Την τελευταία στιγμή φαίνεται πως επέλεξαν οι Χανιώτες για να αγοράσουν παιχνίδια για τα παιδιά. Ωστόσο, όπως επεσήμαναν επαγγελματίες μιλώντας στα «Χ.ν.», λόγω της οικονομικής κρίσης η κίνηση στα καταστήματα παιχνιδιών είναι σαφώς μειωμένη συγκριτικά με παλαιότερα, με το παιχνίδι να περνάει σε δεύτερη μοίρα αφού πολλοί επιλέγουν να κάνουν δώρα πιο χρηστικά αντικείμενα όπως ρούχα και παπούτσια. Παρήγορο, ωστόσο, είναι το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι γονείς αναζητούν ποιοτικά παιχνίδια -ξεφεύγοντας από τα διαφημιζόμενα που μένουν μόνο στις εντυπώσεις- και για τον λόγο αυτό επιλέγουν για τις αγορές τους τοπικά καταστήματα.
Δύσκολη χρονιά ακόμα και για τα παιχνίδια
«Είναι μια γενικά δύσκολη χρονιά ακόμα και για τα παιχνίδια. Οι γονείς είναι πολύ διστακτικοί και οι νονές και νονοί προτιμούν να αγοράσουν πράγματα χρηστικά όπως ρούχα, παπούτσια κ.λπ. στα βαφτιστήρια τους», επεσήμανε η κα Αναστασία Πετραντωνάκη από το κατάστημα «Αρμονία». Για τις επιλογές του αγοραστικού κοινού η κα Πετραντωνάκη σημείωσε ότι έχει αυξηθεί η ζήτηση σε πιο “ψαγμένα” παιχνίδια: «Ευτυχώς φέτος ζητάνε πιο “ψαγμένα” παιχνίδια και μοιάζει να μην έχουν επηρεαστεί τόσο από τη διαφήμιση όσο τις άλλες χρονιές. Φυσικά βέβαια ζητούνται και αγοράζονται πολύ τα διαφημιζόμενα παιχνίδια αλλά φέτος βλέπουμε και μια τάση να αγοράζει ο κόσμος περισσότερο τα λεγόμενα επιστημονικά παιχνίδια. Γενικά θα έλεγα ότι οι γονείς ψάχνουν να αγοράσουν κάτι διαφορετικό, προσέχοντας συγχρόνως πολύ που θα δώσουν τα λεφτά τους. Πάντως, η επιλογή πιο “ψαγμένων” παιχνιδιών είναι κάτι που μας αρέσει και μας βοηθάει κι εμάς ως παιχνιδάδικα αφού προσπαθούμε να έχουμε όλα τα παιχνίδια, ξύλινα, ποιοτικά λούτρινα, εκπαιδευτικά κ.ά., κι όχι μόνο τα διαφημιζόμενα που έχουν τα μεγάλα πολυκαταστήματα». Τέλος, στο ερώτημα αν η τοπική κοινωνία στηρίζει τα χανιώτικα παιχνιδάδικα η κα Πετραντωνάκη ανέφερε: «Πιστεύω ότι ο κόσμος θέλει να στηρίξει τα τοπικά καταστήματα αρκεί να βρίσκει αυτό που θέλει στη σωστή τιμή. Κι αυτό πρέπει να κάνουμε όλοι όσοι έχουμε καταστήματα αν θέλουμε να επιβιώσουμε».
Στήριξη στα τοπικά καταστήματα
«Η κίνηση είναι αρκετά καλή τις τελευταίες ημέρες», σημείωσε η κα Ρούλα Βαρανάκη από το κατάστημα «Λιλιπούπολη». Σε ό,τι αφορά το τι παιχνίδια ζητάνε παιδιά και γονείς τόνισε: «Αν ο γονιός είναι λίγο “ψαγμένος” και το παιδί έχει διαφοροποιηθεί τότε θα αναζητήσει ποιοτικότερα παιχνίδια. Κάποια παιδάκια θέλουν το διαφημιζόμενο παιχνίδι αλλά επειδή το μαγαζί μας είναι λίγο διαφορετικό πολλοί είναι εκείνοι που προτιμούν το εκπαιδευτικό παιχνίδι. Το παιχνίδι δηλαδή που θα το κρατήσει το παιδί όλο τον χρόνο και θα του αφήσει κάτι». Πώς όμως έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση την αγορά του παιχνιδιού; «Σίγουρα δεν είναι όπως ήταν κάποτε. Για παράδειγμα εκεί που παλαιότερα θα έπαιρναν κάτι 50 ευρώ τώρα θα αναζητήσουν κάτι αξιοπρεπές στην τιμή των 30 ευρώ». Στο ερώτημα αν οι Χανιώτες καταναλωτές στηρίζουν τα τοπικά καταστήματα παιχνιδιών η κα Βαρανάκη απάντησε: «Οι Χανιώτες θέλω να πιστεύω ότι στηρίζουν τα τοπικά παιχνιδάδικα. Αρκετοί έρχονται και μας λένε “αρκετά τους έχουμε δώσει” αναφερόμενοι στα μεγάλα πολυκαταστήματα. Πιστεύω ότι είναι λάθος να μην στηρίζει κάποιος τα τοπικά καταστήματα διότι τα λεφτά που δίνει σε μεγάλα πολυκαταστήματα δεν μένουν στην πόλη κι άμα δεν έχω εγώ χρήματα δεν θα έχεις κι εσύ».
Εμφαση στην ποιότητα
«Υπάρχει μεγαλύτερη κίνηση τις τελευταίες ημέρες. Οι άνθρωποι είναι επιφυλακτικοί στις επιλογές τους. Ωστόσο, όσοι ενδιαφέρονται πραγματικά για το παιχνίδι που θα δώσουν στα παιδιά τους επιλέγουν χρήσιμα παιχνίδια που βοηθάνε στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των παιδιών και έχουν κάτι να αφήσουν στα παιδιά», τόνισε ο κ. Στέλιος Μαρεντάκης από το «Αερόστατο». Αναφερόμενος στο θέμα της επιλογής των παιχνιδιών ο κ. Μαρεντάκης υπογράμμισε ότι «το παιχνίδι είναι πνευματική τροφή και σαν τέτοια οι γονείς θα πρέπει να τη φροντίζουν και να την επιμελούνται»: «Αν παίρνουν παιχνίδια – σκουπίδια τα παιδιά τους θα καταναλώνουν σκουπίδια. Αν παίρνουν παιχνίδια που βοηθάνε τα παιδιά να εξελίξουν την προσωπικότητα, τις ικανότητες και τη φαντασία τους τότε και τα παιδιά θα βοηθηθούν στη συναισθηματική και πνευματική τους ανάπτυξη», σχολίασε, ενώ σε ό,τι αφορά το οικονομικό κριτήριο τόνισε: «Πάντα υπάρχει η διάσταση της οικονομίας που έχει να κάνει με την εποχή στην οποία βρισκόμαστε. Το ζητούμενο όμως είναι το λίγα και καλά. Ένα παιδί δεν παίρνει το σωστό μήνυμα αν έχει πάρα πολλά πράγματα και κατακλύζεται από μια θάλασσα παιχνιδιών. Ο άκρατος και άκριτος καταναλωτισμός δημιουργεί λάθος εντύπωση στα παιδιά. Αντίθετα όταν έχει λίγα, καλά και προσεγμένα, τότε μπορεί και τα αξιοποιεί και τα εκτιμά καλύτερα».
Αυξημένη κίνηση τις τελευταίες ημέρες
«Τις τελευταίες ημέρες έχει ανέβει η κίνηση καθώς ο καθένας προσπαθεί να ικανοποιήσει τις επιθυμίες των παιδιών», υπογράμμισε η κα Φιλία Αναστασάκη από το κατάστημα «Αναστασάκη». Περισσότερο όπως λέει φεύγουν τα διαφημιζόμενα παιχνίδια αλλά και τα εκπαιδευτικά. «Εμείς είμαστε ευχαριστημένοι έστω και με αυτή την κίνηση. Συμπληρώνουμε 40 χρόνια λειτουργίας και οι Χανιώτες μας στηρίζουν όπως στηρίζουν γενικότερα τα τοπικά καταστήματα. Ελπίζουμε αυτό να συνεχιστεί και στο μέλλον», σχολίασε η κα Αναστασάκη.
Προτίμηση σε εκπαιδευτικά παιχνίδια
«Οι καταναλωτές, έχουν δεν έχουν χρήματα λόγω κρίσης, εξακολουθούν να αγοράζουν παιχνίδια για τα παιδιά και τα βαφτιστήρια τους», σημείωσε ο κ. Γιώργος Ζωγραφάκης και πρόσθεσε: «Ο περισσότερος κόσμος αποφεύγει τα διαφημιζόμενα γιατί τα θεωρούν ακριβά, ενώ προτιμούν παιχνίδια που “ακονίζουν” το μυαλό των παιδιών, δραστηριότητας, αλλά και εκπαιδευτικά παιχνίδια. Την περίοδο των εορτών η περισσότερη κίνηση στα καταστήματα παιχνιδιών παρατηρείται την παραμονή των Χριστουγέννων. Όμως υπάρχει και αρκετός κόσμος που αγοράζει την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, για να βάλει τα δώρα κάτω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο, μιας και τα παιδιά περιμένουν τον Άη Βασίλη». Αναφορικά με τα χρήματα που δίνουν για την αγορά παιχνιδιών οι καταναλωτές ο κ. Ζωγραφάκης τόνισε ότι «προ κρίσης το ποσό που διέθετε ο κόσμος για αγορά παιχνιδιών κυμαινόταν από 50 μέχρι 70 ευρώ. Τα τελευταία όμως χρόνια και όσο ο κόσμος δυσκολεύεται να καλύψει τις ολοένα αυξανόμενες ανάγκες του, δεν διαθέτει πάνω από 30 ευρώ, μιλάμε πάντα για την περίοδο των εορτών Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς».
Υποτονική κίνηση
Ο κ. Παναγιώτης Πελεκανάκης υπογράμμισε ότι η κίνηση στην αγορά των παιχνιδιών τις εορταστικές μέρες ήταν υποτονική και εξήγησε: «Μιλάμε για ένα είδος επουσιώδες κατά κάποιον τρόπο καθώς λόγω της οικονομικής στενότητας οι άνθρωποι επιλέγουν να καλύψουν πιο ζωτικές ανάγκες και τα παιχνίδια περνάνε σε δεύτερη μοίρα». Σε ό,τι αφορά τις επιλογές του αγοραστικού κοινού ο κ. Πελεκανάκης τόνισε ότι ο κόσμος ζητάει διαφημιζόμενα παιχνίδια που συνδέονται με συγκεκριμένα μαγαζιά: «Ο ανταγωνισμός είναι πραγματικά πολύ μεγάλος. Είναι χαρακτηριστικό ότι την προηγούμενη Κυριακή σε δύο μεγάλες εφημερίδες που διάβασα είχε 3 ολοσέλιδες διαφημίσεις κάθε μία εφημερίδα συγκεκριμένου πολυκαταστήματος. Από εκεί και πέρα δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε αυτά τα μαγαζιά παρότι έχουμε τις ίδιες τιμές, αφού αυτές είναι “φιξαρισμένες” στα παιχνίδια που συζητάμε».
Βασικό κριτήριο το οικονομικό
«Η κίνηση είναι σε ικανοποιητικά επίπεδα. Θα μπορούσε να ήταν καλύτερη αλλά δεδομένων των δυσκολιών της εποχής και της κρίσης ο κόσμος προσπαθεί όσο μπορεί να ικανοποιήσει τα παιδιά, τα θέλω και τις επιθυμίες τους», σημείωσε η κα Χρυσή Μάρακα από το κατάστημα «Happy Moments». Ως προς τις επιλογές του αγοραστικού κοινού τόνισε ότι «υπάρχουν εκείνοι που ζητάνε διαφημιζόμενα παιχνίδια αλλά υπάρχει και κόσμος πιο “ψαγμένος” που προσπαθεί να βρει το διαφορετικό, το εκπαιδευτικό παιχνίδι, το παιχνίδι που απευθυνόμαστε κι εμείς ως κατάστημα». «Το οικονομικό βέβαια κριτήριο είναι βασικό πλέον. Αναζητούν πιο οικονομικά παιχνίδια χωρίς να κάνουν έκπτωση στην ποιότητα και βέβαια προσπαθούμε κι εμείς να βοηθάμε όσο μπορούμε», τόνισε η κα Μάρακα και κατέληξε λέγοντας πως «οι Χανιώτες προσπαθούν πάντα να στηρίζουν τα τοπικά καταστήματα και την τοπική αγορά όσο τους το επιτρέπουν οι συνθήκες και η τσέπη τους».