Η Κρήτη Είναι Νησί; Η Κρήτη, ως ένας από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισµούς της Μεσογείου, αποτελεί σηµείο αναφοράς για την ελληνική τουριστική βιοµηχανία.
Το νησί συνδυάζει µοναδικά τοπία, πλούσια πολιτιστική κληρονοµιά και υψηλό επίπεδο φιλοξενίας.
Ωστόσο, ένα παράλογο µέτρο που επιβάλλει ελάχιστη διάρκεια µίσθωσης τριών ωρών στα Επιβατικά Ιδιωτικής Χρήσης (ΕΙΧ) µε οδηγό, απειλεί να πλήξει τόσο τον τουριστικό κλάδο όσο και τις ίδιες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τοµέα αυτό.
Το συγκεκριµένο µέτρο έχει προκαλέσει έντονη δυσαρέσκεια, καθώς είναι αποκοµµένο από την πραγµατικότητα της τουριστικής ζήτησης στην Κρήτη. Οι τουρίστες, που συχνά χρειάζονται σύντοµες και ευέλικτες µετακινήσεις, βρίσκονται αντιµέτωποι µε αχρείαστους περιορισµούς.
Η υποχρέωση για µίσθωση τριών ωρών καθιστά αδύνατη την κάλυψη βασικών αναγκών, όπως η γρήγορη µεταφορά από ξενοδοχεία σε παραλίες, η επίσκεψη σε κοντινά αξιοθέατα ή η µετακίνηση από το αεροδρόµιο σε καταλύµατα.
Για τις επιχειρήσεις ΕΙΧ µε οδηγό (Private Τourist Transfer), η εφαρµογή αυτού του µέτρου συνεπάγεται σοβαρές οικονοµικές επιπτώσεις.
Μικροµεσαίοι επαγγελµατίες, που ήδη αντιµετωπίζουν υψηλό λειτουργικό κόστος και αυξηµένες απαιτήσεις, καλούνται να διαχειριστούν έναν παράλογο περιορισµό που µειώνει τη ζήτηση για τις υπηρεσίες τους. Πολλές επιχειρήσεις βλέπουν τους πελάτες τους να στρέφονται σε εναλλακτικές λύσεις, όπως τα παραδοσιακά ταξί ή οι ιδιωτικές ενοικιάσεις αυτοκινήτων, χάνοντας σηµαντικό µέρος των εσόδων τους.
Ακόµη, το µέτρο αυτό πλήττει τη φήµη της Κρήτης ως φιλικού και εύκολα προσβάσιµου τουριστικού προορισµού. Οι τουρίστες που βιώνουν τέτοιους περιορισµούς επιστρέφουν συχνά µε αρνητικές εντυπώσεις, κάτι που µακροπρόθεσµα επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα του προορισµού. Σε έναν παγκοσµίως ανταγωνιστικό τουριστικό κλάδο, τέτοιου είδους αντικίνητρα µπορούν να έχουν δυσανάλογα µεγάλες επιπτώσεις. Η Κρήτη, λόγω της γεωγραφικής της ιδιαιτερότητας ως νησί, χρειάζεται ευέλικτες και προσαρµοσµένες λύσεις στις µεταφορές. Η απαίτηση για ελάχιστη διάρκεια µίσθωσης τριών ωρών δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες ούτε των τουριστών ούτε των επαγγελµατιών. Αντί να ενισχύει την τοπική οικονοµία, το µέτρο δηµιουργεί πρόσθετα εµπόδια σε έναν τοµέα που αποτελεί βασικό πυλώνα της ανάπτυξης.
Είναι αναγκαίο να επανεξεταστεί το πλαίσιο λειτουργίας των ΕΙΧ µε οδηγό (Private Τourist Transfer) στην Κρήτη, λαµβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του νησιού και τις ανάγκες της τουριστικής αγοράς. Η κατάργηση της ελάχιστης διάρκειας µίσθωσης ή η ευελιξία στους κανονισµούς µπορεί να αποτελέσει σηµαντικό βήµα για την αποκατάσταση της ισορροπίας και τη στήριξη τόσο των επαγγελµατιών όσο και της συνολικής τουριστικής εµπειρίας στην Κρήτη. Η Κρήτη είναι νησί. Και ως νησί, χρειάζεται λύσεις που σέβονται την ιδιαίτερη φύση της, την τουριστική της δυναµική και την ανάγκη για ευελιξία, όχι εµπόδια που σαµποτάρουν το µέλλον της. Σαφώς λοιπόν πρέπει να εναρµονιστεί το νοµοθετικό πλαίσιο της Κρήτης µε την υπόλοιπη νησιωτική Ελλάδα.
*Ο κ. Τεκάκης είναι πρόεδρος του Σωµατείου Επινοικίασης Αυτοκινήτων µε Οδηγό Χανίων.