Η Κρήτη ως γνωστόν κατέχει μια σπουδαία γεωπολιτική θέση στη Νοτιοανατολική λεκάνη της Μεσογείου αλλά και σημαντική θέση ως προς τις γειτονικές Αραβικές χώρες.
Βασικός παράγοντας οικονομικής ανάπτυξης παραμένει ο τουρισμός μας με χιλιάδες επιχειρήσεις και εργαζόμενους αλλά και άλλες δυνάμεις που θα επηρεάσουν ουσιαστικά την ανάπτυξη και την επιχειρηματικότητα στο μέλλον.
Η θωράκιση της Κρήτης στα στρατηγικά πλεονεκτήματα του τουρισμού, η βελτίωση των υποδομών, και του πρωτογενούς τομέα στην παραγωγή πρώτων υλών, προϊδεάζουν και συνθέτουν ένα βασικό στρατηγικό πυλώνα ανάπτυξης στο νησί μας.
Επιπρόσθετα, δράσεις που συνδέονται με την άμεση βελτίωση του ΒΟΑΚ και των συγκοινωνιών γενικότερα, η αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η προγραμματισμένη διέλευση μεταφοράς φυσικού αερίου μέσω του Eastmed ως και η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, αποτελούν συντελεστές παράλληλης προόδου.
Η Κρίση στον Τουρισμό μας
Συνηθίζουμε να λέμε -και όχι άδικα- ότι ο Τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της χώρας μας. Αυτό γιατί συντελεί ουσιαστικά στην αύξηση του ΑΕΠ και μείωση της ύφεσης. Ωστόσο, δυστυχώς, είναι αδιαμφισβήτητο ότι φέτος περνάει δύσκολες μέρες λόγω των απρόβλεπτων εξελίξεων της πανδημίας,. Έτσι, συντελεί στην αύξηση της ανεργίας και συμπαρασύρει σε οικονομική δυσπραγία πλήθος παρεμφερών επιχειρήσεων (εστίαση, μεταφορές, ακίνητα κ.τ.λ.).
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία ο τουρισμός στη χώρα μας για το 2019 έκλεισε με 34.000.000 τουρίστες και έσοδα 18.1 δισ. ευρώ. Οι προβλέψεις των αντίστοιχων εσόδων, δυστυχώς για φέτος ανέρχονται περίπου σε 4,5 δισ. Ευρώ. Μείωση δηλαδή περίπου 14 δις λιγότερα από πέρυσι, με σημαντική επίπτωση στο ΑΕΠ της χώρας μας. Σημειώνουμε εδώ ότι το 50%του ΑΕΠ της Κρήτης προέρχεται από τον τουρισμό.
Η αισιόδοξη πλευρά για τη χώρα μας είναι το πολύ καλό όνομα που κυριαρχεί για την Ελλάδα σε ολόκληρη την Ευρώπη τόσο για τον επιτυχημένο τρόπο αναχαίτισης και αντιμετώπισης του Covid-19 , όσο και για τις εξαίσιες τοποθεσίες της , το Μεσογειακό κλίμα, την Ιστορία και τον Πολιτισμό της. Ως παράδειγμα μόνο αναφέρω την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση Ν.4684/2020 που προωθεί την ηλεκτρονική υπογραφή αλλά και η άρση γραφειοκρατικών διαδικασιών με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Είναι σημαντικό βήμα και βοηθά στην επιτάχυνση πράξεων που σχετίζονται με τον τουρισμό για άμεση ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων. Αν προσέξουμε στα θέματα συνεργιών, εκσυγχρονισμού και υποδομών είναι βέβαιο ότι το μέλλον του τουρισμού στη Μεσόγειο μας ανήκει!
Οι Συγκοινωνίες μας
Ο ΒΟΑΚ δυστυχώς εξακολουθεί να παραμένει μια μεγάλη πληγή για την Κρητική Οικονομία. Μελέτες γίνονται αρκετά χρόνια τώρα, αλλά τα έργα μέχρι σήμερα παραμένουν στο σημείο μηδέν, με συνέπεια να θρηνούμε δεκάδες θύματα κάθε χρόνο, αλλά και προβληματισμό στην ανάπτυξη του τουρισμού μας με ένα αναχρονιστικό κεντρικό οδικό δίκτυο που διαθέτει το νησί μας. Έτοιμες μελέτες για βελτίωση της σύνδεσης π.χ. Αεροδρομίου Χανίων με ΒΟΑΚ, δυστυχώς παραμένουν ανεφάρμοστες.
Η εσωτερική μεταφορική διακίνηση στο νησί εξυπηρετείται βασικά από τα δύο ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνης και Ηρακλείου – Λασιθίου με καλές υποδομές και σύγχρονα λεωφορεία. Εκτιμώ ότι η χάραξη μιας νέας πολιτικής με συγχώνευση των δύο ΚΤΕΛ με κοινούς στόχους και χρηστή Διοίκηση θα βοηθήσει σημαντικά την εξοικονόμηση και περιορισμό δρομολογίων, καυσίμων και αποτελεσματικότερη διαχείριση των γραμμών εντός και εκτός Κρήτης.
Ο αγωγός Eastmed και η νέα Ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης με την Αττική
Προστιθέμενη αξία είναι η πρόσφατη κύρωση της συμφωνίας ανάμεσα σε Ελλάδα – Ισραήλ – Κύπρο για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου. Ο γνωστός μας Eastmed, ο οποίος, πέρα από την προφανή γεωστρατηγική σημασία του, θα μεταφέρει ποσότητες φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα Ισραήλ και Κύπρου στην Ευρώπη με σημαντικό σταθμό την Κρήτη. Δημιουργείται έτσι μια ισχυρή βάση και για τα αναμενόμενα μελλοντικά κοιτάσματα του νησιού μας.
Η πολύπαθη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, μπήκε πλέον στο τελικό στάδιο με συμβάσεις που υπεγράφησαν πρόσφατα (10 Ιουνίου 2020) στο Ηράκλειο με τους αναδόχους του έργου. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1 δισ. Ευρώ και η χρηματοδότησή του είναι πλήρως εξασφαλισμένη.
Η υλοποίηση του έργου θα έχει ολοκληρωθεί σε 3 χρόνια, τον Ιούνιο του 2023 και θα σημάνει εκτός από την ηλεκτρική αυτάρκεια του νησιού και στη μείωση της επιβάρυνσης των καταναλωτών με 400 εκ. ετησίως. (πηγή Καθημερινή 7.6.2020).
Επιπρόσθετα θα συμβάλλει καθοριστικά στην μείωση των περιβαλλοντολογικών ρύπων με απόσυρση μονάδων (Λινοπεράματα, Αθερινόλακο και Χανιά) που σήμερα δεν είναι αποδεκτές από τους περιβαλλοντολογικούς περιορισμούς και κανόνες που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Hλιος και ενέργεια
Το νησί μας λόγω της δεσπόζουσας γεωγραφικής θέσης και του τεράστιου ηλιακού και αιολικού δυναμικού που διαθέτει, πρέπει να αξιοποιήσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό τις ανανεώσιμες και εναλλακτικές μορφές ενέργειας. Η εξοικονόμηση ενέργειας μέσα από τις χρήσεις ενεργειακών συστημάτων μειωμένης κατανάλωσης ως και η εγκατάσταση πάνελ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά πάρκα κτλ. θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις σε σημαντική μείωση κόστους, απόλυτα αναγκαία στις σημερινές οικονομικές συγκυρίες.
Πρωτογενή παραγωγή και έλλειψη πρώτων υλών
Ένα καθ’ ολοκληρίαν τουριστικό νησί, έχει σημαντικές ελλείψεις σε πρωτογενή παραγωγή και δεν μπορεί να ανταποκριθεί και να στηρίξει την παροχή τουριστικών υπηρεσιών και του μεγάλου αριθμού τουριστών που εισρέουν κάθε χρόνο στο νησί.
Το εμπορικό μας ισοζύγιο επιβαρύνεται σημαντικά και αποστερεί τις τοπικές κοινωνίες από σημαντικά έσοδα που αφορούν εισαγωγές. Εκτός από κρέας και ψάρια, δυστυχώς και σημαντικά αγροτικά προϊόντα. Μεγάλος αριθμός από πορτοκάλια παραμένουν στα δέντρα και σαπίζουν, χιλιάδες τόνοι λεμόνια εισάγονται από χώρες εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης (Το 2018-2019 είχαμε συνολικές εισαγωγές 21.320 τόνους, 6.365 από την Ε.Ε. και 14.955 τόνους από χώρες εκτός Ε.Ε.). Επιπρόσθετα εισάγονται πατάτες και άλλα αγροτικά προϊόντα από διάφορες χώρες, που προσδιορίζονται από χαμηλότερες ανταγωνιστικές τιμές, παραβλέποντας την ποιοτική διάσταση των δικών μας προϊόντων και την ποιοτική υπεροχή τους σε σχέση με τα εισαγόμενα. Δυστυχώς εδώ ξεχνάμε ότι οι επιλογές αυτές αυξάνουν την ύφεση αλλά και οδηγούν στην ανεργία τα δικά μας παιδιά.
Παρακμή στο οικολογικό περιβάλλον
Στα Χανιώτικα Νέα της 25ης Μαΐου 2020 και με τον τίτλο «Γύμνια υποδομών στα Χανιά» ξετυλίγεται με φωτογραφικό υλικό η ανεπάρκεια των υποδομών με εικόνες που βλέπουν χιλιάδες τουρίστες που κατακλύζουν το νησί μας. Γιατί πρέπει ο υπάρχων Εθνικός δρόμος σε αρκετά σημεία να έχει σκουπίδια και ιδιαίτερα οι χώροι προσωρινής στάθμευσης; Γιατί πρέπει ορισμένες πινακίδες στον κύριο οδικό άξονα να είναι κρυμμένες πίσω από κλαδιά ή να μην συντηρούνται σωστά; Γιατί πρέπει να υπάρχει άναρχη οικοδόμηση και πολεοδομικές παραβάσεις; Γιατί πρέπει να ρυπαίνουμε το περιβάλλον με συνέπεια η ατμοσφαιρική ρύπανση να προκαλεί πολύ περισσότερους θανάτους και από την πρόσφατη πανδημία; Γιατί πρέπει να κατασκευάζονται σφαγεία σε δασώδεις περιοχές απαράμιλλου φυσικού κάλους με καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος; Δυστυχώς όλα αυτά είναι σημαντικοί παράγοντες που οδηγούν εκτός των άλλων στην διατάραξη των οικολογικών συστημάτων!
Η πράσινη Ανάπτυξη αποτελεί ένα σύγχρονο πλαίσιο αναπτυξιακής πολιτικής και βασίζεται στην εναρμόνιση των σχέσεων οικονομίας και φυσικού περιβάλλοντος. Η ανάδειξη αυτού του προσώπου, δημιουργεί νέες προοπτικές στον τομέα της ενέργειας, στην ατμοσφαιρική ρύπανση, στον τουρισμό και στον πρωτογενή τομέα.
Είναι κάτι που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε και να υποστηρίξουμε όλοι, Πολιτεία και Πολίτες, Αρχές και Θεσμοί πριν να είναι αργά….
[…] Χανιώτικα Νέα https://www.haniotika-nea.gr/kriti-anaptyxi-ypodomes-kai-prooptikes/ […]