Η χώρα μας με την επιτυχή(!) έτσι ονόμασαν την ανταλλαγή ομολόγων, διά της μεθόδου του Swap, έδειξε ότι οι προοπτικές ανάπτυξης (ξεπούλημα λέγεται) είναι θετικές. Συντηρείται μια εικόνα “χρυσής ευκαιρίας” που έχει εξάψει το ενδιαφέρον των επενδυτών-αγοραστών για τρελές αποδόσεις.
Οι Αμερικανοί χάνουν τα ερείσματά τους στη Μ. Ανατολή, λόγω Τραμπ, με αποτέλεσμα να δημιουργείται επιχειρησιακό κενό, το οποίο έτρεξαν οι Ρώσοι να καλύψουν με συνεργασία της Τουρκίας. Η Ελλάδα κατέχουσα βασικό ρόλο στην κατάταξη των θαλασσίων και χερσαίων μεταφορών, λόγω της θέσεώς της, έχει γίνει το μήλον της έριδος, τώρα που οι αξίες της περιουσίας της έχουν “πάει στον πάτο” και όλοι συνωθούνται να βάλουν πόδι ο καθένας ανάλογα με τις δραστηριότητές του.
Παράγοντες Αμερικανικών επενδυτικών funds, που έχουν στόχο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, αδίκως ανησυχούσαν, μήπως με την πώληση του ΟΛΘ, μπουν μέσα ο Ρωσικός παράγοντας με Αραβικά κεφάλαια. Εδώ έχουν δείξει ενδιαφέρον οκτώ επενδυτικά σχήματα, κυριότερα των οποίων ήσαν η DIEP-Terminal Link-Beltezza, η Roussian Railways- JSC/ GEK Terna AE, η ARM Terminals ΒΥ κ.ά. έχουν δε χρησιμοποιηθεί ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι η Morgan Stanley και η Τράπεζα Πειραιώς. Πάντως, όσα περίεργα και καθυστερήσεις έγιναν με την πώληση του ΟΛΠ, τα ίδια συμβαίνουν και στη Βόρεια Ελλάδα από το 2014, που άρχισε το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων των 50 δισ. ευρώ της περιουσίας του Δημοσίου, με τη διάθεση του 67% του ΟΛΘ.
Τελικώς το TΑΙΠΕΔ αναμένεται να ανακηρύξει πλειοδότη την DIEP, γαλλογερμαντικών συμφερόντων θυγατρική της ναυτιλιακής εταιρείας CMA CGM, που διαχειρίζεται παγκοσμίως σημαντικό αριθμό εμπορευματοκιβωτίων. Υπολογίζεται να εισπραχθούν περί τα 230 εκ. ευρώ σε πρώτη φάση και προβλέπονται κέρδη για το Δημόσιο έτι 3,5% επί του κύκλου εργασιών, και υποχρεωτικές επενδύσεις σε 7 χρόνια ύψος 180 εκ. ευρώ, πέραν των αναμενόμενων μερισμάτων από ένα 7% των μετοχών, που θα παραμείνει στο ΤΑΙΠΕΔ. Το εκτιμώμενο κέρδος του Δημοσίου μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2051 θα φθάσει το 1,1 δισ. ευρώ.
Αν δεν παρεχωρείτο ο ΟΛΘ ο οποίος αποτελεί το κέντρο διακίνησης εμπορευμάτων στα Βαλκάνια, στα 33 χρόνια, που θα τον εκμεταλλεύονται οι ξένοι, θα είχαμε εισπράξει πολύ περισσότερα από 1,1 δισ. ευρώ. Αλλά ήταν μνημονιακή υποχρέωση της προηγούμενης κυβέρνησης, που δεν είχε διάθεση να τείνει “ευήκοα ώτα”!
Στην επικράτεια υπάρχουν πάνω από 850 λιμενικές εγκαταστάσεις, σημαντικότερες των οποίων είναι 57, όπως δήλωσε ο Γ.Γ. Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής. Πέντε από αυτές, Πειραιώς, Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου ανήκουν στο Κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο. Αν ενταχθεί και της Αλεξανδρούπολης που θεωρεί ο Αμερικανός πρέσβης στην Αθήνα, Τζέφρυ Πάιατ, ότι «θα διαδραματίσει σπουδαίο ρόλο» τούτο θα αποτελέσει κόμβο στρατηγικής σημασίας, και κερδοφόρο παράγοντα, αρκεί να μείνει κρατικός και να μην πωληθεί.