Τετάρτη, 29 Ιανουαρίου, 2025

Λάβετε θέσεις, έτοιμοι, πάμε σχολείο…

Η προετοιμασία την περίοδο λίγο πριν το νέο σχολικό έτος είναι πολύπλευρη κι απαιτεί προσπάθεια ιδιαίτερα για τα πρωτάκια.
Πόσο έτοιμοι είμαστε γονείς, μικροί μαθητές και ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του νέου σχολικού έτους;
Προκλήσεις που δεν είναι ισοδύναμα αντιμετωπίσιμες από όλους μας. Γι αυτό, η προετοιμασία μας αρχίζει σήμερα για να έχουμε χρόνο να  οργανωθούμε και εξοικειωθούμε.
Αν για παράδειγμα, το παιδί σας έχει εφιάλτες τώρα συχνότερα από ότι συνήθιζε, τότε σύμφωνα με πρόσφατα ευρήματα αυτό μπορεί να οφείλεται στο άγχος του ή στον υπερβολικό ύπνο.
Στο σημερινό σημείωμα προσπαθώ να ‘δω’ τις βιολογικές, συναισθηματικές και ψυχολογικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι μαθητές τις πρώτες εβδομάδες του σχολείου.

Πόσο έτοιμο είναι το πρωτάκι μου;                                                                                                             
Σοβαρός αριθμός νηπίων και μικρών παιδιών προσέρχονται στο Νηπιαγωγείο και στο Δημοτικό σχολείο μη επαρκώς προετοιμασμένα.  Είναι αλήθεια ότι αρκετοί προνοητικοί γονείς βεβαιώνονται  πόσο αυτόνομο είναι το παιδί τους. Συγκεκριμένα…
– Μπορεί να περάσει μερικές ώρες  σε χώρο που δεν του είναι γνώριμος;
Δοκιμάστε μια ολιγόωρη παραμονή του σε ένα Παιδικό σταθμό, μια Δημοτική βιβλιοθήκη ή ένα Κέντρο Παιδικής Δημιουργίας..
– Μπορεί να περάσει μερικές ώρες με ενήλικες και παιδιά που δεν γνωρίζει;
Δοκιμάστε σήμερα τις αντοχές του σε μια παραλία ή σε ένα παιδότοπο.
– Ακολουθεί σύντομες οδηγίες για ένα παιχνίδι ή για να εκτελέσει ένα έργο, χωρίς επίβλεψη;
Παρατηρήστε το στο σπίτι σας όταν κάνει μικρές ελαφριές εργασίες.
– Μπορεί να μείνει μόνο του για 10-20 λεπτά και να εστιάσει την προσοχή του σε μια δραστηριότητα;
Ακόμη και το ξεφύλλισμα ενός περιοδικού θα σας δώσει μια εικόνα.
– Απολαμβάνει την εξάσκηση και την επίλυση καταστάσεων που είναι μέρος ενός παιχνιδιού ή σας θέλει διαρκώς δίπλα του;.
– Γνωρίζει τα βασικά χρώματα και κάποιες αποχρώσεις τους;
– Μπορεί να ντυθεί και να κάνει σωστές επιλογές αν είναι να διαλέξει από ένα μικρό αριθμό ρούχων;
Δοκιμάστε την ικανότητα και το γούστο του σήμερα.
– Μπορεί να μαζέψει τα παιχνίδια του ή να στρώσει το τραπέζι;  Παρατηρήστε το σήμερα.

Που μένεις;                                                                                                                 
Πολλές φορές εκπλήσσουν οι απαντήσεις μαθητών όταν τα ρωτάμε που μένουν. Λίγα θα σε οδηγήσουν λεκτικά με ακρίβεια να εντοπίσεις το σπίτι τους. Κι αν αναρωτηθείς ποια είναι η ασφαλέστερη –όχι η συντομότερη- διαδρομή για το σπίτι τους, τότε τα πράγματα δυσκολεύουν.
Μερικές απλές συμβουλές σας θα τα βοηθήσουν στις διαδρομές προς το Σχολείο ή το Φροντιστήριο να αντιμετωπίζουν τους ‘μισότυφλους οδηγούς’. Είναι γνωστό ότι οι οδηγοί χάνουν την περιφερική τους όραση όταν μιλάνε στο κινητό τους. Το αποτέλεσμα είναι να μη  βλέπουν, να μη προσέχουν και να μη παραχωρούν προτεραιότητα στα παιδιά ακόμη κι όταν είναι σε ‘αόρατη’ διάβαση πεζών.

Κοινωνική ταυτότητα                                                                                        
Τα στοιχεία της κοινωνικής ταυτότητας ενός παιδιού – εκτός από την διεύθυνση του- είναι άλλο ένα πεδίο προετοιμασίας. Δεν γνωρίζουν όλα τα παιδιά –όχι μόνο τα πρωτάκια- τα στοιχεία τους. Δηλαδή, κάποια δυσκολεύονται  αφάνταστα ή δεν μπορούν…
– Να πουν το τηλέφωνο του σπιτιού τους ή ένα τηλέφωνο των γονιών τους,
– Να πουν πότε και που γεννήθηκαν,
– Να περιγράψουν τα επαγγέλματα των γονιών τους,
– Να διαβάσουν την ώρα σε ένα παραδοσιακό ρολόι και
– Να περιγράψουν ένα άτομο και
– Να προσδιορίσουν μια μικρή χρονική περίοδο κατά προσέγγιση.

Αντιμετωπίζουμε το νέο
Αδυναμίες, εσωστρέφεια και φόβος για το νέο  αντιμετωπίζονται αν υιοθετήσουμε θετική προσέγγιση και δημιουργήσουμε ένα υποστηρικτικό δίκτυο.                                                                                                Η συ-στράτευση όλων μας, γονιών, παππούδων, γιαγιάδων και μεγαλύτερων αδελφών αρχίζει σήμερα. Πολλά είναι τα καθήκοντα μας:
• να ‘ζωγραφίσουμε’ το σχολείο και τους δασκάλους με χρώματα χαρούμενα,
• να επισκεφθούμε τους χώρους του Σχολείου ή του Φροντιστηρίου πριν την έναρξη του σχολικού έτους,
• να εξοικειωθούμε με τα δρομολόγια μας,
• να ξυπνάμε όλοι νωρίτερα κάθε πρωί, έτσι ώστε να προσαρμοστούν τα βιολογικά μας ρολόγια,
• να μάθουμε να προετοιμαζόμαστε από βραδύς,
• να προσαρμόσουμε τις συνήθειες διατροφής μας,
• να γνωρίσουμε μερικούς συμμαθητές του και τους γονείς τους,
• να περιγράψουμε το παιδί μας στους εκπαιδευτικούς του με 1000 λέξεις.

Συμπερασματικά
Η προετοιμασία και η προσαρμογή όλης της οικογένειας ενός μαθητή
αρχίζει σήμερα.
 Σχεδιάζουμε, σαν στρατηγοί, μια σειρά από ενέργειες ξεχωριστές για κάθε παιδί.
 Ενθαρρύνουμε τις αυτόνομες δράσεις του για να διευκολυνθεί και το έργο των εκπαιδευτικών του.
 Βοηθάμε το παιδί μας να αισθανθεί ότι βρίσκεται σε οικείο, φιλικό περιβάλλον.
 Γονείς, αδέλφια, παππούδες και γιαγιάδες δημιουργούμε ένα υποστηρικτικό δίκτυο που θα είναι ενεργό ολόκληρο το σχολικό έτος.

• Πτυχ.Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στην Δια Βίου Μάθηση, συγγραφέας ‘Μαθαίνω εύκολα’ ,  ‘Θυμάμαι εύκολα’ ‘Μελετώ αποτελεσματικά’.
• Μέλος Γ.Σ. Ελληνικής Επιτροπής UNICEF. • Επικοινωνία:  polygnosi@otenet.gr    facebook polygnosi


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα