Tο επιμορφωτικό σεμινάριο “Κρήτη-Κύπρος, Γέφυρα Παιδείας” υλοποιήθηκε από τις 16-20 Οκτωβρίου στην Πάφο της Κύπρου, στo πλαίσιo της επιστημονικής συνάντησης με θέμα: “Δημοκρατία και Εκπαίδευση, Ποιότητα και Αποτελεσματικότητα στην Σχολική Ζωή”.
Στο Σεμινάριο συμμετείχαν διευθυντές Γυμνασίων και Λυκείων του Νομού Χανίων, σύμβουλοι Παιδαγωγικής Ευθύνης, καθώς επίσης και ο προϊστάμενος της διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων Μανούσος Μαραγκάκης ο οποίος συνέβαλε καθοριστικά τόσο στη διοργάνωση όσο και στην υλοποίηση του προγράμματος αυτού.
Το πρόγραμμα αυτό περιείχε επισκέψεις σε εκπαιδευτικούς χώρους (Πανεπιστήμιο Νεάπολης, Σχολεία της Κύπρου), εισηγήσεις καθηγητών σε εκπαιδευτικά ζητήματα, ξεναγήσεις σε ιστορικούς και αρχαιολογικούς χώρους της Κύπρου και βέβαια άψογη διαμονή και φιλοξενία σε ξενοδοχεία της Πάφου.
Αναλυτικότερα η πρώτη μας μέρα στην Πάφο της Κύπρου, μας έδωσε την ευκαιρία να επισκεφθούμε το Πανεπιστήμιο Νεάπολης, όπου και μας υποδέχθηκε ο κοσμήτορας της Σχολής Οικονομικών και Διοίκησης του Πανεπιστημίου Σπύρος Βλιάμος. Ο ίδιος μας ενημέρωσε για την πορεία και τις προοπτικές της τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Κύπρο.
Ακολούθησαν κι άλλες εισηγήσεις καθηγητών του Πανεπιστημίου της Νεάπολης, σε ζητήματα Παιδείας, ενώ σπουδαία και σαφώς εμπεριστατωμένη ήταν και η εισήγηση του κ. Μαραγκάκη με Θέμα: “Η ηγεσία των εκπαιδευτικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων στο πλαίσιο της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας. Μια Θεωρητική διερεύνηση του κριτηρίου “ηγεσία” του E.F.Q.M.”
Η ανάλυση του θέματος αυτού μας προβλημάτισε και παράλληλα μας έδωσε τη δυνατότητα να αντιληφθούμε την αξία εναλλακτικών τρόπων διδασκαλίας (Ομαδοσυνεργατική Μέθοδος).
Ενώ ο κ. Γώγουλος σχολικός σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, αναφέρθηκε «στο σημερινό σχολείο-πιο δημοκρατικό, πιο ανοικτό, πιο μαζικό και με ιδιαίτερες απαιτήσεις».
Σημαντικό ενδιαφέρον είχαν επίσης και οι επισκέψεις μας σε τρία Λύκεια της Κύπρου (Λύκειο Λινόπετρας και Λύκειο Πέτρου και Παύλου στην Λεμεσό, καθώς και το Λύκειο Α΄ Εθνάρχου Μακαρίου Γ΄) όπου και ενημερωθήκαμε για την δομή του κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος, για την κτηριακή και λειτουργική υποδομή των σχολείων της Κύπρου καθώς και για τις δραστηριότητές τους. Στοιχεία που μας έδωσαν το έναυσμα για συσχετίσεις με το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, μας προβλημάτισαν και γιατί όχι μας ενίσχυσαν την αγωνία για αλλαγές και τροποποιήσεις στις εκπαιδευτικές δομές της χώρας μας.
Όμως η Πάφος είναι και μια πόλη με πλούσια πολιτιστική παράδοση, η οποία χάνεται στα βάθη της ελληνικής μυθολογίας και ιστορίας. Ενώ ταυτόχρονα αποτελεί κι έναν σύγχρονο ευρωπαϊκό τουριστικό προορισμό.
Ιδιαίτερα λοιπόν, κατά τη διάρκεια διαμονής μας στην Κύπρο, μας συγκίνησε η επίσκεψη μας στην Λευκωσία, μια πόλη με βαθιές ρίζες και λαμπρά οικοδομήματα, όπως τα γνωστά ενετικά τείχη, τα οποία διαχωρίζουν την παλιά από τη νέα πόλη και μαρτυρούν το πέρασμα της Κύπρου μέσα από τα χέρια πολλών κατακτητών.
Ενώ η γραμμή αντιπαράταξης (γνωστή και ως Πράσινη Γραμμή) δηλώνει στον επισκέπτη ότι η Λευκωσία είναι η τελευταία μοιρασμένη πόλη της Ευρώπης. Παρόλα αυτά είναι ένα σύγχρονο εμπορικό κέντρο με αρκετά πλούσια πολιτιστική, κοινωνική και αθλητική ζωή. Μια ποικιλία από θέατρα, κινηματογράφους, μουσεία, νυκτερινά κέντρα, εστιατόρια και αθλητικά κέντρα εμπλουτίζουν τη ζωή των κατοίκων και επισκεπτών της πόλης.
Τέλος αξίζει εδώ να αναφέρουμε την τελευταία μας επίσκεψη σε αρχαιολογικά αξιοθέατα Πάφου – Έπαυλη του Διόνυσου (ψηφιδωτά) με ξεναγό μας τον ομ. καθηγητή ΑΠΘ και Διευθυντή Μ.Π. Θεολογικών Σπουδών Β. Κατσαρό.
Ενώ το πρόσφατα αναπλασμένο λιμάνι της Κάτω Πάφου σαφώς και προσφέρει πανέμορφες εικόνες με ευχάριστες εκπλήξεις ενώ παρέχει και εξαίρετη δυνατότητα νυκτερινής ζωής.
Σκεπτόμενοι λοιπόν τα πλεονεκτήματα αυτής της επίσκεψης στο νησί της Αφροδίτης, μπορούμε με βεβαιότητα να αναλογιστούμε τα οφέλη που δημιουργούν οι συμπράξεις και οι συνεργασίες ευρωπαϊκών χωρών, σχετικά με καινοτόμες ιδέες ή ανταλλαγές, καλλιεργώντας και ενεργοποιώντας ταυτόχρονα, πολιτιστικές και κοινωνικές δεξιότητες, απαραίτητες όχι μόνον για την προσωπική ανάπτυξη αλλά και για την πολιτισμική συνείδηση.
*διευθύντρια του 1ου Γυμνασίου Κισάμου