Οι προσανατολισμοί δράσεων για την Παιδεία, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσής της, που προβλέπονται από τον προϋπολογισμό του 2014, προκαλούν την αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας και τις κινητοποιήσεις των μαθητών.
Ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θέμης Κοτσιφάκης, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, κάνει λόγο για «λανθασμένη τακτική της πολιτείας απέναντι στο ευαίσθητο ζήτημα της Παιδείας». Υποστηρίζει ότι πλήττονται σημαντικά τόσο η Πρωτοβάθμια όσο και η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ενώ στοχεύεται και η επαγγελματική εκπαίδευση, η οποία επλήγη σημαντικά με το κλείσιμο 102 σχολών από την πρόσφατη μεταρρύθμιση.
«Τα χρόνια του μνημονίου, η συνεχής μείωση των δαπανών για την Εκπαίδευση, κατά 35% από το 2009 έως σήμερα, είχε επιπτώσεις στη μείωση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών», λέει ο κ. Κοτσιφάκης και προσθέτει: «Είναι χαρακτηριστικό ότι ο προϋπολογισμός του 2014 έχει ως στόχο να συγχωνευτούν 1.676 σχολεία, μεταξύ των οποίων και Επαγγελματικά Λύκεια».
Οπως λέει, «ήδη, ο πρόσφατος νόμος για το Λύκειο και την Επαγγελματική Εκπαίδευση έκλεισε 102 επαγγελματικές σχολές και φέτος λειτουργούν οι τελευταίες τάξεις για τελευταία χρονιά. Επιπλέον, το καλοκαίρι έκλεισε τρεις μεγάλους τομείς της, των Εφαρμοσμένων Τεχνών, Υγείας – Πρόνοιας και Αισθητικής Κομμωτικής που μαθήτευε το 22% του δυναμικού. Περισσότεροι από 20.000 σπουδαστές ουσιαστικά δεν βρίσκουν την ειδικότητα που είχαν διαλέξει. Σε παιδιά που θα πήγαιναν στη β’ τάξη, φέτος, ουσιαστικά τους απαγορεύτηκε να συνεχίσουν αυτό που είχαν επιλέξει. Παιδιά που φοιτούν στη γ’ τάξη, με τη διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών και την ανυπαρξία προσωπικού, δεν διδάσκονται ακόμη και τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα».
ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ
Σε ό,τι αφορά τη συγχώνευση σχολικών μονάδων, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, εκτιμά ότι θα επιφέρει περαιτέρω προβλήματα στην Εκπαίδευση και ειδικά στα παιδιά που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές και αναζητούν σχολείο.
Η ΟΛΜΕ υποστηρίζει ότι υπάρχει στόχος να προσφερθεί μεγάλο κομμάτι της επαγγελματικής εκπαίδευσης στον ιδιωτικό τομέα. «Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ειδικότητες που καταργήθηκαν το καλοκαίρι από τα ΕΠΑ.Λ. σήμερα έχουν γεμίσει τα ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. Μάλιστα, τώρα, με τη μεταρρύθμιση του Σεπτεμβρίου δημιουργήθηκαν σχολές, οι λεγόμενες Σ.Ε.Κ., Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης, μετά το γυμνάσιο, και δίνουν τη δυνατότητα στα Ι.Ε.Κ. αυτόματα και χωρίς άλλη αδειοδότηση να αυξήσουν την πελατεία τους» λέει ο κ. Κοτσιφάκης.
«Δεν είναι προς τιμήν της Ελληνικής Πολιτείας να ’μαστε η τελευταία χώρα στον κόσμο σε εκπαιδευτικές δαπάνες. Η Παιδεία πρέπει να είναι στήριγμα για τον τόπο και τρόπος να αντεπεξέλθεις σε περιόδους οικονομικής κρίσης», προσθέτει και καταλήγει πως «το μέτρο -που προβλέπει ο προϋπολογισμός- διανομής βιβλίων ανά δύο έτη στα παιδιά, θα πλήξει την οικογένεια που θα επωμίζεται τις δαπάνες της αγοράς τους. Οι γονείς, εξάλλου, έχουν επιβαρυνθεί και με την κάλυψη μεγάλου μέρους των λειτουργικών εξόδων συντήρησης των σχολείων, καύσιμα, χαρτί κ.λπ., μετά τη μείωση κατά 60% των οικονομικών χορηγιών από τους δήμους στις Σχολικές Επιτροπές.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΗