Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Κύπελλο Εθνών

Χθες διεξήχθη ο τελικός του κυπέλλου Εθνών μεταξύ της Κίνας και των ΗΠΑ. Ο 9ος και ο 10ος γύρος ήταν συναρπαστικοί μια και ενώ η ομάδα της Κίνας είχε εξασφαλίσει την πρόκριση της στον τελικό, οι ομάδες της Ευρώπης και των ΗΠΑ πάλευαν για το εισιτήριο της δεύτερης θέσης που θα έδινε την δυνατότητα στη μια από τις δύο ομάδες να αντιμετωπίσουν την Κίνα στον τελικό. Οι αγώνες ξεκίνησαν (μέσω διαδικτύου βέβαια) στις 5 Μαΐου. Η Κίνα πέτυχε εντυπωσιακές νίκες και πήρε το προβάδισμα από την αρχή, Η ομάδες της Ευρώπης και των ΗΠΑ ήταν αξιόμαχες, ενώ οι ομάδες της Ρωσίας και της Ινδίας απογοήτευαν. Στον 9ο γύρο η ομάδα της Ρωσίας ήρθε ισόπαλη 2-2 με την ομάδα του Υπόλοιπου Κόσμου. Η Ευρώπη κέρδισε τις ΗΠΑ με 2,5-1,5 ενώ η Κίνα κέρδισε την Ινδία 2,5-1,5. Στον 10ο γύρο η Ευρώπη με νίκη επί της ουραγού ομάδας του Υπόλοιπου Κόσμου θα έπαιρνε το εισιτήριο για τον τελικό ακόμη και αν οι ΗΠΑ κέρδιζαν την Κίνα. Οι Αμερικανοί κατάφεραν το δύσκολο, σημειώνοντας νίκη επί της Κίνας με 2,5-1,5 αλλά η Ευρώπη δεν κατάφερε να κερδίσει σημειώνοντας ισοπαλία 2-2 και η πρόκριση κρίθηκε στους πόντους, για να περάσουν οι ΗΠΑ στον τελικό με μισό πόντο διαφορά. Τέλος η Ρωσία κέρδισε την Ινδία με 2,5-1,5. Η βαθμολογία: 1. Κίνα 17β. 25,5π. 2.ΗΠΑ 13β. 22π. 3.Ευρώπη 13β. 21,5π. 4.Ρωσία 8β. 19π. 5.Ινδία 5β. 17,5π. 6. Υπόλοιπος Κόσμος 4β. 14,5π.

Magnus Carlsen Invitational
Στον τελικό του διαδικτυακού τουρνουά Magnus Carlsen Invitational προκρίθηκαν ο παγκόσμιος πρωταθλητής Μάγκνους Κάρλσεν και ο αμερικανός Χικάρου Νακαμούρα. Ο Νορβηγός παγκόσμιος πρωταθλητής επικράτησε του αντιπάλου του με 2,5-1,5 κερδίζοντας το έπαθλο για την πρώτη θέση που έφτανε τα 70.000 δολάρια. Ο Νακαμούρα παρηγορήθηκε με 45.000 δολάρια. Οι Ντιγκ Λιρέν (Κίνα) και Φαμπιάνο Καρουάνα (ΗΠΑ) πήραν από 30.000 δολάρια, ο Ίαν Νεπομνιάτσκι (Ρωσία) 22.500 δολάρια, ο Ιρανός Αλιρέσα Φιρούτζα 20.000, ο Ολλανδός Γκίρι Άνις 17.500 και ο Μαξίμ Βασιέ – Λαγκρά (Γαλλία) 15.000. Δεν ήταν και λίγα τα λεφτά για δουλειά στο σπίτι…

Ο Πίτερ Σέλερς σαν παπαράτσι εικόνα και σώμα με τη μηχανή του, τραβάει αιφνιδιαστική από πίσω φωτογραφία τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ ο οποίος ετοιμάζεται να παίξει σκάκι με τον Τζορτζ Σκοτ, στα διαλείμματα των γυρισμάτων του Dr. Strangelove, το 1964.

