Tο κρασί µπορεί ν’ αποτελέσει διαβατήριο αλλά και πρεσβευτή για τον τουρισµό µας, στις αγορές του εξωτερικού
Ο αµπελώνας της Κρήτης µε 12.8% της συνολικής έκτασης των αµπελιών καταλαµβάνει την 3η θέση του οινικού χάρτη της Ελλάδας µεταξύ των 9 αµπελουργικών περιφερειών.
Η Κρήτη διαθέτει εξαιρετικές ποικιλίες και οινοποιούς αφοσιωµένους στη δουλειά τους. Η µακρόχρονη παράδοση στο κρασί, οι κλιµατολογικές συνθήκες και η γεωµορφολογία του νησιού, συνεισφέρουν στην ανάπτυξη των γηγενών ποικιλιών και στην ενσωµάτωση νέων ποικιλιών, αναδεικνύοντας τον κρητικό αµπελώνα.
Πιστεύω πως τα κρητικά κρασιά διαθέτουν δύο σηµαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήµατα: Την αυθεντικότητα και την καινοτοµία τους.
Η αυθεντικότητα στηρίζεται στην κληρονοµιά, την ιστορία και το έργο κάθε οινοποιείου και στην ποιότητα των κρασιών που ανέπτυξε στη διάρκεια των ετών.
Η καινοτοµία, εστιάζει σε σύγχρονες διαδικασίες στην καλλιέργεια, την εµφιάλωση και στη συσκευασία µε την χρήση νέων τεχνολογιών. Είναι πρακτικές που έχουν προσδώσει στα κρητικά κρασιά προστιθέµενη αξία και τους εξασφαλίζουν κύρος και µοναδικότητα.
Οι Κρητικοί οινοπαραγωγοί και οινοποιοί έχουµε εστιάσει στην παραγωγή και προσφορά υψηλής ποιότητας κρασιού. Είναι πλέον ευρέως αποδεκτό πως ο κρητικός αµπελώνας είναι πια εκείνος που παρουσιάζει την µεγαλύτερη πρόοδο και ανάπτυξη στην χώρα.
Είναι µάλιστα πολύ σηµαντικό πως η ανάπτυξη των τοπικών ποικιλιών οδηγεί και σε άνοδο της ποιότητας του κρασιού για αυτό και έχουµε όλα αυτά τα βραβεία.
∆εν είναι πια µυστικό, αλλά κοινή αποδοχή, σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο, πως ο κρητικός αµπελώνας πρωτοπορεί.
Η παροχή µίας ολοκληρωµένης οινικής εµπειρίας στις κύριες τουριστικές και οινοπαραγωγικές περιοχές αποτελεί διαρκή στόχο. Όµως τα βήµατα που έχουν γίνει – σε σχέση µε το παρελθόν – είναι πολλά και θετικά.
Παράλληλα, η συµµετοχή σε διεθνείς Εκθέσεις, η σωστή ενηµέρωση των επισκεπτών και των καταναλωτών για τον οινικό χάρτη της Κρήτης, τις ποικιλίες, τους παραγωγούς, τα επισκέψιµα οινοποιεία, η διοργάνωση γευσιγνωσιών και τα roadshows για επαγγελµατίες τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα, οι διοργανώσεις µε προσκεκληµένους από το εξωτερικό και µε συµµετοχή των κρητικών κρασιών σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισµούς έχουν συµβάλλει στην ενδυνάµωση της προώθησης και της διαφήµισης του οίνου στην εθνική, στις ευρωπαϊκές και διεθνείς αγορές. Ασφαλώς και όλα αυτά έχουν οδηγήσει στην ανάπτυξη του οινοτουρισµού, ο οποίος αποτελεί ένα πεδίο µε ιδιαίτερη δυναµική και ο οποίος δίνει στην Κρήτη αλλά και στην Ελλάδα ένα επιπρόσθετο ανταγωνιστικό πλεονέκτηµα στις ξένες αγορές.
Τα εκατοµµύρια των τουριστών που επισκέπτονται το νησί µας µπορεί να αποτελέσουν το έναυσµα για την προώθηση των εξαγωγών των ποιοτικών ελληνικών προϊόντων, που συνοδεύεται από την ανάπτυξη σε νέες δυναµικές αγορές. Εκείνο που χρειαζόµαστε είναι ένα ολοκληρωµένο σχέδιο επικοινωνιακής στρατηγικής από την Πολιτεία για τη στήριξη και την αναβάθµιση της θέσης και της εικόνας του κρητικού και γενικότερα του ελληνικού κρασιού στην εγχώρια και στην ξένη αγορά.
Χρειάζεται κοινό όραµα, στόχοι και πόροι που είναι απαραίτητοι για επενδύσεις στο µάρκετινγκ, στην έρευνα, στην ανάπτυξη και στην καινοτοµία.
Οι αµπελώνες του νησιού, έχουν κάνει σηµαντικά βήµατα τα τελευταία χρόνια και όλοι οι οινοποιοί έχουν δουλέψει σηµαντικά κι έχουν επενδύσει στη γη µας.
Αυτό που έχει σηµασία λοιπόν είναι η συνολική ανάδειξη και προώθηση των κρητικών κρασιών. Χρειαζόµαστε ένα ολοκληρωµένο σχέδιο επικοινωνιακής στρατηγικής που θα συνδέει το κρασί µε όλη την εµπειρία ζωής του επισκέπτη στην Κρήτη.
Γιατί το κρασί µπορεί ν’ αποτελέσει διαβατήριο αλλά και πρεσβευτή για τον τουρισµό µας, στις αγορές του εξωτερικού.
Ας µην ξεχνάµε πως στο κάδρο µας πρέπει να είναι η Κρήτη, η παράδοση που έχει και τα νέα προϊόντα που δηµιουργεί. Νοµίζω πως η συνεισφορά των Χανίων είναι σηµαντική και βέβαια υπάρχουν πάντα περιθώρια για ακόµα µεγαλύτερη ανάπτυξη.
*Η Ασπασία Λουπάκη – Βολτυράκη είναι υποψήφια περιφερειακή σύµβουλος Κρήτης στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων