Ολοκληρώνοντας µία πορεία τεσσάρων (4) ετών, στη Μονάδα Παρακολούθησης Συµβάσεων (ΜΠΣ) ειδικής µονάδα στο ΤΑΙΠΕ∆, η οποία συστάθηκε µε σκοπό την παρακολούθηση της εκτέλεσης των συµβάσεων αξιοποίησης και την παροχή κάθε αναγκαίας υποστήριξης και συνδροµής προς το Ελληνικό ∆ηµόσιο, προκειµένου αυτό να ασκεί τα δικαιώµατα και να εκπληρώνει τις υποχρεώσεις που πηγάζουν από τις συµβάσεις αυτές, εν όψει της επόµενης µέρας στο Υπερταµείο, ας κάνουµε ένα µικρό απολογισµό.
Έχοντας προσωπικά την ευθύνη παρακολούθησης µίας σειράς έργων όπως τα Περιφερειακά Αεροδρόµια (µεταξύ αυτών και των Χανίων), του λιµανιού της Θεσσαλονίκης που κατέχει ο Ιβάν Σαββίδης, αλλά και της Μαρίνας Αλίµου της REDS που ανήκει στον Ελλάκτορα, αξίζει να αναφερθούµε σηµαντικό έργο-παρακαταθήκη για την επόµενη µέρα.
Η Μονάδα λειτούργησε ως θεµατοφύλακας των συµβάσεων για λογαριασµό του Ελληνικού ∆ηµοσίου, του ΤΑΙΠΕ∆ και των Επενδυτών, στοχεύοντας στην διασφάλιση αφενός της τήρησης των συµβατικών υποχρεώσεων των µερών και αφετέρου της οµαλής και ανεµπόδιστης αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού ∆ηµοσίου που αποκρατικοποιήθηκαν κατόπιν διαγωνιστικών διαδικασιών του ΤΑΙΠΕ∆.
Σήµερα πλέον το ΤΑΙΠΕ∆, µε τη συγχώνευσή του µε το Υπερταµείο, περνάει µία αρκετά πλούσια κληρονοµιά, καθώς και ένα αρκετά µεγάλο πρόγραµµα αξιοποίησης λιµένων, ακινήτων και άλλων υποδοµών, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ο διορισµός της νέας διοίκησης από το Υπουργείο Οικονοµικών αποτελεί την αφετηρία για να επιδοθεί πλέον η τελευταία σε ένα άτυπο «σπριντ», ώστε να µη διαταραχθεί η διαδικασία και ο προγραµµατισµός σε µια σειρά από project-προίκα του ΤΑΙΠΕ∆.
Σηµαντικές εξελίξεις αναµένονται και στον τοµέα των λιµενικών υποδοµών, µε δεδοµένο το ενδιαφέρον του κράτους για τη δηµιουργία εθνικής λιµενικής βιοµηχανίας σε ό,τι αφορά τον εθνικό και περιφερειακό έλεγχο κρίσιµων εθνικών υποδοµών, που θα επιτρέπει την αντιµετώπιση αµυντικών αλλά και οικονοµικών θεµάτων στρατηγικής σηµασίας για να οδηγηθεί η χώρα σε καλές πρακτικές διαχείρισης των ελλειµάτων της γενικά.
Έτσι, έχει αποφασίσει όπως και στην Αλεξανδρούπολη να επενδύσει στα λιµάνια που θεωρεί ως πιο σηµαντικά. Μεταξύ αυτών και στη Κρήτη.
Το λιµάνι της Σούδας για σταθµό κρουαζιέρας, άλλα λιµάνια και υποδοµές για άλλους λόγους, το λιµάνι του Ηρακλείου µε τα έργα του Οµίλου Γκριµάλντι να το εκτοξεύουν, όλα αυτά συνδυαστικά µε άλλες υποδοµές στο νησί υλοποιούν το όραµα για τη Κρήτη του 2030.
Η εθνική προτεραιότητα των υποπαραχωρήσεων, δραστηριοτήτων και λειτουργιών όπως έχει επικρατήσει παγκοσµίως και σε κάθε περίπτωση στο σύνολο της ΕΕ, αρχίζει να συζητείται και στην Ελλάδα, αλλά η περίπτωση της Αλεξανδρούπολης είναι χαρακτηριστική.
Έτσι θα γίνει και στη Κρήτη και την υπόλοιπη Ελλάδα, άσχετα µε το τι θα γίνει µε τους διαγωνισµούς για τα λιµάνια, τις µαρίνες, τα λιµενικά ταµεία κλπ.
Πρόκειται στην ουσία περί διαδικασίας ένταξης του ιδιωτικού τοµέα στην οργάνωση και παραγωγή στη λιµενική βιοµηχανία της χώρας είτε ακόµα και στις συµβάσεις ολικής Παραχώρησης.
Έτσι εξυπηρετούνται και τα συµφέροντα του ευρύτερου λιµενικού Cluster και ευρύτερα της λιµενικής κοινότητας σε ότι αφορά τα λιµάνια, τις µαρίνες, τα λιµενικά Ταµεία, τις υποδοµές κλπ.
Θα συνεχιστούν παράλληλα οι παραχωρήσεις του 67% του συνόλου της ιδιοκτησίας αλλά το κράτος θα κρατήσει το ρυθµιστικό του ρόλο συνεχίζοντας να ενδιαφέρεται για τη δυνατότητα εθνικού σχεδιασµού για τα δίκτυα µεταφορών.
Προκειµένου λοιπόν να διαπραγµατευθούν µε τα κεφάλαια που επιλέγουν τέτοιες επενδυτικές διευθετήσεις, το κράτος θα ενδιαφερθεί και για γαιοστρατηγικού χαρακτήρα παραµέτρους, αφού το ενδιαφέρει η ανταπόκριση των λιµανιών στη δυναµική της αγοράς και της ζήτησης αλλά και να προωθήσει τη συνύπαρξη ∆ηµοσίου και ιδιωτικού τοµέα δια µέσου παραχωρήσεων επί µέρους δραστηριοτήτων.
Η επιτυχής παρακολούθηση των συµβάσεων παραχώρησης σε Περιφερειακά αεροδρόµια, µεγάλα λιµάνια, µαρίνες, ακίνητα κ.λπ., αποτελούν case study και είναι εχέγγυο για τη ρυθµιστική επιρροή και το δηµόσιο συµφέρον αφού στην αξιολόγηση έργων υποδοµών εκατοµµυρίων ευρώ, µε βάση τη σηµασία τους για την οικοδόµηση και την ενίσχυση των αλυσίδων εφοδιασµού µε έµφαση και στο νέο ενεργειακό τοπίο της χώρας.
Σε ό,τι αφορά τη Κρήτη, ας µη ξεχνάµε ότι εκτός του ΒΟΑΚ, υπάρχει το νέο Αεροδρόµιο στο Καστέλι, το παλιό Ν.Καζαντζάκης, φράγµατα, λιµενοδεξαµενές, δίκτυα, ενέργεια, απορρίµµατα κ.ο.κ, ενώ υπάρχει και το έργο του σταθµού κρουαζιέρας στο λιµάνι της Σούδας στα Χανιά.
Καταλυτικό ρόλο στην ωρίµανση κάποιων εκ των assets που έχουν βαρύνουσα σηµασία και παρέµεναν παροπλισµένα για χρόνια διαδραµατίζουν το θετικό momentum του ελληνικού τουρισµού και οι προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξής του.
Γι’ αυτό, άλλωστε, το Υπερταµείο επικεντρώνεται στις δυνατότητες βελτίωσης των τουριστικών υποδοµών της χώρας µε την ενίσχυση των µαρινών και την ανάπτυξη σταθµών κρουαζιέρας καθώς και µε την εκµετάλλευση εκτάσεων µε γνώµονα την τουριστική αξιοποίησή τους.
*Ο Νίκος Μουντάκης είναι Project Manager Μονάδας Παρακολούθησης Συµβάσεων ΤΑΙΠΕ∆,