Στάνλει Κιούμπρικ
Το απόσπασμα που ακολουθεί προέρχεται από συνέντευξη που έδωσε ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της «Λάμψης» και περιέχεται στο βιβλίο «Kubrick» ,του κριτικού κινηματογράφου Μισέλ Σίμεντ. Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ σπανίως έδινε συνεντεύξεις και, όταν κάτι τέτοιο γινόταν, το μόνο που προκαλούσε ήταν ερωτήματα. Το δήλωσε άλλωστε ο ίδιος το 1987, όταν ο δημοσιογράφος που του πήρε συνέντευξη για το περιοδικό «Rolling Stone» του είπε ότι, ενώ δημιουργεί έντονα συναισθήματα ως καλλιτέχνης, δεν δίνει εύκολες απαντήσεις ως άνθρωπος. «Είναι γιατί δεν έχω εύκολες απαντήσεις…» του απάντησε ο σκηνοθέτης.

-Είστε σκακιστής και αναρωτιέμαι αν το παιχνίδι του σκακιού και η λογική του έχουν κοινά στοιχεία με αυτό που λέτε…
-Πρώτα απ’ όλα, ακόμα και οι μεγάλοι γκρανμέτρ, όσο βαθιά κι αν αναλύουν μια θέση, σπάνια είναι ικανοί να προβλέψουν το τέλος της παρτίδας. Έτσι, η απόφασή τους για κάθε κίνηση είναι εν μέρει βασισμένη στη διαίσθηση. Ήμουν καλός σκακιστής, φυσικά όμως δεν έφτασα σ’ αυτό το επίπεδο. Πριν βρω κάτι καλύτερο να κάνω, δηλαδή να δημιουργώ ταινίες, έπαιζα σε τουρνουά στο Marshall Chess Club και το Manhattan Chess Club στη Νέα Υόρκη αλλά και για χρήματα σε πάρκα. Ανάμεσα στα πολλά πράγματα που διδάσκει το σκάκι είναι ο έλεγχος του αρχικού ενθουσιασμού. Σε μαθαίνει να συγκρατείσαι πριν ακολουθήσεις τη συνέχεια που σου φαίνεται καλή και να σκέφτεσαι αντικειμενικά όταν βρίσκεσαι σε άμυνα. Όταν γυρίζεις μια ταινία, λαμβάνεις τις περισσότερες αποφάσεις στην πορεία. Χρειάζεται μεγάλη ικανότητα αυτοπειθαρχίας, περισσότερη απ’ όση φαντάζεστε, για να πάρεις τη σωστή απόφαση στο θορυβώδες περιβάλλον του γυρίσματος.

-Παίζατε σκάκι και κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της «Λάμψης«, όπως κάνατε στο «SOS Πεντάγωνο καλεί Μόσχα» και στο «2001, η Οδύσσεια του Διαστήματος»;
-Έπαιξα μερικές παρτίδες με τον Τόνι Μπάρτον, έναν από τους ηθοποιούς. Πρόκειται για ισχυρό σκακιστή. Έπαιξα πολύ σκάκι με τον Τζορτζ Σκοτ στο «SOS Πεντάγωνο καλεί Μόσχα». Ο Τζορτζ είναι επίσης καλός παίκτης, αλλά δεν θυμάμαι να κέρδισε πολλές παρτίδες.

Το πίσω δωμάτιο
Στο «ματς του αιώνα» το 1972, στην πρώτη παρτίδα ο Φίσερ ηττήθηκε από τον Σπάσκι μετά από ανεξήγητο λάθος απλού μετρήματος του Αμερικανού σε ισόπαλο φινάλε. Ο Φίσερ δεν εμφανίστηκε στη δεύτερη παρτίδα και έτσι ο Ρώσος πρωταθλητής κόσμου βρέθηκε να προηγείται με σκορ 2-0. Ο Μπόμπι Φίσερ, τον οποίο ενοχλούσαν τα πάντα, το κοινό, ο φωτισμός, οι σκιές, τα βήματα, απαίτησε η τρίτη παρτίδα να παιχτεί σε ένα μικρό δωμάτιο πίσω από τη σκηνή χωρίς θεατές. Ο Σπάσκι δέχτηκε, ο Φίσερ κέρδισε μειώνοντας τη διαφορά. Η σκακιέρα και τα κομμάτια που χρησιμοποιήθηκαν από τους δυο παίκτες σε εκείνη την τρίτη παρτίδα βγήκαν σε δημοπρασία την άνοιξη του 2011 στη Νέα Υόρκη. Η σκακιέρα βρισκόταν στην ιδιωτική συλλογή του Γκουντμουντούρ Θόραρινσον, πρώην προέδρου της Ισλανδικής ομοσπονδίας σκακιού. Οι άλλες 20 παρτίδες, οι παρτίδες της κεντρικής σκηνής, παίχτηκαν σε άλλη σκακιέρα η οποία φυλάσσεται σαν κειμήλιο, με γυάλινο κάλυμμα, στο Ρέικγιαβικ.

Για την ιστορική τρίτη παρτίδα, ο βοηθός του Φίσερ, ο Λόμπαρντι, έγραφε στο ‘A Mystery Wrapped in an Enigma’:

Ο Μπόρις Σπάσκι συμφώνησε με την απαίτηση του Φίσερ να γίνει η παρτίδα στο δωματιάκι του πιγκ πογκ αν και αργότερα ομολόγησε πως επρόκειτο για μεγάλο ψυχολογικό λάθος. Όταν έφτασε ο Μπόμπι, ο Σπάσκι ως συνήθως καθόταν στην καρέκλα του και περίμενε. Ο Μπόμπι δεν κάθισε, αλλά πήγε να ελέγξει τις κάμερες, να ακούσει αν κάνουν θόρυβο. Ο διαιτητής, ο Λόταρ Σμιτ βρισκόταν σε μεγάλη ανησυχία καθώς αισθανόταν πως υπήρχε μεγάλος κίνδυνος το ματς να μην συνεχιστεί και έπιασε τον Φίσερ από το μπράτσο, για να τον οδηγήσει στη σκακιέρα. Ο Αμερικανός δεν είχε όμως την παραμικρή διάθεση να ακολουθήσει τον Γερμανό στο τραπέζι, πριν ολοκληρώσει την αυτοψία στις κάμερες. Μόνο αφού έμεινε ικανοποιημένος, κάθισε στο τραπέζι.

Η παρτίδα είναι αξιομνημόνευτη και για θεωρητικούς λόγους. Ο Μπόμπι Φίσερ εμφάνισε στη σκακιέρα μια καινούργια ιδέα σε σχηματισμούς Μοντέρνου Μπενόνι, την ιδέα …Ιζ6-θ5, επιτρέποντας στον λευκό να κόψει Α:θ5. Μετά από το …η:θ5 ο μαύρος καταστρέφει τη δομή πιονιών του, όμως αποκτά ιδιαίτερα δυναμικό παιχνίδι.
(φωτ. Η σκακιέρα της τρίτης παρτίδας, με τις υπογραφές του Σπάσκι και του Φίσερ στο κέντρο. Στην τοποθέτηση των κομματιών, στη φωτ. του 2011, ο λευκός βασιλιάς και η λευκή βασίλισσα είναι σε λάθος θέσεις!)

Μαθήματα σκακιού στον Α.Ο.Κύδων
Ο κορονοϊός έκανε ματ στον αθλητισμό μια και όπως είναι γνωστό κάθε αθλητική δραστηριότητα έχει ανασταλεί. Παρ΄όλα αυτά δεν το βάζουμε κάτω, γιατί το σκάκι μπορεί να μας βοηθήσει δημιουργικά αυτές τις ώρες με την βοήθεια του διαδικτύου. Όσοι αγαπούν το σκάκι μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα μέσω ίντερνετ σε μικρές ομάδες 3-4 ατόμων ανάλογα με το επίπεδο τους.

Πληροφορίες : κ. Μυλωνάκη Γιώργο τηλ: 6972442935, e-mail: gmylwnakis@yahoo.gr
Α.Ο.ΚΥΔΩΝ – ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ – ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΣΚΑΚΙ!!

 

*1.Π:θ7+ Ρ:θ7 2.Βδ3+ Ρθ8 3.Ιη5 Ιζ6 4.ε:ζ6 Αζ5 5.Β:ζ5 Π:ζ7 6.Βθ7+#


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα