά του φυσικού περιβάλλοντος) καθώς και αποκατάσταση της αµµοθινών κυρίως σε περιοχές που χρησιµοποιούνταν ως έκνοµοι χώροι στάθµευσης. Επίσης έργα ανύψωσης και σταθεροποίησης των αµµοθινών µε κατασκευή “παγίδων” για τη συγκράτηση της άµµου και την διευκόλυνση της εγκατάστασης των ιθαγενών φυτών. Τέλος αποκατάσταση του υγροτόπου “Βουλισµένης”.
• Η Υπουργική απόφαση προβλέπει προστασία και για την περιοχή του Κεδρόδασους για την οποία δεν επιτρέπεται καµία δραστηριότητα (καντίνες, οµπρέλες κα.) αλλά και για το υπόλοιπο τµήµα της παραλιακής έκτασης µέχρι τον Κριό.
ΓΙΑ ΦΑΛΑΣΑΡΝΑ – ΜΠΑΛΟ
Σε ό,τι αφορά τα Φαλάσαρνα οι Υπουργικές αποφάσεις προβλέπουν:
•Η εγκατάσταση και λειτουργία έως δύο αναψυκτηρίων έκτασης µέχρι 50 τ.µ. το καθένα που θα πρέπει να αποµακρύνονται µετά τον Οκτώβρη. Σηµειώνεται ότι σήµερα οι τροχήλατες καντίνες λειτουργούν ως µπαρ, εστιατόρια κα.
• Αποκλεισµός της πρόσβασης µηχανοκίνητων οχηµάτων. Αυτό πρακτικά σηµαίνει ότι καταργούνται οι θέσεις στάθµευσης πάνω στην παραλία και ότι θα πρέπει να τοποθετηθεί και εδώ µπάρα.
• Τοποθέτηση κάδων απορριµµάτων αποκλειστικά για την κάλυψη των αναγκών των προβλεπόµενων αναψυκτηρίων.
• Επιτρέπεται η µη µηχανοκίνητη ήπια θαλάσσια αναψυχή, κολύµβηση, ιστιοσανίδα, κανό, καταδύσεις, υποβρύχια φωτογραφία.
• Καθορισµός αριθµού και προδιαγραφών των τουριστικών πλοίων και σκαφών αναψυχής.
• Σήµανση µονοπατιών και τοποθέτηση πινακίδων.
•Αποκατάσταση πληθυσµού του Androcymbium Rechingeri.
Για τον Μπάλο:
• Προβλέπεται αποκλειστικά η εγκατάσταση και λειτουργία ενός δηµοτικού αναψυκτηρίου για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών. Η εγκατάσταση του αναψυκτηρίου θα αποτελείται από µη µόνιµη κατασκευή, διαστάσεων µέχρι 70 τ.µ. µε την ηλεκτροδότηση του να γίνεται από φωτοβολταϊκά συστήµατα.
• ∆ηµιουργία ελεύθερης ζώνης µε περιµετρική σήµανση γύρω από τη λιµνοθάλασσα πλάτους 3 περίπου µέτρων (περιοχή αναπαραγωγής και διαβίωσης δίθυρων), σχεδιασµός, και εγκατάσταση υπαίθριου συστήµατος ερµηνείας περιβάλλοντος και ενηµέρωσης.
• Τοποθέτηση πινακίδων σε σηµεία ενδιαφέροντος για την ενηµέρωση των επισκεπτών σχετικά τις ζώνες προστασίας και τους όρους καλής συµπεριφοράς των χρηστών και την ανάδειξη των οικολογικών και πολιτιστικών στοιχείων της περιοχής.
• Καθορισµός αριθµού και προδιαγραφών τουριστικών πλοίων και σκαφών αναψυχής, καθορισµός αριθµού, θέσεων εγκατάστασης και τεχνικών χαρακτηριστικών πλωτών ναυδέτων,
• Η τοποθέτηση οµπρελοκαθισµάτων µε τρόπο ώστε να εξασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση των λουόµενων κάθετα και παράλληλα προς τη θάλασσα και η ύπαρξη ελεύθερης ζώνης από την ακτογραµµή πλάτους τουλάχιστον πέντε µέτρων. Η τοποθέτηση συνολικά εκατόν πενήντα (150) οµπρελών θα γίνεται σε συνολικά τρεις µικρές συστάδες οι οποίες δεν θα υπερβαίνουν τα 500 τ.µ. έκαστη. Τοποθέτηση ξύλινων αποσπώµενων διαδρόµων ώστε να µειώνεται η επιφάνεια επαφής µε τις αµµοθίνες. Όλος ο παραπάνω εξοπλισµός θα αποµακρύνεται µετά τον Οκτώβριο. Στις υπουργικές αποφάσεις προβλέπει η λειτουργιά χώρους στάθµευσης στο νότιο τµήµα εκτός της προστατευόµενης περιοχής (Καλυβιανή Κισσάµου) για την κάλυψη των επισκεπτών της περιοχής χωρητικότητας 600 οχηµάτων (ο χώρος στάθµευσης έχει ολοκληρωθεί ως κατασκευή). Προβλέπεται επίσης η προµήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών.