Σάββατο, 26 Οκτωβρίου, 2024

Λιµάνι Σούδας: Όταν η ιστορία διδάσκει…

Το λιµάνι της Σούδας, το µεγαλύτερο φυσικό λιµάνι της Μεσογείου, έβαλε πλώρη για νέους αναπτυξιακούς τουριστικούς  δρόµους, το Σάββατο 21 Σεπτεµβρίου µε την αναχώρηση από αυτό του πλοίου ‘‘Renaissance’’, γνωστής  Γαλλικής Εταιρείας κρουαζιερόπλοιων.

ΤΟ ΕΛΠΙ∆ΟΦΟΡΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ

Μια ακόµη χρήση του λιµανιού της Σούδας, η τουριστική, φαίνεται λοιπόν να παίρνει το δρόµο της  µε το πρώτο ξεκίνηµα για την καθιέρωση του λιµανιού της Σούδας ως προορισµού «home port» να είναι πραγµατικότητα, αξιοποιώντας τις δυνατότητές του και  τη νευραλγική του θέση στην Ανατολική Μεσόγειο. 

Αρκεί βέβαια να ολοκληρωθούν και οι υποδοµές που απαιτούνται για αυτό το σκοπό µε την κατασκευή του σταθµού επιβατών η οποία έχει αναγγελθεί ήδη από το Λιµενικό Ταµείο Νοµού Χανίων, αλλά και µε την αναµενόµενη επέκταση της  προβλήτας« Αδρίας». Αναγκαίο ακόµη είναι  και το νοικοκύρεµα του λιµανιού, όπως και αισθητική αναβάθµιση της περιοχής που θα βελτιώσουν την εικόνα που παίρνει  µαζί του ο επισκέπτης. 

Ευχάριστη είδηση και η ανακοίνωση από το Λιµενικό Ταµείο Νοµού Χανίων  της εκπόνησης  µελέτης για τη δηµιουργία του τουριστικού καταφυγίου, βόρεια του Γυµνασίου Σούδας  στην καθορισµένη  θέση του, από το έτος 2009, σύµφωνα µε τη γνωστή µελέτη Ρογκάν που χωροθετεί τις χρήσεις του λιµανιού ( επιβατική, εµπορική, τουριστική, αλιευτική, ναυταθλητική)), αξιοποιώντας στο σύνολό τους τα φυσικά του πλεονεκτήµατα.

Φυσικά πλεονεκτήµατα που δικαίωσαν µε το σπαθί του  στην πορεία του χρόνου το λιµάνι της Σούδας, παρά την αναπτυξιακή οπισθοδρόµηση που παρατηρήθηκε ολόκληρο το πρώτο µισό του 20ου αιώνα. Γεγονότα που περιγράφει ανάµεσα στα άλλα βήµα- βήµα,  µε ακρίβεια και αντικειµενικότητα η γνωστή Αρχιτέκτων – Μηχανικός και  Ιστορική Ερευνήτρια Αιµιλία Κλάδου- Μπλέτσα στο πολύτιµο για την τοπική ιστορία της πόλης µας πόνηµά  της : «ΤΑ ΧΑΝΙΑ  – 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΣΤΟ 2013*»

ΜΙΑ Α∆ΙΚΑΙΟΛΓΗΤΗ

ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ

Αιτία αυτής της αναπτυξιακής οπισθοδρόµησης του λιµανιού της Σούδας  η έντονη αντιπαράθεση µεταξύ των παραγόντων της πόλης των Χανίων  η οποία ξεκίνησε  από τα πρώτα  τα χρόνια της Κρητικής Πολιτείας, σχετικά µε τη χρήση ή όχι του φυσικού λιµανιού της Σούδας, ως λιµάνι της πόλης των Χανίων µε τη δηµιουργία των ανάλογων έργων υποδοµής σε αυτό.  Και τούτο γιατί µια µεγάλη µερίδα αυτών, υπακούοντας σε οικονοµικά και αναπτυξιακά συµφέροντα πρότεινε την κατασκευή ενός νέου λιµανιού ανατολικά του υπάρχοντος στο Κουµ -Καπί. Στο πλαίσιο µάλιστα αυτής της αντιπαράθεσης κλήθηκαν Ευρωπαίοι λιµενολόγοι για να δώσουν λύσεις που υποστήριξαν  τις διαφορετικές απόψεις. Έτσι ο Γάλλος λιµενολόγος Κελλενέκ το 1904 πρότεινε τη λύση του Κουµ -Καπί , ενώ οι Ιταλοί Λουίτζι και Γκάλι πρότειναν την αναβάθµιση του λιµανιού της Σούδας µε την αξιοποίηση των φυσικών του δυνατοτήτων.

Το θέµα πάγωσε κατά τη διάρκεια του  Α΄Παγκοσµίου Πολέµου, αλλά και αρκετά χρόνια αργότερα   χωρίς να γίνεται στην ουσία κανένα ουσιαστικό έργο και στα δύο λιµάνια.

Το λιµενικό ζήτηµα της πόλης απασχόλησε  και τις δηµοτικές εκλογές, το Φεβρουάριο του 1934, µε τον  υποψήφιο για το δηµαρχιακό θώκο,  µηχανικό Μιχαήλ Σαββάκη να  υποστηρίζει την αξιοποίηση του λιµανιού της Σούδας. Αντίθετα οι  συνυποψήφιοί του, Γιάννης Μουντάκης και Στυλιανός Γεωργιλάς, υποστήριζαν  την επέκταση του υπάρχοντος λιµανιού στο Φάληρο( Κουµ – Καπί).

Στο µεταξύ το λιµάνι της Σούδας συγκέντρωσε το σύνολο σχεδόν των δραστηριοτήτων  της ναυσιπλοΐας και της βιοµηχανικής εµπορικής κίνησης της εποχής. Γεγονός που είχε ως  αποτέλεσµα  κατά την περίοδο 1934-1939 να κατασκευαστούν τα πρώτα στην ουσία έργα σε αυτό τα οποία συνεχίστηκαν αργότερα µε την αξιοποίηση πόρων  «του σχεδίου Μάρσαλ» αναδεικνύοντας το λιµάνι της Σούδας ως πύλη εισόδου της ∆υτικής Κρήτης.

ΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Ωστόσο την ίδια ώρα που το λιµάνι του Ηρακλείου ολοκλήρωνε τα βασικά έργα υποδοµής του, µισός αιώνας είχε περάσει ουσιαστικά αναξιοποίητος  για το λιµάνι της Σούδας. Μια αναπτυξιακή  οπισθοδρόµηση που  µόνο διδάσκει  για την αποφυγή αντίστοιχων  λαθών στο σχεδιασµό και την υλοποίηση σηµαντικών αναπτυξιακών έργων  υποδοµής του Νοµού µας, αλλά και µια πραγµατικότητα  που επιβάλλει να γίνουν στο εξής άλµατα για να βρει ο Νοµός µας τη θέση που του αξίζει στην Κρήτη και την Ελλάδα.

Πηγές :1.Αιµιλία Κλάδου Μπλέτσα, ΤΑ ΧΑΝΙΑ-100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΣΤΟ 2013, Έκδοση Τεχνικού Επιµελητηρίου Ελλάδας/ Τµήµα ∆υτικής Κρήτης, 2015. 2. https://www.haniotika-nea.gr/mikra-kai-megala-gia-to-limani-tis-soydas-kai-tin-kroyaziera/


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα